• Smulan och Hulken

Isabelle Hesselberg eller Sabina Forsberg?

FOTOGRAF=Jobbigast inför bröllopet! :/

Å jag blir tossig av att försöka hitta en bra fotograf som inte kostar skjortan och 50!...

Är det någon som har någon erfarenhet av Sabina Forsberg eller Isabelle Hesselgren och som vet om de är bra och tar fina bilder?

Jag var inne på deras hemsida (dom har numer en tillsammans) och tyckte att väldigt många av bilderna som låg inne där var suddiga och inte jättebra. Är det någon annan som har lite mer insikt?

Vore EVIGT tacksam!
    //Jennifer

• Svar på tråden Isabelle Hesselberg eller Sabina Forsberg?
  • Cherryblossom

Jag känner inte till dessa fotografer men googlade mig fram till en blogg jag hittade. www.2bridesfotografer.blogspot.com. vid en första anblick tyckte jag att det var jättefint. De lyckas verkligen fånga det unika i många ögonblicken, och vissa bilder håller hög kvalitet, men vid närmare granskning förstår jag vad du menar. Jag är inte fotograf men kan en lite...

- Många av inomhusbilderna är tagna utan blixt och med ett högt ISO-tal vilket skapar brus i bilderna. En viss grynighet får man ju acceptera när det är mörkt, men jag tycker att de accepterat för högt ISO. Det är svårt att få bra bilder med brist på ljus och man måste laborera med med olika objektiv, skärpedjup och slutartider för att få ett bra resultat. Kanske t.o.m fuska genom att flytta motiver närmare en ljuskälla om man nu vägrar blixt... Jag tycker inte de lyckats så bra på vissa bilder.
    - Att vissa bilder är suddiga p.g.a. rörelseoskärpa är ju ett stilgrepp och en effekt av längre slutartid (för att man ska kunna fota när det är mörkt. Det kan vara helt okej i bland, men självklart vill man ju inte ha för många sådana bilder.
    - Ibland tycker jag faktiskt att skärpan ligger fel. Fokuspunkten har hamnar lite framför eller bredvid det som borde ligga i fokus tycker jag. Och det är faktiskt konstigt eftersom professionella fotografer borde kunna sådant.

Jag hade inte anlitat dem.

• Boomtown

Jag hade INTE bokat dom. Det var de suddigaste och dåligaste bilder från en proffsfotograf jag sett. Fina motiv men dålig kvalite. Var bor du då?

• Smulan och Hulken

Hej,

Tack för era svar... CherryBlossom - det var precis det jag kände också, men man vill ju så gärna när de är så billiga (förhållandevis)... Men å andra sidan är 5000kr sjukt mycket pengar för dåliga bilder...

Men vi har verkligen inte råd (och det känns oavsett orimligt) att lägga ut 10.000kr på en fotograf för bröllopet och samtidigt vill jag verkligen ha proffsiga bilder -det här gör man ju bara en gång! Så vad gör man??? :(

• Smulan och Hulken

BoomTown - jag bor i Sthlm, men vi gifter oss i Loftahammar med efterföljande fest i Västervik...

• Smulan och Hulken
    Cherryblossom skrev 2009-01-12 21:12:51 följande:
    Var gifter du dig? Inboxa mig så ska jag se om jag kan ge lite tips!Smulan och Hulken skrev 2009-01-12 20:57:02 följande:
    Hrm.. är det så här man gör när man "inboxar"?... Sorry - vet inte vad det är...

Vi gifter oss i Loftahammar och har festen i Västervik... Verkligen jättegulligt av dig att hjälpa mig! Tack!
  • PL080802

Kan tipsa om fotograf Henrik Edsenius från Kalmar. Otroligt trevlig och proffsig.

• Smulan och Hulken
    PL080802 skrev 2009-01-13 11:07:21 följande:
    Kan tipsa om fotograf Henrik Edsenius från Kalmar. Otroligt trevlig och proffsig.
    Tack, jag ska absolut kolla in honom!
  • Smulan och Hulken

Smulan och Hulken skrev 2009-01-13 12:47:04 följande:

Tack, jag ska absolut kolla in honom!
    Hej igen,

Googlar på honom och på fotografer i Kalmar men hittar inte... Har du möjligtvis hemsidan?

Tack!
  • fru AM

Vill bara säga att jag har en annan uppfattning om bilderna på www.2bridesfotografer.blogspot.com. Fotograferna klargör klart och tydligt att de fotograferar i reportagestil (som är något helt annat än modefoto eller porträttfoto). Givetvis blir det svårare att få till skärpa i dåliga ljusförhållanden - går nte att jämföra med porträttfoto där allt är ordentligt ljussatt och motiven i princip fasttejpade på golvet Jag tycker bilderna på bloggen andas oerhört mycket mer känsla än vad stela brudparsbilder någonsin skulle göra. Fast det är klart att man vill ha ett par såna bilder också! Men den här typen av foto (reportagestil) ska man välja medvetet för att man eftersträvar just det och inte för att det (i det här fallet) är billigt. DÅ blir man besviken.

Lycka till med att hitta annan fotograf!

• Smulan och Hulken

fru AM skrev 2009-01-13 14:06:57 följande:

Vill bara säga att jag har en annan uppfattning om bilderna på www.2bridesfotografer.blogspot.com. Fotograferna klargör klart och tydligt att de fotograferar i reportagestil (som är något helt annat än modefoto eller porträttfoto). Givetvis blir det svårare att få till skärpa i dåliga ljusförhållanden - går nte att jämföra med porträttfoto där allt är ordentligt ljussatt och motiven i princip fasttejpade på golvet Jag tycker bilderna på bloggen andas oerhört mycket mer känsla än vad stela brudparsbilder någonsin skulle göra. Fast det är klart att man vill ha ett par såna bilder också! Men den här typen av foto (reportagestil) ska man välja medvetet för att man eftersträvar just det och inte för att det (i det här fallet) är billigt. DÅ blir man besviken.Lycka till med att hitta annan fotograf!
    Hej fru AM!
    Visst är det reportagestil de fotar, och det är precis det jag vill ha. Men jag har sett så oändligt mycket bättre reportagebilder så det va därför jag blev lite osäker. Hemsidan är nystartad så det kan vara så att de inte hunnit få upp så mkt och kanske är andra bilder bättre, men jag vill inte nöja mig med halvbra... inte för så mkt pengar!

Nunan har jag kollat in, mne hon ville ha 1500kr i "reseersättning" därför att fotostället låg mer än 20 min bort, det tycker jag va snålt och då gick det bort, mer av prinscipskäl ;)

Stort tack för hjälpen ändå!

Blir så glad att det finns så många hjälpsamma själar! :)
  • Pizan

Jag tycker bilderna var artistiska och fina trots att förutsättningarna var dåliga i och med brist på ljus och folk i rörelse, och jag jobbar inom "branschen" kan man säga. Tror man måste välja om man vill ha en dokumentär-look eller om det är mer av en porträtt-stil man är ute efter.

• Smulan och Hulken

Jag har fått ett nytt inlägg i frågan :)

Jag mailade helt enkelt och frågade om det var meningen att bilderna skulle vara så suddiga och svaret var att de inte hade något val eftersom brudparet absolut inte ville att blixt skulle användas. De fotades ute i slutet av december kl 15.30 så då är det ju itne mkt ljus man kan använda sig av och inomhus ville de bara ha skenet av stearinljus så det hjälpte ju inte så mkt heller. Dock kollade jag på lite andra bilder de tagit och där är skärpan klockren så det känns mycket bättre nu :)

Svar på tråden Isabelle Hesselberg eller Sabina Forsberg?