• MTTM
    Äldre 3 Jan 21:55
    3040 visningar
    16 svar
    16
    3040

    Oktober 2009

    Hej hej!
    Finns det någon mer här som planerar giftermål i oktober 2009? Vore kul att höra hur långt ni har kommit, hur ni tänker kring bröllopet osv osv...
    Jag och min sambo beräknas slå till 10/10 (inte 100 % bokat - kan bli veckan före eller efter) och vi har inte planerat så mycket än, men nu börjar jag bli sugen på att tänka ut färgtema, planera inbjudningskort, ev bröllopsresa osv! :)

  • Svar på tråden Oktober 2009
  • Boomto­wn
    Äldre 3 Jan 22:17
    #1

    Hej!

    3/10 -09 Är det planerat för oss. Det blir borgeligt på Apertins herrgård med lite god mat efteråt med endast de närmaste. Klänningen är inköpt och kommer förhoppningsvis snart. Fotograf bokad. Tiara, lite underkläder och ett paraply är inköpt. Inte så mycket kvar alltså. Jag såg att du är från värmland. Vilken fotograf har du tänkt dig och var vill ni vara?

  • MTTM
    Äldre 3 Jan 22:28
    #2

    Åh, vad mysigt med herrgårdsbröllop...! Är du också värmlänning? Vad mycket du/ni har fixat redan med klänning, fotograf osv...

    Min mamma kommer att sy min klänning (det vet hon inte än - vi har inte berättat att vi ska gifta oss än, utan kommer att göra det om några veckor). Mannen kommer att ha "vanlig" kostym, inte frack eller smoking el liknande. Den är inte köpt än, dock. Jag känner några duktiga fotografer (som har jobbat som det) så jag tror att vi kommer att anlita någon av dem för en mindre summa. Vi blir nog ca 40 pers - inte jättestort och inte jättelitet mao.

    Vore kul att höra hur planeringen går här längre fram med inbjudningskort, menyer etc..... Är ju "bara" nio månader kvar nu!

  • Boomto­wn
    Äldre 4 Jan 06:39
    #3

    Japp jag är också värmlänning. Vi blir max 30 stycken. då är det bara föräldrar och syskon med barn och respektive. Litet vill jag ha det. Klänningen finns i mitt galleri och gubben ska ha vanlig kostym.

    Vi får hålla oss uppdaterade

  • Caroli­na1979
    Äldre 5 Jan 17:34
    #4

    Hej!
    Jag ska också gifta mig i oktober - närmare bestämt 091010.
    Vi gifter oss i Lindome kyrka, sen efteråt tänkte vi ha lite mingel - samt buffé i kyrkans församlingshem för ca 50 gäster. På kvällen tar vi med oss våra familjer ut och äter lyxigt och sen tänkte vi spendera bröllopsnatten på något mysigt ställe utan våra små knoddar

  • Helena­Olivia
    Äldre 5 Jan 18:38
    #5

    Vi gifter oss den 25/10 och vi har bokat Stefanskyrkan i Stockholm kl.13:00 och efter det tänker vi ha brudskål och bröllopsfika i kyrkansfestlokal och därefter åka med våra packadeväskor till Arlanda-Bangkok och vara borta nästan 3veckor.
    Vi blir ca65st tror jag.
    Min vän ska sy min klänning men mycket mer är inte planerat ännu.
    Kul med fler som gifter sig på hösten

  • Lovely V
    Äldre 6 Jan 17:11
    #6

    Vi tänker också gifta oss i oktober, 10/10 :) Ett litet borgligt och sen muslimskt bröllop på samma dag.

    Jag tänkte bara kolla om det är någon som har koll på höstfärger, hur ser det ut i sthlmsområdet i oktober? Man kommer ju liksom inte ihåg hur det var året innan. Är träden fina i början av oktober?

  • Helena­Olivia
    Äldre 6 Jan 22:20
    #7

    www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp&a=38075&l=sv
    Kan du kolla vad de skrev på smhi om oktobervädret 2008.
    Ett litet tips bara
    Lovely V skrev 2009-01-06 17:11:10 följande:


    Vi tänker också gifta oss i oktober, 10/10 :) Ett litet borgligt och sen muslimskt bröllop på samma dag. Jag tänkte bara kolla om det är någon som har koll på höstfärger, hur ser det ut i sthlmsområdet i oktober? Man kommer ju liksom inte ihåg hur det var året innan. Är träden fina i början av oktober?
  • Lovely V
    Äldre 7 Jan 18:34
    #8

    Perfekt, tack så mycket :)

  • MTTM
    Äldre 10 Jan 17:12
    #9

    Jag bor i Värmland och här brukar lönnarna ha väldigt fin färg i mitten av oktober - spanade in det redan i höstas för säkerhets skull! Det är ju ofta lönnarna som är finast i färg, eftersom de är så otroligt färgsprakande med både gult, orange och rött.

    Kul att höra att det är några fler som ska slå till i oktober!

  • MTTM
    Äldre 10 Jan 17:18
    #10

    En fråga till förresten! Ni som har bestämt datum - har ni berättat för folk att ni ska gifta er? Och när tänker ni skicka ut inbjudan?

    Vi har inte berättat för våra familjer än, utan ska göra det om ett par veckor, och sedan tänkte vi berätta för övriga också. Känns ju bra om de vet om det, så att ingen av våra närmaste t ex bokar en resa just den veckan vi ska slå till!

    När är det lagom att skicka ut inbjudan? Först tänkte vi att sommarsemestrarna skulle få passera först, men då kommer ju inte inbjudningskorten ut förrän i mitten av augusti och det känns kanske lite sent? Men det känns inte heller så smart att skicka ut dem mitt under semestersäsongen, eftersom folk har så mycket annat att tänka på då och kanske missar OSA-datum etc. Men FÖRE semestern känns å andra sidan lite tidigt.....! Hur har ni resonerat?

  • Boomto­wn
    Äldre 10 Jan 17:35
    #11

    Ungefär 2 månader före säger dom väl är lagom att skicka ut inbjudningarna. Vi har redan berättat att vi ska gifta oss men har inte sagt datumet till alla. Det kan nog vara smart att göra det till de närmaste iallafall så det inte kör ihop sig.

    Jag höll också kollen på färgerna i höstas. Underbara färger. Hoppas vi får kanonväder allihop. Annars får vi kur inne med tända ljus. Mysigt det med.

  • MTTM
    Äldre 10 Jan 17:45
    #12

    Ja, det som är så mysigt med hösten är ju att man (förhoppningsvis) får fint och ljust under själva vigseln och fotograferingen, men att man sedan ändå kan ha mysigt med tända ljus och så vid middagen, för då börjar det ju skymma på....!

  • MTTM
    Äldre 11 Jan 18:51
    #13

    Någon av er som vet när det blir mörkt då i mitten av oktober, förresten...?

  • Helena­Olivia
    Äldre 12 Jan 18:45
    #14

    om jag gissar så vid 15-tiden, borde gå att kolla på smhi eller wiepedia eller vad det heter...
    Hoppas verkligen vi får en solig oktober i år så vi alla kan ha vackert senhöstväder:)


    MTTM skrev 2009-01-11 18:51:24 följande:
    Någon av er som vet när det blir mörkt då i mitten av oktober, förresten...?
  • MTTM
    Äldre 18 Jan 18:49
    #15
    HelenaOlivia skrev 2009-01-12 18:45:16 följande:
    om jag gissar så vid 15-tiden, borde gå att kolla på smhi eller wiepedia eller vad det heter...Hoppas verkligen vi får en solig oktober i år så vi alla kan ha vackert senhöstväder:)
    Hmm, bor du långt norrut? Jag frågade runt lite här hemma i Värmland också och de flesta verkar överens om att det blir mörkt vid 18-tiden - kanske något innan eller något efter... Hoppas att det stämmer!
  • Helena­Olivia
    Äldre 19 Jan 12:01
    #16

    MTTM skrev 2009-01-18 18:49:04 följande:


    Hmm, bor du långt norrut? Jag frågade runt lite här hemma i Värmland också och de flesta verkar överens om att det blir mörkt vid 18-tiden - kanske något innan eller något efter... Hoppas att det stämmer!
    www.vader.se/soltid.asp kan du gå in och kolla exakt tid.
    Jag bor i sthlm och jag var ute och cykla, det är vid 17-tiden, vilket är ju bra.
Svar på tråden Oktober 2009