• Adagio

Egna barn på bröllopet?

Hur gör ni som har små barn, ska de vara med på bröllopet eller ej? Och om inte, vem passar dem?

Vi har en pojke på 3½ och en flicka på 1 vid dagen för bröllopet och visst skulle vi kunna ha med dem, men samtidigt vill vi ha en fest med live-band och "vuxenstämning". Det känns inte som om en sådan fest är en plats för barn. Men alla de känner är ju på festen, så vem ska passa dem?

Har iofs också tänkt att man kan ha en annan typ av fest, där alla, unga som gamla snurrar runt och alla är lika välkomna. Men jag vet också vem det blir som får vyssja och trösta när lillan brakar ihop framåt kvällen, och det är ju bruden själv.

• Svar på tråden Egna barn på bröllopet?
  • Sååå lurade

Vår son kommer att vara med, men det finns möjlighet att söva barn i vår lokal, vi tar med resesäng. sen har min syster lovat att ta hand om sonen om det krisr. För efter mamma och pappa så är hon det bästa han vet. I övrigt ska vi ha barnfritt så när som på syskonbarnen på 10-13 och som blir lite barnvakter också...

Men vet fler som frågat någon på dagis att passa barnen. Det gjorde min kusin och hon sa att det var helt ok ett sånt här speciellt tillfälle... de känner ju barnen väl

• anapanasiti

Jag arbetar själv på förskola och har blivit tillfrågad att vara barnvakt på 2 bröllop. Föräldrarna har tyckt att det har varit väldigt smidigt eftersom barnen känner personen väl och träffar dem i stort sett varje vardag i veckan. Jag själv tycker att det har varit jätteroligt och känner mig stolt över att ha blivit tillfrågad... det är ju verkligen ett bevis på att de är nöjda med arbetet man gör.

• Fenixx

vi vill ha med våra barn vid vigseln, men helst inte på middagen/festen sen då det ändå inte kommer vara så skoj för dem och dem har masssa spring i benen.(3 o 6år då) och när folk dricker alkohol. sen vill vi kunna slappna av och ha massa skoj sent på kvällen.
    men som sagt... alla våra närmsta är ju bjudna..så vem har man som barnvakt isåfall...

• Fenixx
    anapanasiti skrev 2009-01-06 11:44:17 följande:
    Jag arbetar själv på förskola och har blivit tillfrågad att vara barnvakt på 2 bröllop. Föräldrarna har tyckt att det har varit väldigt smidigt eftersom barnen känner personen väl och träffar dem i stort sett varje vardag i veckan. Jag själv tycker att det har varit jätteroligt och känner mig stolt över att ha blivit tillfrågad... det är ju verkligen ett bevis på att de är nöjda med arbetet man gör.
    smart grej och vad snällt att du ställde upp. men du kände inte att dem trängde på dig med din fritid/privatliv så?
  • anapanasiti
    Fenixx skrev 2009-01-06 14:12:52 följande:
    smart grej och vad snällt att du ställde upp. men du kände inte att dem trängde på dig med din fritid/privatliv så?
    Nej, inte alls. Jag tyckte att det var jätteroligt.

På första bröllopet var jag med från en stund innan vigseln (typ 13) fram till maten serverades (typ 18)... då körde jag hem med barnen, då 2 och 3½. Sedan hade vi det mysigt på kvällen, åt mat och tittade på film. Var med barnen fram till föräldrarna kom hem vid 02.

På det andra kom jag redan vid 10 på förmiddagen och hade hand om minstingen (2½ år) och stora tjejen (5år), det var minstingen jag hade huvudansvar för. Jag såg till att de fick mat, körde dem till och från fotografering... hjälpte pappan med påklädning av barnen, så att mamman kunde vara hos frissan, sminkas och kläs på i lugn och ro. Jag hade ansvar för minstingen under vigseln och under minglet. När det var dax för maten körde jag honom till grannarna där han skulle sova över.
  • Pentan

Låter ju toppen - får man fråga vad du fick i ersättning?

anapanasiti skrev 2009-01-06 16:24:17 följande:
    Nej, inte alls. Jag tyckte att det var jätteroligt.På första bröllopet var jag med från en stund innan vigseln (typ 13) fram till maten serverades (typ 18)... då körde jag hem med barnen, då 2 och 3½. Sedan hade vi det mysigt på kvällen, åt mat och tittade på film. Var med barnen fram till föräldrarna kom hem vid 02.På det andra kom jag redan vid 10 på förmiddagen och hade hand om minstingen (2½ år) och stora tjejen (5år), det var minstingen jag hade huvudansvar för. Jag såg till att de fick mat, körde dem till och från fotografering... hjälpte pappan med påklädning av barnen, så att mamman kunde vara hos frissan, sminkas och kläs på i lugn och ro. Jag hade ansvar för minstingen under vigseln och under minglet. När det var dax för maten körde jag honom till grannarna där han skulle sova över.
  • Villemoa

Vår dotter kommer att vara ganska precis 1 år fyllda och hon kommer att vara med på bröllopet och festen. I den lokalen vi är i finns möjlighet att lägga henne i en resesäng i ett rum en våning upp. Alla givna barnvakter kommer att vara med på festen och då vi gifter oss i en annan stad var valet ganska enkelt för oss; klart vi vill ha med vår dotter!

• anapanasiti

Pentan skrev 2009-01-06 16:35:56 följande:

Låter ju toppen - får man fråga vad du fick i ersättning?
    Första bröllopet pratade vi inte om det innan, då fick jag 500kr. På andra bröllopet frågade de vad jag ville ha i timmen och jag sa 75kr, men jag tror att jag fick ungefär 90 i slutändan.
  • pregcilla

Villemoa: Vi verkar ha liknande situationer. Vår dotter kommer att vara 1 år och 1 månad när vi gifter oss i en annan stad. De

Hur ska ni göra under middagen? Vår lilla tjej har en massa energi i benen och jag inser att hon knappast kan sitta still i 3 timmar som middagen tar. Vi vill gärna ha en barnvakt, men alla som känner henne är ju på festen. När det väl kommer till kritan så tror jag att alla som står henne och oss nära vill vara på festen och inte ta hand om henne. Min bästa kompis mamma skulle vara barnvakt, men ångrade sig när det väl kom till kritan.

Det låter så enkelt och självklart för dig hur ni fixar detta. Kan du inte berätta lite mer om ert upplägg? Vem nattar, tröstar etc?

• pregcilla

Korr: Det var alltså på min kompis bröllop som hennes mamma skulle ha varit barnvakt för sitt barnbarn, men ändrade sig.

Svar på tråden Egna barn på bröllopet?