• JL2b

Dilemma - inbjudningar

Hej! Ny här på bröllopstorget och tycker att det är jätte kul att få läsa om allas planeringar och tankar kring denna underbara dag då två blir en.
    Tyvärr har jag ett dilemma som jag har svårt att lösa när det gäller mitt eget. Kommer att gifta mig om lite mer än ett år och i min familj så pågår det och har gjort i ett par års tid nu en kraftig familjefejd. Mina farföräldrar har bett alla släktingar att fara så långt åt skogen som det går utom mig och min lillasyster. Och som inte det vore nog så har även tagit min pappas hus ifrån honom pga att han tyckte annorlunda i en fråga (Frågan var: betyder pengar allt? Pappa sa nej).

Blev lite lång inledning det här men problemet är det att mina farföräldrar vill komma till vårt bröllop och kommer även att betala en stor del av bröllopet. Vi har tackat nej till detta men de insisterar ändå på att göra det. Jag och min syster har fortfarande god kontakt med dem och jag vill gärna att de kommer till vigseln MEN inte till festen. Pappa och mamma betyder mer för mig än farmor och farfar gör och vill hellre ha mamma och pappa där. Skulle jag bjuda alla så skulle de komma. Men jag vet att det skulle sluta i kaos och förmodligen handgemäng :(

Så min fråga är: Är det okej att bara bjuda någon till vigseln (borglig) och inte till festen?

• Svar på tråden Dilemma - inbjudningar
  • J D

Ta inte emot pengarna om de ej kan lösa det med dina föräldrar. Om ni inte tar emot dem blir det inte lika svårt att bara bjuda dem till vigseln.

• JL2b

Om vi inte tar emot pengarna kan vi då bara bjuda dem till vigseln? Eller ser det väldigt illa ut att inte bjuda med sina farföräldrar till festen också?

• DarkBrideInWhite

Jag tycker ni ska göra det som känns bäst för er. Om ni redan nu tror att det kommer bli bråk under festen så bjud dem inte om ni vill undvika bråk. Men ta då heller inte emot pengarna från dem för då kanske de tycker att ni trots allt är skyldiga att bjuda dem...

• JL2b

DarkBrideInWhite: Du har helt rätt och det var därför vi först tackade nej. Vi har inte tackat ja heller och kommer nog inte att göra det heller på grund av detta.

Är det någon mer som har fått välja bort familjemedlemmar för att undvika bråk?

• 20090725

håller med... om ni inte tänker bkude dem teill festen, så ta absolut inte emot några pengar...

• 090214

Du har inte tagit upp detta dilemma med både dina föräldrar och även dina farföräldrar?? Lägg korten på bordet helt enkelt..

• JL2b

Jag har tagit upp det med mamma och pappa och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Mamma säger att det kommer inte att bli bråk och att de ska kunna tygla sig. Men min pappa har ett väldigt häftigt humör och han har inte träffat dem nu på över ett år och det var hos revisorn när de skulle dela upp ett gemensamt företag. Och då var knytnävarna inte långt borta. Så jag litar inte på att de skulle kunna hålla sig ifrån att bråka med varandra. Tyvärr.
    Och jag har försökt att ta upp det med farmor och farfar och de börjar bara gå på att det är pappas fel att det är så här. Om pappa stod på alla fyra och kröp fram till farfar och berättade att han hade fel att pengar betyder allt i hela världen, även mer än kärlek så kanske farfar skulle förlåta honom. Men det kommer pappa aldrig att göra och det med rätta!

Så just nu känns det som att det är en återvändsgränd. Men som vanligt när det gäller gamla människor så vet man inte vad som kan hända på ett år.

• 090214

En jobbig sits... Jag antar att du har redan berättat för din farmor och farfar hur jobbigt du tycker att detta är.. Å att du är rädd att detta ska förstöra DIN dag?! Jag håller tummarna för dig!!!

• JL2b

090214: Tack! Jag önskar verkligen att detta kan gå vägen. berättade för farmor hur det kändes och hon sa bara att det var inte hennes fel utan hennes ohängde son. Och sen började hon bara tjata om det gamla vanliga igen. *suck*

• 090214

*suck* jag hoppas det löser sig iaf å att du verkligen kan njuta av planeringen framöver.. Kom bara ihåg att det är din å din m2b´s dag å inget ska få förstöra ERAN härliga dag! Många kramar till dig.

Svar på tråden Dilemma - inbjudningar