• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Tinga

Lappis - det låter ju som att ni har tre trevliga alternativ att välja mellan. Ni kan inte välja alla tre? Jag kan förstå om du hade valt alternativ 1 och 2 om du bara hade fått ha två val, men även en tur i Frankrike låter trevligt. Fast euron är ju snordyr just nu, så en Europasemester blir ju inte billig direkt. Å andra sidan har ju dollarn också blivit dyrare, så det kan ju kvitta.

• Lapinette

Ja, det är ju inte speciellt bra ur resesynpunkt med en eländigt svag krona.

• jojanna
    Tinga skrev 2009-01-21 16:35:32 följande:
    Tack för tipsen om boende i Helsingfors! Kollade in Klaus K och det såg jättefint ut, men priset avskräckte - ?640.- för tre nätter tyckte vi var i dyraste laget. Torni var tyvärr fullbokat (hur kan det vara det 5 månader i förväg? ), men jag hittade ett SAS Radisson som verkade helt OK, så det får det bli. Har ni andra tips om Helsingfors tar jag gärna emot dem. En båttur ut till Sveaborg är väl i princip det enda jag har planerat in än så länge.
    www.sokoshotels.fi/SokotelWeb/Sokotel.portal
    Det som är värt ett besök är Fölisön. vet inte hur gamla era barn är men ekorrarna som bor på ön kommer och äter nötter (lönar sig att köpa en ordentlig påse)från händerna. Hur kul som helst. Lägger med en wikipedialänk. sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6lis%C3%B6n
    Högholmen kan vara värt ett besök. 4euro inträde.
    Ett besök till Borgå (ligger 50km öster om H:fors)kan vara mysigt. Gamla stan här är idyllisk på sommarn, men full med turister. Bussen från Kampen kostar ca. 10euro
  • jojanna

oj, kollade just högholmens priser. 7euro inträde. När höjde dom priserna?

• Ab fab

Tjingelingar fran Berlin. En fridag blev en promenad forbi Brandenburger Tor, Unten den Linden o Checkpoint Charlie. Bor pa ett själlöst hotell (Marriott) vid Potsdamer platz men har ett rum stort nog för att spela basket i. Tog U bahn till KaDeWe och gick en tur pa K-damm innan det blir drinkar med min grupp.

Clos Raymi har jag bott pa i Epernay. Mycket trevligt men jag tycker nog bättre om Reims som stad. Fast det klart... vi var i epernay i augusti o da var det rätt dött

• Tinga

jojanna - tack för Helsingforstipsen! Våra barn kommer att vara knappt ett år när vi åker. Om de är för små för att uppskatta ekorrarna tror jag säkert att jag och maken kommer att gilla dem!

• Adamia

Hej alla! Just nu är det faktiskt lite tråkigt väder här på Mallorca, men solen ska tydligen dyka upp igen nästa vecka.

Januari och februari är dödsäsong här, så jag skulle nog rekommendera att man stannar i Palma så att det i alla fall finns ett utbud av restauranger och lite kultur. Bergsbyarna (Valldemossa, Sóller, Deià) kan man hyra en bil och besöka istället. Palma har ett förvånansvärt antal bra restauranger och cocktailbarer! Många restauranger och barer på mindre ställen stänger helt under lågsäsong.

Boutiquehotel som Puro kanske kan vara intressant? Eller hyra en lägenhet för en vecka? Hotellet ovan såg jättefint ut, men då måste de ha en hyrbil för att ta sig in till Palma. Nu på vintern är det inte lika besvärligt att parkera inne i centrum, men kanske något att tänka på?

Nu ska jag ut och trotsa kylan (14 grader, brrr) !

• Lapinette

Tack Adamia! Skickar dina tips vidare. Min kollega gillade verkligen hoteltipset hon fick igår.

Nu är det bara en månad kvar till Barcelona!

• Adamia

Barcelona, vad kul! Det är GSM-veckan igen, kan jag tro? Vi ska över dit nu om några veckor också och jag längtar! Tyvärr är det mest jobb, men vi kommer nog att hinna med att träffa folk, gå ut och äta och shoppa också. Vi bor i vår lägenhet precis vid C/Comtal, så det är helt perfekt. När man har för mycket att bära på går man hem och lämnar av och sedan är det bara att fortsätta!

Nu är det så länge sedan vi var där att vi nog måste kolla upp lite restaurangtips själva också. Någon som har varit där nyligen som har något tips? Lapinette, hade inte ni hittat en bra tapasbar på C/Comerç, eller har jag hittat på det? Jag kanske får leta mig tillbaka i de gamla trådarna!

• Lapinette

Adamia - här kommer det ... den godaste tapasen vi åt var en lunch uppe vid Diagonal. Det vart inte billigt men åhhh så gott! Här var tapasrätterna något större och matigare än på andra ställen och så fräscha och goda. Åt bla en sallad med manchego och nötter med balsmvinäger som var så fräsch och sen blev en rätt med något slags gris med en sås gjord på skinka vår andra favorit. Stället heter Bar Mut och ligger på C/Paus Claris 192. Detta lilla ställe fanns med i min guidebok ?Time Out Barcelona 2008?, en bok fylld med restaurangtips.

barcelona-guide.info/restaurant-bar-mut

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut