• Pidis

Förslag på psalmer ??

Ja som ni ser. Några bra förslag på psalmer
    Vi gifter oss i april. {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Förslag på psalmer ??
  • kärleken förde oss samman

vi gifter oss i maj och ska ha 84 och 197.
    197 är samma melodi som Den blomstertid nu kommer, men den handlar om våren.

411 är också en väldigt populär vigselpsalm

• Pidis

Tror att det blir 84 och en annan
    Ska kolla med prästen om båda måste vara just psalmer. Pratade med en annan präst som tyvärr inte fick viga oss och vi frågade om man kunde ha "vi ska gå hand i hand" istället för en av psalmerna och det gick jätte bra. Hoppas bara att den prästen som viger oss också går med på detta. den låten är så fin och min m2b har valt den

• Wiimii

Vi gifter oss i slutet av mars och skall ha 411 "Gud har omsorg om vårt släkte" och vårtexten till "I denna ljuva sommartid".
    Tror det är nr 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd".

• En till präst
    Pidis skrev 2009-01-21 12:54:50 följande:
    Tror att det blir 84 och en annanSka kolla med prästen om båda måste vara just psalmer. Pratade med en annan präst som tyvärr inte fick viga oss och vi frågade om man kunde ha "vi ska gå hand i hand" istället för en av psalmerna och det gick jätte bra. Hoppas bara att den prästen som viger oss också går med på detta. den låten är så fin och min m2b har valt den
    I så fall gör den prästen tjänstefel och kan anmälas till domkapitlet, för i en svenskkyrklig vigsel ska det vara minst 2 psalmer.

Däremot kan ni säkert ha "Vi ska gå hand i hand" som solosång eller som extra "allsång", utöver de två psalmerna.
  • MV85

"Du vet väl om att du är värdefull" funderar vi på, även att den inte är någon "vigselpsalm"... men tror den är en psalm (!?)

• En till präst
    MV85 skrev 2009-01-26 11:19:37 följande:
    "Du vet väl om att du är värdefull" funderar vi på, även att den inte är någon "vigselpsalm"... men tror den är en psalm (!?)
    "Värdefull" är en psalm, nummer 791 i psalmboken.
    Den är som Du påpekar ingen vigselpsalm, men kan absolut fungera.

Har haft den på flera vigslar och på ännu fler dop.
  • MV85

En till präst skrev 2009-01-26 11:21:36 följande:

"Värdefull" är en psalm, nummer 791 i psalmboken.Den är som Du påpekar ingen vigselpsalm, men kan absolut fungera.Har haft den på flera vigslar och på ännu fler dop.
    Min syster har haft den på båda sina knoddars dop... funderar även på "som när ett barn kommer hem om kvällen" eller vad den heter... den som mer är en begravningspsalm egentligen.. har många känslomässiga band till den
  • En till präst
    MV85 skrev 2009-01-26 11:27:39 följande:
    En till präst skrev 2009-01-26 11:21:36 följande:
    Min syster har haft den på båda sina knoddars dop... funderar även på "som när ett barn kommer hem om kvällen" eller vad den heter... den som mer är en begravningspsalm egentligen.. har många känslomässiga band till den
    Som när ett barn (774) är absolut inte en begravningspsalm - den handlar om en människas första möte med Gud, och om tryggheten i att vara ett Guds barn.

Men det är klart att den förekommer då och då också vid begravningar, framför allt om det är medvetet kristna människor som begravs. Jag tycker om den, men varje gång jag sjunger den tänker jag på en god väns begravning då vi sjöng den när vi gick runt kistan och tog avsked. Det var fint.

Om DU förknippar den med begravning kanske det inte är toppen att ha den vid er vigsel.

Men det beror förstås på hur "färskt" begravningsminnet är. Det kan också vara så att det är väldigt fint att ha med den sången. Om sorgen är lite bearbetat och "läkt" kan sången istället vara ett sätt att "ha med" den Du saknar på ett hörn vid vigseln.
  • MV85

En till präst skrev 2009-01-26 11:34:37 följande:

Som när ett barn (774) är absolut inte en begravningspsalm - den handlar om en människas första möte med Gud, och om tryggheten i att vara ett Guds barn.Men det är klart att den förekommer då och då också vid begravningar, framför allt om det är medvetet kristna människor som begravs. Jag tycker om den, men varje gång jag sjunger den tänker jag på en god väns begravning då vi sjöng den när vi gick runt kistan och tog avsked. Det var fint.Om DU förknippar den med begravning kanske det inte är toppen att ha den vid er vigsel. Men det beror förstås på hur "färskt" begravningsminnet är. Det kan också vara så att det är väldigt fint att ha med den sången. Om sorgen är lite bearbetat och "läkt" kan sången istället vara ett sätt att "ha med" den Du saknar på ett hörn vid vigseln.
    Det är lite det jag känner.. Jag vill ha med mormor och morfar på något sätt vid vigseln, och för mig - och min släkt, är denna psalm starkt förknippad med deras begravningar.
    Det kommer vara 2 respektive 4 år sedan begravningarna när vi gifter oss, så jag tror det kommer gå bra så sett... Det är mest ett sätt att få med dem, liksom min "hemliga" blomma i buketten...
  • En till präst
    MV85 skrev 2009-01-26 11:39:14 följande:
    En till präst skrev 2009-01-26 11:34:37 följande:
    Det är lite det jag känner.. Jag vill ha med mormor och morfar på något sätt vid vigseln, och för mig - och min släkt, är denna psalm starkt förknippad med deras begravningar.Det kommer vara 2 respektive 4 år sedan begravningarna när vi gifter oss, så jag tror det kommer gå bra så sett... Det är mest ett sätt att få med dem, liksom min "hemliga" blomma i buketten...
    Kan bli fint. Men för säkerhets skulle kanske Du ska kolla med mamma först, hur det skulle kännas för henne. Det är inte alls ovanligt att man vill ha med en sån där liten "blinkning" till avlidna släktingars ära.
  • MV85

En till präst skrev 2009-01-26 11:42:34 följande:

Kan bli fint. Men för säkerhets skulle kanske Du ska kolla med mamma först, hur det skulle kännas för henne. Det är inte alls ovanligt att man vill ha med en sån där liten "blinkning" till avlidna släktingars ära.
    Mamma kommer inte ha något mot det.. Min syster gjorde samma sak på första barnets dop... 4 månader efter mormors begravning (den första av de 2)... Visst hade vi alla uppskattat en "heads up" men alla var oxå glada att den var med...
    Min släkt är väldigt öppen för att minnas, vara ledsna och glada samtidigt.. :)
  • jisberg

Hej!
    Vi ska oxå gifta oss i april och ska ha psalmerna 82, 84 och 21.
    "21:an tycker vi är så fin, och vi är så tacksamma för att vi får ha varandra. Så den vill vi ha med fast det inte är en vigselpsalm. Vi hade den på dotterns dop oxå.

• mammatill2

Vi ska ha nr21 Måne och sol, nr34 Vänligt över jorden glänser vers 1 och 5, nr791 Du vet väl om att du är värdrfull.

Nr 34 har blivit lite av en familjepsalm. Den är med på dop, bröllop och begravningar sen länge tillbaka.

Svar på tråden Förslag på psalmer ??