• pija

Hallelulja - räknas det till psalm?

Vet nån om hallelulja, som b.la. peter jöback sjunger är en psalm?

• Svar på tråden Hallelulja - räknas det till psalm?
  • En till präst
    pija skrev 2009-01-03 21:50:32 följande:
    Vet nån om hallelulja, som b.la. peter jöback sjunger är en psalm?
    Inte vad jag vet.
  • pija

Okej,,va synd. Nästa fråga, vilka psalmer har wreeswijk och benny andersson med i psalmer i 2000tal?

• En till präst
    pija skrev 2009-01-03 21:54:31 följande:
    Okej,,va synd. Nästa fråga, vilka psalmer har wreeswijk och benny andersson med i psalmer i 2000tal?
    Känner dåligt till psalmer i 2000talet. Men det skulle inte förvåna mig om det finns något av dessa kompositörer, då både Py Bäckman och Tommy Körberg finns där....
  • älskarlivet

Benny Andersson har med en psalm som är en jul/nyårspsalm. Tvivlar på att Wreeswijk har med någon i psalmer i 2000-talet.

• älskarlivet

Eller jag vet inte om Benny Anderssons är med i tillägget till "vanliga" psalmboken, eller i psalmer i 2000-talet

• pija

Bland författare och tonsättare finns Mikael Wiehe, Py Bäckman, Ylva Eggehorn, Maria Küchen, Per Harling, Hans Kennemark, Karin Rehnqvist, Benny Andersson, Tomas Boström. Är så nyfiken på vilka låtar de har gjort som nu är psalm!!

• En till präst
    älskarlivet skrev 2009-01-03 21:56:14 följande:
    Benny Andersson har med en psalm som är en jul/nyårspsalm. Tvivlar på att Wreeswijk har med någon i psalmer i 2000-talet.
    Den Du syftar på är nog Ylva Eggehorns Milleniepsalm som Benny Andersson gjort musik till. Den har nummer 717 i "vanliga" psalmboken.
  • älskarlivet

Ja, precis den jag syftade på!

En till präst skrev 2009-01-03 21:58:45 följande:

Den Du syftar på är nog Ylva Eggehorns Milleniepsalm som Benny Andersson gjort musik till. Den har nummer 717 i "vanliga" psalmboken.
  • Mirri

Wreesvijk har ingen psalm i 2000-tal vad jag vet. Benny andersson har med "Kärlekens tid" om jag inte minns fel i psalmer i 2000-tal. Den är jätte fin, särskilt med alla stämmor. Micke Wiehe har med "kärleken som aldrig svek" från musikalen "kejsarinnan". Den är också fin tycker jag.

• Luucie

Menar du Halleluja som sjöngs i Idol? I så fall har jag för mig att det är en Leonard Cohen låt från början...men jag kan ha fel?!

• Mirri

Nej det är helt rätt. Det är Cohens låt. Definitivt inte en psalm och även om jag tycker jätte mycket om den skulle jag inte velat haft den på mitt bröllop. Den är lite bitter och ganska kinky

• Luucie

Japp den engelska texten...men det finns en alldeles ljuvlig omskrivning som någon här på bröllopstorget har gjort. Så den kan man ha

• En till präst
    Luucie skrev 2009-01-04 16:04:36 följande:
    Japp den engelska texten...men det finns en alldeles ljuvlig omskrivning som någon här på bröllopstorget har gjort. Så den kan man ha
    Jepp - som solosång. Inte istället för psalm.
  • NuevaYorke090909

Hallelujah som Peter Jöback sjunger sjungs egentligen av Leonard Cohen.. och även Jeff Buckely har gjort en underbar version. Det är INTE en psalm.

Svar på tråden Hallelulja - räknas det till psalm?