• twoheart

Tips på bra fotograf i Skåne

Hej!

Jag söker tips på en bra fotograf i Skåne, förslagsvis nordöstra hörnet eftersom vi gifter oss i Åhus.

Är så van vid att anlita Conny i Åhus när det är dags för fotografering, men de finns ju inte mer... Så nu står jag utan idéer...!

• Svar på tråden Tips på bra fotograf i Skåne
  • MajaM

Officer - Sen när är det oseriöst att inte ha en egen lokal? Och vilken modern fotograf har idag ett eget labb...? Tycker inte alls att det känns oseriöst att träffa fotogaf på café eller i hemmiljö. Om man inte jobbar med studiofotografering är det väl ingen mening att ha en studio? Att inte ha lokal är ju något som gör att många kan hålla sina priser lite lägre.

• Crisp

Håller med MajaM. Idag efterfrågas studiobilder allt mer sällan. Brudparen vill ha bilder utomhus, vid vigseln och festen. Reportagestilen har blivit populär bland brudparen. Fotograferar jag inomhus tar jag med mig studioblixtar. Att ha en studio är bara kostsamt och det där med labb.....Vilken fotograf labbar idag? Photoshop är labbet och sen samarbetar man med ett proffslabb för efterbeställning av foton. Själv träffar jag brudparen i deras hemmiljö och har laptop med mig med bildspel. Brukar uppskattas, faktiskt.

• Undertecknad

Håller med.

MajaM skrev 2009-01-12 10:30:56 följande:
    Officer - Sen när är det oseriöst att inte ha en egen lokal? Och vilken modern fotograf har idag ett eget labb...? Tycker inte alls att det känns oseriöst att träffa fotogaf på café eller i hemmiljö. Om man inte jobbar med studiofotografering är det väl ingen mening att ha en studio? Att inte ha lokal är ju något som gör att många kan hålla sina priser lite lägre.
  • Officer

Jag menar bara att när vi valde fotograf så ville vi ha en proffsfotograf och samtidigt få riktigt lyxiga papperskopier till vår coffetable book. Många amatör fotografer/hobby fotografer framkallar själva eller genom Expert m.m. Det är stor skillnad på kvaliten. Klart alla seriösa fotografer har ett labb typ Exellera mf. Deras framkallningmaskiner är i miljonklassen. Vi besökte vår fotogarf i sin studio fast att vi valde att köra heldagsplåtning i reportage stil. Känns amatör mässigt att träffa sin fotograf på ett cafe eller hemma hos, sorry!! Vi köpte till våra bilder digitalt efterår, men kopiorna blev inte hälften så bra som de som vår fotograf framkallade.

• lisen85

vad hindrar från att använda proffsfotografernas labb även som hobbyfotograf. jag vet att vi frågade vår om kvaliten på de färdiga bilderna och då sa han att han anlitar samma lab som yrkesfotograferna och han använder nått proffsföretag till coffetablebook. nu sa han visserligen inte vilka lab det rörde sig om men det finns väl inget som hindrar honom att använda dem?

• Crisp

Är själv utbildad fotograf, utgår hemifrån och träffar mina kunder hemma hos dem som en service till dem. Jag anlitar proffslabb för jag vill såklar kunna garantera bästa kvalitet, även för min egen del. Tror inte mina kunder ser ner på mig bara för att jag inte låter dem betala dyrt för studio och showroom. Men det är ju en smaksak vad man vill lägga pengarna på. Det är helt upp till kunden att välja, vilket är skönt så blir alla kunder nöjda.

• Officer

Crisp, Labb= Proffslabb. Vi valde mellan många olika fotografer/stilar. Det jag menar är bara att de fotografer som kändes mest seriösa var de fotografer som drev sin egen studio.
    (Mode/reklam/Modell/Produkt/porträtt i studion och sedan bröllop under sommaren. Alla amatör/hobby fotografer jobbar ju endast under sommaren då de jobbar med annat resten av året.
    Ni kan inte heller jämföra kvaliten. En proffsfotograf har alltid 2st kameror m.m. Kolla in svartmagi.org och jämför med www.pwfoto.com Bilderna finns med en hela livet och vi är sååå glada att vi fick så fina bilder.
    Lisen85. Många hobbyfotografer/amatör fotografer jobbar svart så de får inte framkalla hos ett proffslabb då de inte ha F-skattesedel.

• morganNYC

Lägg ner din översittarmentalitet Officer.

Sitter och myser över vilken dålig marknadsförare för pwfoto.com du är (kanske har du en koppling, vad vet jag??), ditt sätt att agera stjälper mer än hjälper, så sänk axlarna, tagga ner, ta ett glas cognac & njut av livet!

Det finns amatörer & proffs, inse att båda har rätt till sin roll, respektera andra människor helt enkelt.

Själv plåtar jag mode & reklam i New York, men har aldrig stött på någon som sjunkit lägre än dig ;)

Uppfattat?....!

Peace / Morgan

• annak82

Mixit - Vad kostar Lena på fetsochfoto? Jag ser inga prisuppgifter på hennes hemsida. Jag är mest nyfiken!

• Fröken Planera

Vi hade Maja Jakobsson www.kaipfoto.se. Vi fick bilderna på skiva och hon var jätteduktig. Vi är helnöjda med våra foton. Hon utgår från Hässleholm.

• Officer

Morgan, Lägg du ner. Jag har bara komnmit med lite tips då jag själv gått och gift mig. Trodde inte du skulle ta det så personligt. Har många vänner som ångrat sig i efterhand att de valde en amatör fotograf/hobby fotograf istället för ett proffs. Min andra halvas bästis fick inte ens ett kvitto av sin fotograf/garanti. Ytterligare ett par som fick sina bilder förstörda för kameran pajade under plåtningen... Detta skulle inte hända med ett proffs!!

Birgitte Grenfeldt
    Eva Quirbarch
    Mette foto är andra fotografer som är grymma!!

• Valein

Officer, det är långt ifrån alla proffsfotografer som har egen studio. Jobbar du med någon form av fotografering (reportagefoto, sportfoto.. you name it...) ute "på plats" så behöver man sällan en studio, på sin höjd en portabel studio (dvs blixtar och studiobakgrunder som man kan packa ihop och "enkelt" flytta med sig)... Är du en fotograf som jobbar med bröllopsfoto i reportagestil så behöver man inte ens det. Då fungerar vilken trevlig och mysig plats som helst bra för att träffa kunder, tex. ett mysigt kafé.

Vad gäller framkallning så lämnar även dessa "mobila" proffsfotografer sina bilder till proffslabben...

Så min poäng är: döm inte en fotografs nivå av professionalism utefter om han har en studio eller inte.

• lisen85

jag fick kvitto, det kommer två fotografer med två kameror var, bilderna skickas till ett proffslab, vår fotograf jobbar med bröllop året om plus produktfoto plus illustrationer av böcker.

ändå är de hobbyfotografer eftersom de har ett annat yrke på vardagarna. Jag tycker det verkar som du har lite väl trång syn på det hela. du förenklar lite för mycket. jag tror säkert att det finns fotografer av alla sorter både bland hobby och yrkes. jag tycker man får bedömma själv och väga in vad man får för pengarna. jag e nöjd med vårt val men tänker verkligen inte tvinga på nån annan det.

• nassly

Jens C Hilner plåtar mycket på Österlen, många av hans bilder i galleriet är där i från, fantastiska miljöer. Har ni inte spanat in hans bilder så gör det. Rekommenderas helt klart www.photomedia.se

• 081103 1
    Officer skrev 2009-01-14 15:20:59 följande:
    Morgan, Lägg du ner. Jag har bara komnmit med lite tips då jag själv gått och gift mig. Trodde inte du skulle ta det så personligt. Har många vänner som ångrat sig i efterhand att de valde en amatör fotograf/hobby fotograf istället för ett proffs. Min andra halvas bästis fick inte ens ett kvitto av sin fotograf/garanti. Ytterligare ett par som fick sina bilder förstörda för kameran pajade under plåtningen... Detta skulle inte hända med ett proffs!! Birgitte GrenfeldtEva QuirbarchMette foto är andra fotografer som är grymma!!
    Har två kameror, plus en jag kan låna. Använder alltid två vid bröllop, ger alltid kvitto, har studioblixtar blablabla...
    Snart kommer deklarationen, och vet du vad? Jag kommer visa mina inkomster/utgifter där trots att jag inte har företag. För varför skatta mer än man behöver när man enkelt kan deklarera hobbyverksamhet:

www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Läs gärna under rubriken Underskott.
  • lisen85

bra skrivet 081103 1, vi hade kanske valt e yrkesfotograf om vi varit gjorda av pengar. av en slump upptäckte vi att det fanns hobbyfotografer som gjorde samma jobb billigare. Vi känner efter att träffat vår fotograf att vi får vad vi vill ha. vi får kvitto med, studio om vi vill, extra kameror, två fotografer och allt det under en heldag för under 6000. jens C Hillner kan vara hur duktig han vill men vi kan inte betala 17000 för en heldag med honom.

Svar på tråden Tips på bra fotograf i Skåne