Vi har beställt en förstoring ca 60x60 på Museo Silver Rag (ett styvare, halvblankt papper med lite struktur) från Proformat, vilket gör sig väldigt bra bakom glas tycker jag. Lämnade till en ramverkstad jag litar på vad gäller både smak och arbete. Kostanad runt 500-600 för bilden och 1500 för ram ca 70x70. Kan varmt rekommendera Proformat. Mycket bra service, snabba leveranser och man kan beställa i vilket format man önskar. Har även köpt canvas där.
Småbilder och mindre förstoringar köper jag alltid på Crimson. Jag brukar lägga på lite för ett bättre papper när jag köper större förstoringar. Och så det där med ytan... många väljer nog matta bilder när det gäller bröllop. Och man hör ofta att svartvitt gör sig bäst som matt. Jag tycker det beror på vilken känsla man vill ha i bilden, svartvitt och högblankt kan vara en häftig kombination. Blankt och klara färger likaså. En matt yta till dova, mjuka färger är snyggt. Sen beror det ju också på hur bilden ska presenteras - om den ska ramas och om den ska sitta bakom glas.
Smaken är delad, men det här var lite funderingar från mig...