• Mrs Mommy

Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?

Då räknar jag allt som man betalar för utan att betala moms eller skatt, personal servering kläder mm

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?
  • MulleNuh

Jo jo, men det beror ju på vilken tjänst det är man talar om.. Talar vi om någon som serverar (typ grannens 17-åriga kusin) eller syrran som sköter baren. Då känns det helt ok.
    Men pratar vi catering eller florister, alltså större grejer så är det en annan femma-.

Aleta skrev 2009-01-02 12:34:47 följande:
    Nja, det kanske inte blir så lätt att välja. Om du ser på hur många som tycker att det är OK med svartlöner här ovanför så blir det väldigt svårt att konkurrera med dem som är beredda att jobba svart.Att få mat för dagen känns nog viktigare än pensionen just nu, speciellt om man har familj.
  • Aleta

Då tycker vi lika.
    Håller med Passionsblomma också!

MulleNuh skrev 2009-01-02 14:46:22 följande:
    Jo jo, men det beror ju på vilken tjänst det är man talar om.. Talar vi om någon som serverar (typ grannens 17-åriga kusin) eller syrran som sköter baren. Då känns det helt ok.Men pratar vi catering eller florister, alltså större grejer så är det en annan femma-.
  • Silla69

Så mycket som möjligt svart!

• LindaB78

Vi betlade delar av personalen svart. Bandet och bartendern var bekanta, så där var det inget snack om att det skulle var vitt. Cateringfirman föreslog det själva... Men maten vi tog från dem var vitt (och därmed även kockens och huvudservitören).

• didis

Såsom egenföretagare (i en mycket vit bransch) ogillar jag starkt svart betalning. Hur skall seriösa företagare som vill kunna erbjuda sina anställda försäkringar, pension etc kunna konkurrera då?

Att betala några hundra eller ge en present till en kompis som sjunger eller tonåring som passar barnen är inte riktigt samma sak som att betala maten eller serveringspersonalen svart, för de senare är det deras yrke och försörjning.

• passionsblomman

Där ÄR du ju!

Vart har du hållit hus!?
    Varför är du inte i tanttråden mänska?

didis skrev 2009-01-03 17:23:56 följande:
    Såsom egenföretagare (i en mycket vit bransch) ogillar jag starkt svart betalning. Hur skall seriösa företagare som vill kunna erbjuda sina anställda försäkringar, pension etc kunna konkurrera då?Att betala några hundra eller ge en present till en kompis som sjunger eller tonåring som passar barnen är inte riktigt samma sak som att betala maten eller serveringspersonalen svart, för de senare är det deras yrke och försörjning.
  • Aleta

Bra sagt!

didis skrev 2009-01-03 17:23:56 följande:
    Såsom egenföretagare (i en mycket vit bransch) ogillar jag starkt svart betalning. Hur skall seriösa företagare som vill kunna erbjuda sina anställda försäkringar, pension etc kunna konkurrera då?Att betala några hundra eller ge en present till en kompis som sjunger eller tonåring som passar barnen är inte riktigt samma sak som att betala maten eller serveringspersonalen svart, för de senare är det deras yrke och försörjning.
  • DanKat
    lillP skrev 2009-01-01 20:01:23 följande:
    Upp till en viss summa behöver man väl inte betala skatt?
    Precis, om man inte betalar mer än 1000kr till en person per år så slipper man arbetsgivaravgiften Det har jag läst på skatteverkets hemsida.
    Tycker det känns mycket bättre att betala vitt!
  • wildbride08

Jag ska betala både barnvakt, dj och serveringsperonal, SVART..
    Tur att det finns sånna som vill göra det svart. om man inte har budeget på typ 200000 kr.:)

• Humlan66

Jag tillhör ju dem inte vet vart man hittar alla svartjobbare.. men klart små jobb som kompisar barn kan få en slant för är ju Ok.. Men dom andra hmm .Det är ju inte direkt så att man sätter ju en annons eller att dom annoserar *s*

Svar på tråden Har du eller skulle du tänka dig att köpa tjänster Svart till ditt bröllop?