• Sååå lurade

festprogrammet, info om alla gäster. Vad mer?

Ang festprogrammet, vad har ni med i det. De bröllop jag varit på så verkar det näst intill obligatoriskt att ha med de där raderna om varje gäst... och jag har inget emot det, bara det inte blir som på ett av bröllopena där jag var där det stod nästan samma sak på ca 10-15 av de manliga gästerna, de har motorintresse. tror kopplingen bland gästerna var nån motorklubb...

Men vad har ni med i festhäftet, tänkte ha lite info om oss själva som kanske inte alla vet, både bra och dåliga sidor, lite regler, ev bröllopsbingo. däremot är jaginte så intresserad av allsåång faktiskt. Känns alltid så himla krystat tycker jag.

Har ni andra några roliga ideér?

• Svar på tråden festprogrammet, info om alla gäster. Vad mer?
  • 27juni2009

bilder då o nu på brudparet kanske, om ni sk ah drinkbiljetter kan de fästas däri kanske?

• didis

Vi skall nog ha tvärtom - dvs allsånger men inte någon presentation av gästerna.

Kankse lite info om oss själva men det kommer inte att bli överarbetat direkt, det har vi inte tid med. Min svärmor kommer att göra en powerpointpresentation som går under skålen/minglet med bilder hon fått av oss (med projektor på väggen).

Någon enstaka gång har jag tagit med mig ett festhäfte hem, då har det varit någon ny sångtext eller annat, men för det mesta lämnar jag det på platsen efter maten och hur mycket hinner man egentligen läsa i häftet under middagen?

• Munchkin

Vi hade förhållningsregler, meny, info om gästerna (upptog större delen av häftet) 2 allsånger, Blekingsk-svensk och västerbottnisk-svensk ordlista, gäststatistik och ett par seriestrippar

• Undertecknad

Våra toastmasters intervjuade mig och min m2b separat. Vi fick svara på samma frågor och lite annat. Det kommer finnas med i häftet. Man kan även intervjua parets föräldrar. Tycker själv att det kan vara rolig läsning för folk.

• Tindragull

Förhållningsregler?

Munchkin skrev 2008-12-30 22:53:55 följande:
    Vi hade förhållningsregler, meny, info om gästerna (upptog större delen av häftet) 2 allsånger, Blekingsk-svensk och västerbottnisk-svensk ordlista, gäststatistik och ett par seriestrippar
  • Sååå lurade

Japp, där det står ex. att det är inte tillåtet att ragga på kvinnan i vitt denna kväll, el om maten är slut titta åt höger ta från vänster osv, lite plojregler helt enkelt. gästerna skratta gott på det brölloppet jag var på senast...

Tindragull skrev 2008-12-30 23:30:08 följande:
    Förhållningsregler?
  • Munchkin

Sååå lurade skrev 2009-01-01 18:24:27 följande:

Japp, där det står ex. att det är inte tillåtet att ragga på kvinnan i vitt denna kväll, el om maten är slut titta åt höger ta från vänster osv, lite plojregler helt enkelt. gästerna skratta gott på det brölloppet jag var på senast...
    Precis sånna ja
  • Tindragull

haaa! Nu fattar jag. Fick låna ett festhäfte av en jobbarkompis i förrgår och där fanns det en del rolig såna... Typ att man inte får tafsa på serveringspersonalen innan kl 22...

Munchkin skrev 2009-01-01 18:55:23 följande:
    Sååå lurade skrev 2009-01-01 18:24:27 följande:
    Precis sånna ja
  • MrsTwingly

presentationerna om gästerna tar, som sagt, upp en hel del i programmet. En sak som vi gjorde, som inte har nämnts ännu, var att leta reda på olika kärlektcitat(jag pallar inte med varianten där barn säger 'roliga' saker) Men hur som helst, ex från filmer osv. Många blev därför på engelska. Dessa satte vi längst ner på varje sida i häftet,centrerat, med mindre textstrl, och det blev väldigt sätt och romantiskt=)
    Vi gjorde det även bekvämt för oss och hade vigselprogrammet i samma häfte(fast först). Men detta går nog endast om alla som kommer på vigseln är bjudna till festen efteråt också!

• ettem

Hittade syrrans bröllopsprogram och satt och läste nu på morgonen fatiskt!

De hade den obligatoriska presentation av gästerna, och de hade valt ut några gäster och gjort lite olika text på dem. I mitt egna häfte stod det något helt annat om mig än det gjorde i alla andras häften- vilket blev en kul grej och något att prata om när jag och bordskavaljeren upptckte det (bra isbrytare..)! Och syrran hade skrivit jättefint till sin man i hans häfte, som bara han såg (överraskning till honom...)

Sedan hade de en jättefin text ("den underbaraste människan" el ngt likn), de hade skrivit en välkomsttext till alla gäster, menyn, och i slutet en TACK avdelning med tack till föräldrar för all hjälp, tack till officianten, tärna & bestman och barnvakten, och inte minst alla gäster som kom- också uppskattat, också adress till lokalen och nummer till taxi...

Ett fint program tyckte jag!

• Tess80

I vårat festprogram så har står det först att vi välkomnar och hälsar alla välkomna som ville vara med o fira med oss. Skrev kyrkans namn och klockslag för sermonin och var vi ska intaga mat och dans.

Efter det så har jag skirvit ner "första skålen för brudparet" och sedan menyn (förrätt, varmrätt o efterrätt)

Sedan är det några sånger som vi ska sjunga (kända melodier men annan text, omskrivna just till/om brudparet osv.)

Sedan en lite "Vett o ettikett regler" (på skämt), så som t.ex "Det är strängt förbjudet att låta maten tysta mun" och "Det rekomenderas att man går hem med samma person som man kom med" osv.

Efter det så har vi med vilka lekar som alla ska var med o delta i :

* Tippspromenad - Frågor om mig och min m2b, för att se hur stor koll dom har på oss (vinnaren får ett pris sen)

* Hela havet stormar

och till sist "pennan i flaskan" (tror man kan få ett gott skratt där om man har lite "innanför västen" he he)

Till sist så har vi skrivit ett "Tack tal". Tackar alla som hjälpt oss och varit med oss för att fira denna dag osv.

• Sååå lurade

Skriva lite personliga rader i festhäftena, det ska jag göra- till dem som ställer upp lite extra... Tack för tipset

ettem skrev 2009-01-23 14:51:07 följande:
    Hittade syrrans bröllopsprogram och satt och läste nu på morgonen fatiskt!De hade den obligatoriska presentation av gästerna, och de hade valt ut några gäster och gjort lite olika text på dem. I mitt egna häfte stod det något helt annat om mig än det gjorde i alla andras häften- vilket blev en kul grej och något att prata om när jag och bordskavaljeren upptckte det (bra isbrytare..)! Och syrran hade skrivit jättefint till sin man i hans häfte, som bara han såg (överraskning till honom...)Sedan hade de en jättefin text ("den underbaraste människan" el ngt likn), de hade skrivit en välkomsttext till alla gäster, menyn, och i slutet en TACK avdelning med tack till föräldrar för all hjälp, tack till officianten, tärna & bestman och barnvakten, och inte minst alla gäster som kom- också uppskattat, också adress till lokalen och nummer till taxi...Ett fint program tyckte jag!
  • Sååå lurade

Tog de med sig festhäftena efter vigslen, jag är rädd att det glömmer det...
    Annars var det en smart idé

MrsTwingly skrev 2009-01-23 14:38:32 följande:
    presentationerna om gästerna tar, som sagt, upp en hel del i programmet. En sak som vi gjorde, som inte har nämnts ännu, var att leta reda på olika kärlektcitat(jag pallar inte med varianten där barn säger 'roliga' saker) Men hur som helst, ex från filmer osv. Många blev därför på engelska. Dessa satte vi längst ner på varje sida i häftet,centrerat, med mindre textstrl, och det blev väldigt sätt och romantiskt=)Vi gjorde det även bekvämt för oss och hade vigselprogrammet i samma häfte(fast först). Men detta går nog endast om alla som kommer på vigseln är bjudna till festen efteråt också!
  • lecaroline

Är det inte Toastmasters som ska göra programmet???

• didis
    lecaroline skrev 2009-01-23 16:07:59 följande:
    Hos oss har alltid den som ordnat festen fixat festhäftet och toastmastern har en traditionell toastmasterroll under middagen.

Men bara man är överens om vilka uppgifter som är vems spelar det väl ingen roll om det är bruden, kusinerna eller svärmor som gör häftet.
  • Sååå lurade

Det gjorde iåfs jag som toastmaster, men det beror på att det brudparet är totalt oduglig på sånt . Men jag har väldigt vårt att släppa sånt till andra...

• lecaroline

Våra toastmasters har helt tagit över. Har dock sagt till att vissa grejer gillar vi inte och jag skäms inte över att vägra!

• Tindragull

Kanske ingår i den traditionella toastmaster-rollen, men jag kommer göra vårt tillsammans med toastmadame. Alltså vi sätter ihop innehållet tillsammans och sen gör jag själva häftet. Har lite kontrollbehov och hade blivit besviken om häftet inte hade sett ut så som jag hade tänkt...

• Sååå lurade

känner lika dant. vill ha kontroll på alla detaljena...

Tindragull skrev 2009-01-24 19:25:16 följande:
    Kanske ingår i den traditionella toastmaster-rollen, men jag kommer göra vårt tillsammans med toastmadame. Alltså vi sätter ihop innehållet tillsammans och sen gör jag själva häftet. Har lite kontrollbehov och hade blivit besviken om häftet inte hade sett ut så som jag hade tänkt...
Svar på tråden festprogrammet, info om alla gäster. Vad mer?