• Umbraz

Hur skriver man om man inte vill ha ordet toastmaster?

Jag behöver hjälp!
    Vi ska ha en kyrklig vigsel med kak och tårtbuffe för några få timmar efteråt. Därefter åker vi till hotell för att dagen efter åka på bröllopsresa.
    Även om vi ska ha den enklaste av enklaste mottagningar med varken kuvertavgift eller presenter så finns det kanske de som vill hålla tal eller någon som skickar telegram. Vi har förstått att för att ha någon alls struktur, så behöver vi ha någon som håller i trådarna. Vi har en vän som gärna ställer upp men tycker det låter konstigt med "Toastmaster". Finns det något annat ord som man kan använda istället. Har även funderingar på hur det fungerar med telegram. Skickas de till vår vän eller hem till oss eller skickas de rent till lokalen som vi ska vara i efter vigseln?
    Hur skriver man i inbjudan om telegram, skriver man ens det?

• Svar på tråden Hur skriver man om man inte vill ha ordet toastmaster?
  • Flisa80

Vi använder ordet värdpar, men då har vi ju två... Värd?

• aikidoaasa

Mottagningsvärd? En fest jag var på kallade de personen för festgeneral.

• Umbraz

Tack för era tips! :)
    Jag tycker att benämningen värd kan vara något...Men är tacksam för fler förslag.
    Är det så att Toastmastern/värden/värdarna alltid har hand om telegram?
    Om jag tex skriver värd:bla bla och värdens kontaktuppgifter så skickas alla telegram till honom?

• Flisa80

Vet inte faktiskt...men på de bröllop jag har varit på så har värdarna läst upp dem iaf.

• MolsonCanadian

Fast värd och toastmaster är väl två skilda saker..?

Festgeneral ger mig studentnostalgi. Det eller festmästare kan jag tänka mig att använda.

• Umbraz

Värd och toastmaster betyder olika alltså? Då kanske vi måste välja toastmaster iallafall.

• Flisa80

Rent spontant så känner jag "skit samma" vad ni kallar det och jag tycker verkligen INTE att ni MÅSTE välja toastmaster för att det inte är exakt samma sak som värd. Varför måste ni det? Jag vet inte vad skillnaden är, har ingen aning faktiskt, men tycker det spelar mindre roll. Har varit på många bröllop där både toastmaster och värd har används och jag kan inte påstå att deras roller ha sett olika ut. Men man gör som man vill. Är ni väldigt etikettsbestämda så får ni väl kolla upp vad de olika benämningarna innebär och helt krasst välja det som stämmer med uppgiften, eller så struntar ni i det och väljer det som ni tycker låter finast. Vi kommer ha två vänner som är värdar i kyrkan och två som är värdar på vår fest. Tveksamt att nån kommer att bry sig om vad ni kallar dem, huvudsaken är att ni är nöjda.

• PennyJenny

Värd är den som bjuder in till festen och ordnar den. Det brukar väl också vara så att det är värden som betalar. Men vid bröllop brukar man ibland anvädna sig av värdpar som håller i allt med festen. Men de betalar ju som regel då inte för festen såklart. Men de ordnar med allt det praktiska, från dukning, festprogram, kontakt med festlokla, catering osv.

Toastmaster/madamme är den som håller i själva middagen och ser till att tal, spex osv framförs vid rätt tillfälle, håller kontakten med köket så ett tal inte kommer precis när varmrätten är på väg in osv. Toastmaster brukar bli motorn i festen, den som håller ett bra tempo, håller humöret uppe genom att bjuda lite på sig själv, men framförallt som sagt ser till att allt flyter på och tal osv kommer i "rätt" ordning om man lägger vikt vid det. Det är ju såklat kul om toastmasten gillar att bjuda på sig själv och så, men det är ändå inte han/hon som ska stå för underhållningen vilket många som blir tillfrågade räds och därför tackar nej.

Sedan är det så klart så att de här rollerna blandas det hej vilt mellan. Ibland har man ett värdpar som hjälper en med rubbet. Fixar och donar innan och under bröllopsdagen och som även är de som håller i tostmanskapet. Andra använder värdpar mer som renodlade toastpar. Andra har en toastmaster som eg funkar mer som traditonellt värdpar och orndar med en massa under dagen, men kanske inte gör så mycket innan utan att brudparet sköter det mesta innan.

Det finns alltid de som vänder sig mot hur man använder titlar. och det spelar sällan någon roll hur man använder dem, det finns alltid de som kan opponera sig eftersom det funkar så olika för olika människor.

Måste ni skriva ut någon titel på er "toastmaster"? Kan ni inte bara helt enkelt säga att om man vill ksicka telegram, anmäla ett tal eller så så hör man av sig till XX. Eller sätt ut någon av era föräldrars namn och så lämnar de över det till vederbörande senare. Min syrra var toastmadamme på vårt bröllop, men det var aldrig något vi gick ut med i infobladet eller så. Kontaktuppgifter fanns till mina föräldrar och vi fick några telegram upplästa på bröllopet som hade skickats till dem efter att de ringt och frågat. Man behöver inte vara så övertydligt alla gånger, folk listar ofta själva ut hur de ska göra om det bara finns ett kontaktnr med. Vid själva buffen kan ju "toastmastern" bara inleda det hela med att utföra en skål och säga att om någon vill hålla tal så vänder man sig till honom/henne.

• Livaa

Skriver man det på Inbjudan då? Att telegram, tal o liknande anmäls till toastmastern/NN??

• PennyJenny

Ofast brukar man inte skriva sånt på själva inbjudan, den brukar hållas "ren" från all info. Istället har många ett infoblad till inbjudan med vägbeskrivning, info om ev telegramadresser, betalbar, barnfritt, med mera.

Fast personligen förstår jag inte riktigt det här med att inbjudan bara får innehålla vem som gifter sig, plats, datum och tid. Jag förstår inte varför man inte kan skriva ut annat i inbjudan också. Allt annat kan folk tänka sig att frångå när det gäller tradtioner, men inte hur en inbjudan får se ut.

• Troll1

"Toastmaster betyder ungefär skålmarskalk..." Ur talet.se/toastmaster/

Skålmarskalk låter kanske lite väl "högdraget" Svårt att hitta synonym till det. Vi kallade dem brödrostar mellan varven, vi hade skojat om det innan och även på vår hemsida. En av dem hade fått en brödrost som tack efter att han varit toastmaster vid ett tidigare tillfälle.

Vi hade adressen till vår bröllopshemsida längst ner på inbjudan. Där fanns all info.

Svar på tråden Hur skriver man om man inte vill ha ordet toastmaster?