Maliinka skrev 2008-12-13 20:27:35 följande:
Det var många många år sen jag var på ett bröllop, och så vitt jag minns så fanns inga tärnor eller andra med i bilden. Vi ska (antagligen) ha en näbb, samt tre tärnor och en best man. Hur ser intåget ut? Vilka går först, vilka går tillsammans? Hur ser det ut där framme i kyrkan; stannar alla kvar där framme eller går de och sätter sig? Vet att best man ibland håller reda på ringarna. Har tärnorna någon uppgift där framme? Hur står man? Vad "ska" man ha för tillbehör? Bruden ska ju ha brudbukett, läste här något om tärnbukett, är det brukligt? Är det i så fall en något enklare variant av brudbuketten? Är det något annat man ska tänka på som har med detta att göra, men som jag glömt att fråga?Mycket som snurrar runt i hjärnan nu Tacksam om någon kan räta ut mina frågetecken
Många frågor... ska försöka svara.
Näbbarna går först om de är så stora att de klarar det.
(En 2½åring klarar det INTE - han kommer så klart vilja gå med er in. Antingen kan han hålla pappa i handen, eller Dig - och det kommer troligen ge sig i stunden hur det blir. Vill han helst vara hos Dig kan ju någon av tärnorna ta buketten redan på väg in i kyrkan)
Bruden går på norra sidan ("vänster" vid ingången) och brudgummen på södra sidan ("höger)
Har ni tre tärnor och en marskalk så vore det nog lämpligast att 2 tärnor går med varandra och en tärna med marskalken, då går tärnan på norra sidan, och marskalken på södra.
När ni väl kommer fram till koret står då antingen de 3 tärnorna på brudens sida, och marskalken på brudgummens.
ELLER - om ni vill ha symetri hellre än "rätt kön på rätt sida" så står 2 tärnor på brudens sida och marskalk + en tärna på brudgummens sida.
Tja - det är många, men inte extremt många tärnor. Den stora frågan jag undrar över i det här arangemanget är VAR sonen ska vara under vigseln? Det är den absolut viktigaste frågan att lösa för er som par, som jag ser det.
Marskalk/best man har ofta hand om ringarna.
Tärnorna kan ni ge olika uppgifter, tex att (den som står närmast Dig) har hand om buketten under vigselakten, och de andra 2 läser varsin Bibeltext.
Min erfarenhet är att tärnbuketter är ovanligt, men förekommer enstaka gånger. Kanske är det olika i olika delar av landet?
Tror jag sett tärnor med tärnbukett max 5 gånger.