• JFKanna

Bröllop = fånigt?

Jag och min underbara pojkvän Jörgen har planerat bröllop ett tag men nu så har jag börjat få kalla fötter. Inte för att jag inte älskar honom, utan mest för det känns lite "töntigt" med hela grejen. Patroniserande på något vis. Att stå där och visa upp för hela världen hur rekoderlig man är. Ibland känner jag att jag helst av allt skulle jag vilja bjuda mina vänner på en rejäl spritfest.

Någon som kännt samma sak?

• Svar på tråden Bröllop = fånigt?
  • EllaM

Hmm, jag gillar INTE att bli full.

Däremot kände jag och min man att ett stort bröllop var helt fel för oss. Vi gifte oss för VÅR skull, framförallt för den juridiska trygghet det innebär att vaar gift (och speciellt om man får barn). Därför ville vi inte ha en stor pampig fest, utan fokuserade på att det skulle vara helt och hållet vår stund, en stund för oss att ta förhållandet ett steg längre genom att visa att vi båda var beredda att acceptera den bindning som ett äktenskap ändå inenbär till den andra. vi gifte oss hemligt, med bara föräldrar och syskon med och vi hade ingen fest efteråt. Däremot satsade vi rätt mycket pengar ändå, på en riktigt lyxmiddag, lyxiga viner och champagne, lyxiga förberedelser, lyxiga ringar, lyxigt hotell mm. eftersom vi inte hade några gäster att betala för kunde vi göra detta och ändå komma undan med mindre än vad ett vanligt bröllop skulle kostat. För oss var det viktigt att det var intimt och personligt, och att vi kunde lyxa för oss själva.

Alla måste hitta sitt sätt att fira att man ingår äktenskap. Det som var rätt för oss kan kännas helt fel för någon annan.

För det är väl själva bröllopet med fest och allt du känner dig tveksam till och inte till själva äktenskapet, eller? För då hjälper ju inga råd i världen hur man kan utforma sin dag.

• JFKanna

Bride in England skrev 2008-12-12 15:50:36 följande:

Patroniserande mot vem? Det var anledningen till att vi gifte oss, att vi ville fira var karlek till varandra. Och alla gillar inte att bli fulla. Dock blir festen ofta roligare om alla har ett glas i handen
    om du hade läst rätt, vilket du inte gjorde (helt oväntat) så ville ni även visa andra vad det handlade om. och det är ju verkligen bussigt!

och det faktum att man inte gillar att bli full är ju helt barrockt egentligen, vad är det för värld vi lever i?
  • JFKanna
    VFlisa skrev 2008-12-12 15:31:40 följande:
    Hej JFKannaJag har kompisar som funderat på samma saker som du. Det har slutat med en kombination i flera av fallen. En av dom (inga namn) såg till att vara lite "rund under fötterna" redan under vigselakten och sedan bara fortsatte det av bara farten. så man kan säga att det blev spritfest fast med vigsel (lite småfull).Jag tycker du kan göra som min kompis.*kramis*
    kram på dig själv. gjorde din kompis något skoj?
  • feministbrud
    JFKanna skrev 2008-12-12 15:58:47 följande:
    och det faktum att man inte gillar att bli full är ju helt barrockt egentligen, vad är det för värld vi lever i?
    Haha, du skulle varit med och diskuterat alkohol på bröllop för några måander sedan. Jävlar vad folk blev upprörda när man skrev att en fest blir roligare med alkohol
  • EllaM

Men varför inte gifta er bara ni två, och sedan ha en rejäl fest för alla era kompisar direkt efteråt, eller en tid senare?

• Bride in England
    JFKanna skrev 2008-12-12 15:58:47 följande:
    Bride in England skrev 2008-12-12 15:50:36 följande:
    om du hade läst rätt, vilket du inte gjorde (helt oväntat) så ville ni även visa andra vad det handlade om. och det är ju verkligen bussigt!och det faktum att man inte gillar att bli full är ju helt barrockt egentligen, vad är det för värld vi lever i?
    Ja vi ville visa andra vad det handlade om, och det blev valdigt lyckat eftersom manga sa att brollopet varit sa fint just for att det syntes hur mycket vi alskade varandra. Bussigt vet jag inte, men det kandes valdigt bra. Det dar med fylla ar val en helt annan diskussion men jag antar att du ar en aningen sarkastisk eller?
  • VFlisa

Om min kompis gjorde nåt skoj? Haha! Det kan man säga. Redan under fördrinken kissade hon på sig och senare efter middagen så hade brudgummen somnat i en olämplig famn. Ja, men som du säger det är ju festen (och fyllan) man vill åt. Bröllopet är ju bara en fin förpackning (o dyr).

• Bride in England
    VFlisa skrev 2008-12-12 16:10:48 följande:
    Om min kompis gjorde nåt skoj? Haha! Det kan man säga. Redan under fördrinken kissade hon på sig och senare efter middagen så hade brudgummen somnat i en olämplig famn.
    Ah men vad fint det later
  • VFlisa

Ja, de var väldigt nöjda för de kom inte ihåg nånting av det pinsamma och det gjorde nog inte de andra gästerna heller med tanke på kvantiteten alkohol som serverades.

Men, i vilket fall så ska jag själv ha ett alkoholfritt bröllop eftersom min kille är muslim.

• Bride in England
    VFlisa skrev 2008-12-12 16:22:24 följande:
    Ja, de var väldigt nöjda för de kom inte ihåg nånting av det pinsamma och det gjorde nog inte de andra gästerna heller med tanke på kvantiteten alkohol som serverades.Men, i vilket fall så ska jag själv ha ett alkoholfritt bröllop eftersom min kille är muslim.
    Ja men vad skont att inte komma ihag nagot av brollopsdagen. Synd for dig att du inte kan anvanda samma knep.
Svar på tråden Bröllop = fånigt?