• smycka

Bröllopsblommor

Jag bor på landet och har gift mej i maj08.
    Ville ha bröllopsblommor, brudbuket, dekorationer och dylikt från en florist som hade sin affär ca 10mil från vor adress. Hade varit på bröllopsmässa och tittat på buketter från denna affär och de var verkligan dyktiga.
    Ca 2veckor innan bröloppet tänkt jag nej, affären ligger allt för långt bort, allting blir ju mycket stressad precis innan ett bröllop, och vem skulle hämta blommorna? Bestämde istället att få blommorna gjort i vor liten by (2mil från mej). i denna affär är de ochså dygtiga, och när jag hade fåt priset på blommorna var jag glad över att jag fick dom från vor liten by.
    Priset blev sat till ca 2000kr för brudbuket plus dekorationer. Rosor var huvudblomman.
    Blommorna kunde hämtas fredag eftermiddag. Då jag själv var upptagen med borddukning ringt jag och fick det exakt priset. Där fick jag ochså ett enormt chock.
    Priset var nu nästan 6000kr. Där blev sagt att där hade kommit arbetskostnar på ca 2500kr, och att blommorna hade varit dyra i inköpspris. Efter att ha vägrat att hämta blommorna kom vi överens om att jag skulle betala 4500kr.
    Detta var inte roligt och inte precis avkopplande dagen innan man giftar sig.
    jag trodde att när man fick en pris var det med arbetskostnader. Är där någon av er som har provt något liknande?
    PS: Blommorna var jättefina.

• Svar på tråden Bröllopsblommor
  • dfk

Oj, det låter konstigt! Det var inte någon missuppfattning mellan er? Rosor som huvudblomma i brudbukett och dekoration är ju en väldigt vacker blomma men kan kosta. Det låter billigt om du hade fått brudbukett plus dekorationer för 2000:- om det var fler dekorationer.
    Hur många dekorationer var det? Var brudbuketten stor el. liten?
    Men hur som helst, så om det var ett fast pris satt, så brukar det ju gälla arbetskostnader inklusive blommor. Har aldrig varit med om att det skulle läggas på ett redan angivet pris.
    En stor missbedömning från floristen, som kräver extra betalt i efterhand, då inköpspriserna var dyrare. Då borde ni fått information om det, och fått tagit ett beslut om ni ville ändra något i beställningen ang. blommorna. Det är ju inte så sjysst att kräva mer i efterhand.

• dfk

Jag tänkte på, du kan inte vända dig till konsumentombudsmannen?, för ju mer jag tänker på det, ju mer tycker jag att det är lurendrejeri att göra så!
    Om man tillsammans har kommit fram till ett fast pris, så kan man ju inte lägga till i efterhand utan att ha haft någon information om att inköpspriserna ökat så radikalt. Usch och fy!
    Sen kanske ändå inte 2000:- är så lite trots allt då jag såg en annan tråd nyss om vad deras brudbuketter och dekorationer kostat tillsammans. Men som sagt det beror väl på hur stor/liten din bukett var samt hur många dekorationer det var.
    Jag hoppas att du kommer att kunna få någon uppgörelse till det som har hänt.

• smycka

Brudbuketten är den du ser på bilden. Den var rätt så liten, men bestod ju bara av rosor. Där var 8 dekorationer till dukningen, som floristen gav en pris till 150kr per styck.
    Brudbuketten skulle kosta 600kr och det tyckte jag var nästan för billigt. Här drog hun ju ochså på arbetskostnader. Jag tycker det är fel att få en "netto" pris, och vill varna andra, att de skall fråga om blommorna allt incl. Tycker att det automatisk bör vara så.

• smycka

Brudbuketten är den du ser på bilden. Den var rätt så liten, men bestod ju bara av rosor. Där var 8 dekorationer till dukningen, som floristen gav en pris till 150kr per styck.
    Brudbuketten skulle kosta 600kr och det tyckte jag var nästan för billigt. Här drog hun ju ochså på arbetskostnader. Jag tycker det är fel att få en "netto" pris, och vill varna andra, att de skall fråga om blommorna allt incl. Tycker att det automatisk bör vara så.

• Undertecknad

Låter ju inte klokt. De måste kunna ge en bättre uppskattning av kostnaden än så. Att det hamnar på 3 gånger så mycket är oacceptabelt. Jag hade inte gått med på att betala 4500. Det är fortfarande dubbelt så mycket än priset de nämnt först. Blir det så mycket dyrare tycker jag att de har en skyldighet att upplysa om det. Om de är mänskliga, dvs.

• dfk

Nej, jag förstår att du vill varna andra. Så inte fler blir utsatta.

Hoppas att du kan på något sätt i efterhand få någon upprättelse på det!
    Lycka till!

• passionsblomman

Så här ska det naturligtvis inte gå till. Det låter väldigt oproffessionellt. Har aldrig hört något liknande!

• smycka

Hej igen!
    Nej, det är klart, men vad gör man när man självklart tror på floristen och har varit inne i butiken minst 10gångar innan bröloppet och set till att allt blev gjort som jag ville ha det. Att säga nej till blommorna kunna jag ju ej heller, de var klara kvällen innan bröloppet.
    Tror ej att de gör brudbuketter så ofta, men de är jätte dyktiga.
    Jag har varit i denna butik mera än 50gångar de två sista år för att köpa sommarblommar till trädgården, och har nog spenderat mera än 25000 på denna butik. Just nu är det en aning komisk därför jag skämms liten för att gå in i butikken igen. Det är bara det att det är den enda blommabutik i vor liten stad som har vettiga blommar.
    PS. ursäkta om jag bokstaver lite fel, jag är dansk, har boet i Sverige länge, men lära mej nog aldrig att bokstava svenska helt rätt!
    En annan ting. Vi var 40 personer till vor bröllop och hade det hemma. Det blev en succes, tex var dukningen planerat till minste detalj, och gick i färgerna guld, vit, vanilj, mörkrött, mörkorange och bruna nyancer. Min dukning som jag gjorda själv var dyr. har räknat på det, och belöppet blev ca 12000kr, men det var det värd. jag hade underbara duftljus från amerikanska Yankee candlelight, och duftade underbart i hela huset.

Svar på tråden Bröllopsblommor