• lillaj

Framkalla bröllopsbilder

Hej! Nu är det en tid sen vi gifte oss och allt är helt underbart, ni som planerar, njut!!

Nu ska vi framkalla några bilder från vår underbara bröllopsdag och jag behöver tips på bra ställen där man kan framkalla. Vill gärna veta vad ni betalat, storlek och hur ni gjortmed ramar, jag typ allt vill jag veta! Matt papper?

• Svar på tråden Framkalla bröllopsbilder
  • Crisp

Till mina kunder brukar jag beställa hos Crimson. De har prislista på sidan och deras Express-service är jättebra. Du kan också vara säker på att få snabbt svar om du mailar frågor till dem. Jag har beställt förstoringar både i svartvitt och färg samt gjort canvastavlor hos dem, så jag kan varmt rekommendera dem.

• ElinPierre

Vår fotograf rekommenderar också crimson.. Har inte kollat varken priser eller annat, men jag litar på henne

• Miafiahallonfjärt

Vi använde oss av fujicolor. Dög åt oss och kostade 9 kr för a4 förstoring. Beställer fotobok som jag nu jobbar med på nordisk fotobok

• Lajsan

ja beställde förstoringar från crimson blanka, tips från någon här, blev jättebra, fort gick det också, fick hem dom på 2 dagar, har nu en hel vägg med förstoringar Annars om man bara ska framkalla vanliga format så tyckte jag onoff var billiga.

• 27juni2009

En fråga bara. får man framkalla, förstora osv hur som helst med en fotografs bilder? eller vad säger "reglerna"
    funderar nämligen fö rnär mans er en fotografs priser för förtoring så blir iallafall ajg rädd

• Jämtlandstaus

rekommenderar också crimson, de är helt överlägsna och inte så dyra som man kan tro.

det finns jättemånga alternativ, absolut värt att kolla.

• lillaj

Japp, vi har köpt rättigheterna till bilderna så det får vi.

27juni2009 skrev 2008-12-05 17:09:31 följande:
    En fråga bara. får man framkalla, förstora osv hur som helst med en fotografs bilder? eller vad säger "reglerna" funderar nämligen fö rnär mans er en fotografs priser för förtoring så blir iallafall ajg rädd
  • 27juni2009

lillaj: aha så man kan höpa loss rättigheten från fotografen, va bra o veta när man ska diskutera o skriva avtal m fotograf

• Jämtlandstaus
    27juni2009 skrev 2008-12-06 09:48:05 följande:
    lillaj: aha så man kan höpa loss rättigheten från fotografen, va bra o veta när man ska diskutera o skriva avtal m fotograf
    du tänker nog på rena studiobilder, medans många fotografer idag har sk "reportagefotograferingar" där det ingår visst antal bilder som man själv får foga över. vi hade reportagefotografering och fick 100 bilder med. vissa fotografer erbjuder att man får flera hundra bilder. ofta så har man kanske begränsat för fotograferna sitter ändå och ställer in bilderna så det krävs lite tid.
  • 27juni2009

aha, så reportage bilder som fotografen skriver att ni får ex 100 bilder högupplösta på cd dem får man framkalla vart man vill o hur man vill?

• Jämtlandstaus
    27juni2009 skrev 2008-12-06 11:30:25 följande:
    aha, så reportage bilder som fotografen skriver att ni får ex 100 bilder högupplösta på cd dem får man framkalla vart man vill o hur man vill?
    yes, exakt

medans går du till vanlig "studiofotograf"(dom kan ju fota på andra ställen också) så betalar du för ett paket och då ingår det ett visst antal bilder, framkallade och dom får du aldrig digitalt.
  • dimma

Vi har beställt en förstoring ca 60x60 på Museo Silver Rag (ett styvare, halvblankt papper med lite struktur) från Proformat, vilket gör sig väldigt bra bakom glas tycker jag. Lämnade till en ramverkstad jag litar på vad gäller både smak och arbete. Kostanad runt 500-600 för bilden och 1500 för ram ca 70x70. Kan varmt rekommendera Proformat. Mycket bra service, snabba leveranser och man kan beställa i vilket format man önskar. Har även köpt canvas där.

Småbilder och mindre förstoringar köper jag alltid på Crimson. Jag brukar lägga på lite för ett bättre papper när jag köper större förstoringar. Och så det där med ytan... många väljer nog matta bilder när det gäller bröllop. Och man hör ofta att svartvitt gör sig bäst som matt. Jag tycker det beror på vilken känsla man vill ha i bilden, svartvitt och högblankt kan vara en häftig kombination. Blankt och klara färger likaså. En matt yta till dova, mjuka färger är snyggt. Sen beror det ju också på hur bilden ska presenteras - om den ska ramas och om den ska sitta bakom glas.

Smaken är delad, men det här var lite funderingar från mig...

Svar på tråden Framkalla bröllopsbilder