• Bride in England

Tillrattavisad!

Ar bara nyfiken att hora hur andra upplever det nar man blir tillrattavisad av nagon som om man vore ett barn. Sjalv kanner jag mig fruktansvart liten och skamsen - ar det for att det genast for en tillbaka till barndomen och minnen man har darifran av att bli tillsagd av vuxna?

Det har hant mig tva ggr nu i matsalen pa mitt nya jobb att en "mattant" har "tillrattavisat" mig. En gang nar vi var pa jullunch och jag gick upp for att hamta min efterratt - tydligen skulle de dela ut den (men man hamtade huvudratten sjalv). Den andra gangen var idag nar jag tog en plast-tesked och blev tillsagd "pa skarpen" att "de dar maste du betala for!!!"

Vad ar det for vett vissa manniskor har att behandla andra vuxna som barn? Och varfor reagerar jag sa valdigt pa det?!

• Svar på tråden Tillrattavisad!
  • Bride in England

Esonda: Forstar vad du menar - jag ser valdigt ung ut och blir ofta misstagen for att vara yngre. Som nar jag vikarierade pa en hogstadieskola nar jag var runt 22. Nar jag skulle ga in i matsalen sa blev jag tillsagd av en larare som stod och 'vaktade' kon: "du far inte ta vaskan med dig in!" Jag blev sa stalld att jag per automatik artigt svarade "Naha, forlat!" och vande om mot lararrummet. Nar jag kom tillbaka sag hon jatteskamsen ut och bad om ursakt, hon trodde jag var en elev...

• Stardusty

Ja det där med felsägningar som man blir tillrättavisad för blir jag också irriterad på!

Jag och min syster skulle en gång beställa varsin milkshake på Naked Juice Bar. Alla deras milkshake heter nåt fyndigt på engelska men ingredienserna står ju på svenska. Så vi sa, när det var vår tur, "hej, vi skulle vilja ha två st choklad o jordgubbsmilkshake tack". Killen i kassan tittar på oss och frågar spydigt "Du menar Chock'n'Raz?" Vi blev lite förvånade båda två för det fanns bara en enda med de smakerna i, men vi sa väl "ja" eller nåt. Så kommer nästa fråga, vilken storlek vill vi ha? Vi säger då att vi vill ha en mellanstorlek och återigen blir vi tillrättavisade; "Två REGULAR alltså?"
    Som att han inte fattade vad vi menade eller?!

• Bride in England

haha, sa kul att det verkar finnas en rod trad i detta - folk som vill "kanna makt i sitt revir" som dfk sa elokvent uttryckte sig. Det galler bada tidningsutdelaren, mattanten, milkshakeforsaljaren, calvadosservitrisen och lararen! Skont att kunna se det pa det sattet - kanske kan hjalpa mig att kanna mig LITE storre nasta gang jag blir tillrattavisad!

• lillabruden

Ofta får man höra att man är 'känslig' när man reagerar på orättvisor, är det för att folk inte vill försvara en eller vad? Ingen aning men för ens egen skull borde man försöka säga ifrån. Om mattanten nu säger till på skarpen att man betalar för en sketen plastsked så svara nått i stil med 'oj förlåt, jag är inte så insatt i detta som du! Nu vet jag!'

Och nej, man ska inte tillrättavisa en kund, speciellt inte en köpande kund!!!

• Aleta

Folk som inte kan tänka själva är jobbiga också.
    På ett café så bad jag att få köpa ett stort glas läsk med en kula glass i, men det fick jag inte!
    Det fanns inte på menyn och då kunde hon inte ta betalt.

När den första chocken hade lagt sig frågade jag om jag fick köpa en läsk och det gick bra.
    Jag bad att få det i ett stort glas och det gick också bra.
    Sedan bad jag att få köpa en kula glass, det var inga problem.
    När jag hade fått allt och betalat så lade jag demonstrativt i glasskulan i läskglaset och lämnade glassbägaren kvar...

• Floff

Hahahahaha, det var det roligaste jag har hört!

Aleta skrev 2008-12-17 12:42:45 följande:
    Folk som inte kan tänka själva är jobbiga också.På ett café så bad jag att få köpa ett stort glas läsk med en kula glass i, men det fick jag inte!Det fanns inte på menyn och då kunde hon inte ta betalt.När den första chocken hade lagt sig frågade jag om jag fick köpa en läsk och det gick bra. Jag bad att få det i ett stort glas och det gick också bra.Sedan bad jag att få köpa en kula glass, det var inga problem.När jag hade fått allt och betalat så lade jag demonstrativt i glasskulan i läskglaset och lämnade glassbägaren kvar...
  • lillabruden

hahaha det var komiskt nu i efterhand Aleta

Har ni provat beställa en Cheeseburgare på Burger King med sallad -i- någon gång?! Hahahahaha jag får alltid salladen bredvid och då beställer jag ändå såhär 'Jag vill ha en Cheeseburgare med sallad i'
    Have It Your Way....hhhmmm.....njä inte riktigt! Men en gång fick jag extra pommes för missförståndet vilket var helt ok!

• Bride in England

Aleta: Vilken fin kundservice! Visst kanner man sig valkommen och uppskattad som kund da!

• Floff

Det är nästan lika roligt att beställa en cheeseburgare på McDonald's och begära den utan ost.. ofta inser de inte att det är samma sak som en hamburgare Jag har själv jobbat på McDonald's och vet hur lätt det är att bara knappa in specialbeställningen utan att tänka..

lillabruden skrev 2008-12-17 12:47:36 följande:
    hahaha det var komiskt nu i efterhand Aleta Har ni provat beställa en Cheeseburgare på Burger King med sallad -i- någon gång?! Hahahahaha jag får alltid salladen bredvid och då beställer jag ändå såhär 'Jag vill ha en Cheeseburgare med sallad i'Have It Your Way....hhhmmm.....njä inte riktigt! Men en gång fick jag extra pommes för missförståndet vilket var helt ok!
  • Esonda

Mmh, visst är det kul och höra att man ser yngre ut än sin ålder.. en fördel ibland och väldigt irreterande oftast. Är 20 år nu och har fått höra att jag ser ut som 16, inte lika kul när man ska köpa nått med alkohol i som senast skulle köpa glögg. Hon kollade på mitt leg länge och tittade på mig läänge... och sen kunde hon inte göra så mycket mer, inte sa hon nått heller men jag misstänkte att hon tänkte nått. Men som sagt det handlade ju bara om en glögg XD

Bride in England skrev 2008-12-17 11:22:54 följande:

Esonda: Forstar vad du menar - jag ser valdigt ung ut och blir ofta misstagen for att vara yngre. Som nar jag vikarierade pa en hogstadieskola nar jag var runt 22. Nar jag skulle ga in i matsalen sa blev jag tillsagd av en larare som stod och 'vaktade' kon: "du far inte ta vaskan med dig in!" Jag blev sa stalld att jag per automatik artigt svarade "Naha, forlat!" och vande om mot lararrummet. Nar jag kom tillbaka sag hon jatteskamsen ut och bad om ursakt, hon trodde jag var en elev...
Svar på tråden Tillrattavisad!