• Maliinka

Intåget och ceremonien, tärnor, näbb och best man?

Det var många många år sen jag var på ett bröllop, och så vitt jag minns så fanns inga tärnor eller andra med i bilden. Vi ska (antagligen) ha en näbb, samt tre tärnor och en best man. Hur ser intåget ut? Vilka går först, vilka går tillsammans? Hur ser det ut där framme i kyrkan; stannar alla kvar där framme eller går de och sätter sig? Vet att best man ibland håller reda på ringarna. Har tärnorna någon uppgift där framme? Hur står man? Vad "ska" man ha för tillbehör? Bruden ska ju ha brudbukett, läste här något om tärnbukett, är det brukligt? Är det i så fall en något enklare variant av brudbuketten? Är det något annat man ska tänka på som har med detta att göra, men som jag glömt att fråga?

Mycket som snurrar runt i hjärnan nu

Tacksam om någon kan räta ut mina frågetecken

• Svar på tråden Intåget och ceremonien, tärnor, näbb och best man?
  • MulleNuh

Blir det inte först du och din man, sen näbben och sist tärnorna. Bestman kan gå brevid en av näbbarna.

Jag TROR det är vanligast. Men jag kan ha FEL!

• MulleNuh

mena ju att bestman kan gå brevid en av tärnorna!

MulleNuh skrev 2008-12-13 20:29:40 följande:
    Blir det inte först du och din man, sen näbben och sist tärnorna. Bestman kan gå brevid en av näbbarna.Jag TROR det är vanligast. Men jag kan ha FEL!
  • Julia78

På de bröllop jag har varit på med näbbar, gick näbbar först sen brudparet å sist tärnan med bestman.
    De stod alla kvar där framme under vigslen

• passionsblomman

De står kvar därframme. En av trärnorna brukar hålla buketten när det är dags för ringväxling.

Tärnbukett är väldigt vanligt, och den brukar matcha brudbuketten, både i storlek och färger. Dvs, har man en väldigt enkel och nätt brudbukett, kanske tärnan bara bär en enstaka blomma. Har man en jättebukett och det är stort och påkostat hela alltihop, har tärnan ofta en större bukett...

• Maliinka

Jag har också fått för mig att näbben går först, men sen blev jag osäker på om vi som brudpar kommer, eller om tärnor och bestman kom före oss... Men det är nog så som du skriver Julia, att brudparet går före tärnor och best man...

Känns dock som att det kommer bli tjockt med folk där framme! Näbben (vår son) kommer inte att stå kvar där framme eftersom han är så liten (då 2,5) att han inte skulle klara det. Men präst, brudpar, tre tärnor och best man - det är ändå sex personer Normalt eller ovanligt många?

Det kan nog vara bra med tärnbukett när jag tänker efter, det gör det lite lättare att hålla koll på sina händer där framme, det lär ju vara ite pirrigt för dem också

• En till präst
    Maliinka skrev 2008-12-13 20:27:35 följande:
    Det var många många år sen jag var på ett bröllop, och så vitt jag minns så fanns inga tärnor eller andra med i bilden. Vi ska (antagligen) ha en näbb, samt tre tärnor och en best man. Hur ser intåget ut? Vilka går först, vilka går tillsammans? Hur ser det ut där framme i kyrkan; stannar alla kvar där framme eller går de och sätter sig? Vet att best man ibland håller reda på ringarna. Har tärnorna någon uppgift där framme? Hur står man? Vad "ska" man ha för tillbehör? Bruden ska ju ha brudbukett, läste här något om tärnbukett, är det brukligt? Är det i så fall en något enklare variant av brudbuketten? Är det något annat man ska tänka på som har med detta att göra, men som jag glömt att fråga?Mycket som snurrar runt i hjärnan nu Tacksam om någon kan räta ut mina frågetecken
    Många frågor... ska försöka svara.
    Näbbarna går först om de är så stora att de klarar det.

(En 2½åring klarar det INTE - han kommer så klart vilja gå med er in. Antingen kan han hålla pappa i handen, eller Dig - och det kommer troligen ge sig i stunden hur det blir. Vill han helst vara hos Dig kan ju någon av tärnorna ta buketten redan på väg in i kyrkan)

Bruden går på norra sidan ("vänster" vid ingången) och brudgummen på södra sidan ("höger)

Har ni tre tärnor och en marskalk så vore det nog lämpligast att 2 tärnor går med varandra och en tärna med marskalken, då går tärnan på norra sidan, och marskalken på södra.

När ni väl kommer fram till koret står då antingen de 3 tärnorna på brudens sida, och marskalken på brudgummens.

ELLER - om ni vill ha symetri hellre än "rätt kön på rätt sida" så står 2 tärnor på brudens sida och marskalk + en tärna på brudgummens sida.

Tja - det är många, men inte extremt många tärnor. Den stora frågan jag undrar över i det här arangemanget är VAR sonen ska vara under vigseln? Det är den absolut viktigaste frågan att lösa för er som par, som jag ser det.

Marskalk/best man har ofta hand om ringarna.
    Tärnorna kan ni ge olika uppgifter, tex att (den som står närmast Dig) har hand om buketten under vigselakten, och de andra 2 läser varsin Bibeltext.

Min erfarenhet är att tärnbuketter är ovanligt, men förekommer enstaka gånger. Kanske är det olika i olika delar av landet?
    Tror jag sett tärnor med tärnbukett max 5 gånger.
  • Drom

vi kommer ha först en näbb (flicka o pojke) som går först fram till altaret, därefter kommer brudparet och sist best man och en tärna.

• Drom

och min tärna kommer också ha en tärnbukett.

• Maliinka

Tack En till präst för utförligt svar! Vår son, som kommer att vara näbb, ska få gå till mormor och morfar på första bänkraden direkt efter intåget.

Tack alla andra för svar också!

• Maliinka

En till präst: Hur många tärnor är det vanligt att man har? Är det ovanligt med tre st?

• En till präst
    Maliinka skrev 2008-12-14 13:46:34 följande:
    En till präst: Hur många tärnor är det vanligt att man har? Är det ovanligt med tre st?
    Tre är inte jättevanligt, men jag har varit med om det några gånger. Tärnor överhuvudtaget är det inte alla som har.

Men är det egentligen ett problem? Har Du tre vänner som står Dig så nära att Du vill ha dem som tärnor så måste Du väl få ha det?

Eller är koret PYTTElitet så Du är rädd att de inte ska få plats?
  • Superstarfia

vi ska köra the american style. bestman står i koret tillsammans med m2b, tärnorna gå in och sen kommer jag och min pappa...

• En till präst
    Maliinka skrev 2008-12-14 13:45:37 följande:
    Tack En till präst för utförligt svar! Vår son, som kommer att vara näbb, ska få gå till mormor och morfar på första bänkraden direkt efter intåget.Tack alla andra för svar också!
    Ok, då har ni tänkt på det. Vad bra.
    Har ni även tänkt ut en plan för hur de ska göra om han hellre vill vara hos er?

Det blir ofta så, och ibland har man inte resonerat om det och mor/farföräldrarna kan bli lamslagna och bara släppa iväg ett litet barn ensam uppför en stentrappa.

Bättre att man tänkt ut i förväg att i så fall följer någon av dem med honom upp, och kanske sätter sig i närheten så h*n är tillgänglig och kan ta hand om honom vid ringväxling och sånt.
  • Luucie

På de bröllop jag varit tärna har jag gått först
    De spelar nån liten trudilutt och sen när jag kommit på plats så har bröllopsmarschen dragit igång och så kommer brudparet.

• Maliinka

En till präst skrev 2008-12-15 21:13:06 följande:

Tre är inte jättevanligt, men jag har varit med om det några gånger. Tärnor överhuvudtaget är det inte alla som har.Men är det egentligen ett problem? Har Du tre vänner som står Dig så nära att Du vill ha dem som tärnor så måste Du väl få ha det? Eller är koret PYTTElitet så Du är rädd att de inte ska få plats?
    Nej, det är inget problem. En av många funderingar bara Jag vet faktiskt inte hur stort koret är... Eller vad är koret förresten? :-s Antar att det är där i mitten, framme vid korset, ovanför trappan precis? Där man även står vid dop? Vid dopet så var det faktiskt dubbeldop, och då var vi minst 6 (minns ej om det andra paret hade faddrar) personer + präst (samt två bebisar) där framme, och det funkade ju bra
  • Maliinka

En till präst skrev 2008-12-15 22:21:38 följande:

Ok, då har ni tänkt på det. Vad bra.Har ni även tänkt ut en plan för hur de ska göra om han hellre vill vara hos er?
    Oj, nej, det har vi inte tänkt på. Förhoppningsvis blir det inget problem eftersom han älskar att vara med sin mormor och morfar, men du har rätt i att vi behöver tänka ut en plan för det. Tack!
  • Maliinka
    Luucie skrev 2008-12-16 01:36:16 följande:
    På de bröllop jag varit tärna har jag gått först De spelar nån liten trudilutt och sen när jag kommit på plats så har bröllopsmarschen dragit igång och så kommer brudparet.
    Det låter som att du varit tärna flera gånger, vad skoj Vad pirrigt att gå först. Intressant att man gör så olika!
  • En till präst
    Maliinka skrev 2008-12-16 22:07:37 följande:
    En till präst skrev 2008-12-15 21:13:06 följande:
    Nej, det är inget problem. En av många funderingar bara Jag vet faktiskt inte hur stort koret är... Eller vad är koret förresten? :-s Antar att det är där i mitten, framme vid korset, ovanför trappan precis? Där man även står vid dop? Vid dopet så var det faktiskt dubbeldop, och då var vi minst 6 (minns ej om det andra paret hade faddrar) personer + präst (samt två bebisar) där framme, och det funkade ju bra
    Sorry - fackidiot som man är.
    Koret är den delen av kyrkan som är framför bänkarna, där altaret och (oftast) dopfunten finns. Ibland är det som en liten trappa upp till koret, ibland inte.
  • Maliinka

En till präst skrev 2008-12-16 22:23:51 följande:

Sorry - fackidiot som man är.Koret är den delen av kyrkan som är framför bänkarna, där altaret och (oftast) dopfunten finns. Ibland är det som en liten trappa upp till koret, ibland inte.
    Ok, tack
  • Luucie

Ja det har varit underbart kul. Olika alla gånger. Fantastiska brudar och mina bästa väninnor allihop förutom en som är min syster. Och med henne gick jag tillsammans!

Det har varit pirrigt ibland det vill jag lova. Men eftersom stora fokus ändå varit på bruden och brudgummen så har jag kunnat slappna av lite

Det riktiga pirret blir väl nu...när det äntligen är min tur

Svar på tråden Intåget och ceremonien, tärnor, näbb och best man?