• laris

Tygliknande servetter eller tygservetter?

Funderar på vad som blir finast eller om det ens är någon skillnad på tygliknande servetter och tygservetter. Vilket alternativ kommer ni att välja?

Ni som väljer tygliknande servetter: var köper ni såna?
    Löner det sig att hyra riktiga servetter än att köpa tygliknande?

Ser det billigt ut med tygliknande servetter?

• Svar på tråden Tygliknande servetter eller tygservetter?
  • 080811

Vi köpte vita servetter på Ikea för 19kr/4st. I tyg då alltså! Strök dem med stärkelse så de blev "krispiga" och fina!

• laris

Det låter ju väldigt intressant. Men ni strödde stärkelse (vad för sort?) och strök de sen? Skakade ni av de innan? Förlåt för mina dumma frågor men det här är helt nytt för mig.

080811 skrev 2009-01-03 01:10:58 följande:
    Vi köpte vita servetter på Ikea för 19kr/4st. I tyg då alltså! Strök dem med stärkelse så de blev "krispiga" och fina!
  • Sååå lurade

Att hyra servetter kostar ca 5kr styck sist vi kolla , samma pris som på IKEA men då var är de färdigstärkta, större och redo att vikas... sen var det bara att slänga i tvättpåse och lämna tillbaka.

Tydliknande servetter som ex dunilin från duni är fina, men jag föredrar äkta vara på ett bröllop. Men du ska ta det Du/Ni tycker är fint.

• Sååå lurade

stärkelse finns som spray eller så doppar man de i en lösning av vatten, potatismjöl och ev salt och låter sen torka.

• 080811

Jag köpte spray. Bara att spraya på och sen stryka! Vi kollade vad det kostade att hyra, och det var ungefär samma pris som att köpa Ikeas. Jag tyckte inte det var så farligt att stryka servetterna och även om det blev tvätt så rörde det sig om 1 maskin.
    Nu har jag dessutom servetterna kvar som jag har använt flera ggr sedan bröllopet, kul att kunna duka med "riktiga" servetter på fester o dyl!

• J D

Jag syr linneservetter som sedan ska styrkas och strykas. Är mkt nöjd med att ha en massa servetter kvar sedan. Om man man inte vill ha 80st vita sedan så kan man ju färga in dem i olika färger per dussin.

Köpte tyget i Kina så jag minns ej hur mkt det blir per servett men det blir billigare än IKEA iaf- och de är större. Så har ni vägarna förbi ngn tygmarknad i Asien så är det ett hett tips att köpa tyg där .

• laris

Spray låter ju bra tycker jag. Var finns det att köpa?

• 080811

finns nog i vanliga affärer. Bör stå vid tvättmedel, sköljmedel odyl!

• svartvitabruden

Ikeas vita är ju helfina

50 kg på 15 månader - start 090101
  • Heloise

Jag köpte linnetyg(jättevackert) på rea tror det kostade 45 kr metern eller nått(50% rea) ska sy egna servetter. Jag tycker kanske att det infallet var ganska korkat just nu men försöker vara praktisk; varför betala 5 kr st för att hyra servetter när det kostar lika mkt( tom mindre) köpa tyg och sy själv dessutom är det kul att ha kvar servetterna till andra fester.

• Hemlig2009

Min bekväma ådra hade gjort att jag hade hyrt. Nu ska vi vara på restaurang och jag förutsätter att de använder linneservetter.

• J D

Hemlig2009 skrev 2009-01-04 12:10:11 följande:
    Min bekväma ådra hade gjort att jag hade hyrt. Nu ska vi vara på restaurang och jag förutsätter att de använder linneservetter.

Ja, det är riktigt segt att sy, är mkt glad att jag är klar snart...

• Sååå lurade

Jag skulle också kunna tänka mig att sy mina egna,absolut. Däremot tyckte jag att IKEA 4/19kr var för små. jag provvek en i butiken och det så fjuttigt ut när jag är van genom jobbet att ha stora fina vita servetter.

• laris

Hmmm...blir de för små även om man rullar de istället för viker måntro?

Sååå lurade skrev 2009-01-04 13:44:24 följande:

Jag skulle också kunna tänka mig att sy mina egna,absolut. Däremot tyckte jag att IKEA 4/19kr var för små. jag provvek en i butiken och det så fjuttigt ut när jag är van genom jobbet att ha stora fina vita servetter.
  • 080811

Vi rullade våra och satte egengjorda servettringar runt. Ringarna var pärlor på silvertråd som vi snodde runt några varv, blev jättefint!

Svar på tråden Tygliknande servetter eller tygservetter?