• W2B Blom

Italien

Vårt önskemål är att åka till Italien på vår bröllopsresa. Någon som har varit där och kan rekommendera något bra resmål? Det spelar ingen roll om det är Rom, Milano eller Venedig eller någon annanstans, huvudsaken är att platsen ska kännas perfekt för en smekmånad...

Eller finns det andra förslag på länder? Vart ska ni åka/vart åkte ni?
    Vi vill inte till Kanarieöarna eller till Thailand, då vi tycker att det för tråkigt och alldelens för vanligt resmål, utan vi vill ha det mer personligt, så alla tips är välkomna

Lev livet - det går inte i repris
  • Svar på tråden Italien
  • W2B Blom

SofieochJamie skrev 2008-12-02 13:43:58 följande:
    I somras åkte vi på en resa till italien och det var det bästa vi gjort någonsin och vi kommer aldrig glömma.Vi fög in till Rom där vi var några dagar, och jag måste säga att vi älskade nog Rom mest av allt. Så mycket otroligt att se och vi bodde i en jätte fin lägenhet med gångavstånd till allt.Sen hyrde vi en bil och började vår resa norrut (med en förprogramerad gps - ett måste!) Vi bodde på flera förbokade ställen i Toscana som jag hittat på internet bland annat en vingård som vi blev så kära i att vi skulle gifta oss där, men budgeten satte tyvärr stop. Vi bodde även högt uppe i bergen där vi tog ridlektioner mm. Jag skulle kunna skriva en hel bok om våran resa för vi såg så himla mycket. Det var otroligt romantiskt och det vara bara vi två. Vi åt fruktansvärt god mat varje dag, ofta på små inhemska restauranger och vi drack även vin varje kväll. Det var ju så gott.. och billigt :)Under våra två veckor spenderade vi ca 23.000 men då ingår flyg, bil, bensin, alla hotell och resturang middag och vin och även lite vin från vingården att ta hem.Om du vill ha fler tips så skriv till mig så hjälper jag gärna till med tips på ställen att bo mm.

Åh, vi vill veta allt om resan! Vad kul att hitta någon som har varit där och kan rekommendera Italien. Varför tyckte ni bäst om Rom? Var det god mat? Tänkte att äkta italiensk mat måste vara supergott!

Du får gärna skriva ner allt om ert resmål i min gästbok eller mail! Vilket hotell hade ni? Var det bra? Provade ni många restauranger? Var dom bra? Vi har klurat lite grann och det lutar mest mot Rom... Vet "bara" tre kända saker som man måste besöka där, och det är Colluseum, Spanska trappan & St:peterskyrkan. Finns det mer sevärdigheter?
    Förmodligen kommer vi att åka högst i 1 vecka då vi även är lite sugna att åka på en annan weekendresa senare vid höst, kanske till London. Men på en vecka kanske man hinner med ganska mycket också? Hyrde ni bil? Var det svårt att köra där? Tänkte då vi var i Paris rekommenderade dom inte att köra bil där då fransmännen kör helt galet. Men italienarna kanske kör lite bättre. Ja, skriv och berätta allt som var bra & dåligt, alltid kul att få lite ideér!

♥ Lycka, det är när tiden stannar! ♥
  • wohohohohoh

Mezzatorre, ja vi har vart dar de senaste 2 aren, det ar helt fantastiskt,..

• SofieochJamie

W2B Blom: Jag ska skriva mer på din mail men jag tänkte bara skriva här att visst är det välldigt varmt i Rom i Augusti, men Italienarna är på semester så gatorna var lugna och det var inga hemska köer... och det var det verkligen värt. Köp en solfjäder, en flaska vatten och njut!!

• sarling

Var i Rom och på Amalfikusten i somras (Augusti). Lite för varmt i Rom för min smak då, men som sagt inte värsta folkmassorna iaf. Amalfi stad ska va fint men jag tyckte det var för mycket folk och trist strand(den vi såg). Däremot Ravello som ligger lite upp i bergen var FANTASTISKT! Utsikt över havet som gör en stum och perfekt väder. Inte kvalmigt som nere vid vattnet utan bara perfekt. Hotell med pool och saken var biff. Dessutom är Ravello mycket vackrare som by än Amalfi. Har hört att Positano ska vara fint också. Italienarna vi frågade sa "skit i amalfi, skit i stora städer, åk till Ravello". De hade rätt!

• Evamarianna

Problemet med storstäderna är att värmen blir mycket mer påtaglig än ute vid kusterna. Luften står still! Självklart beror det ju på hur värmekänslig man är, men eftersom det finns så otroligt mycket att se och uppleva i Rom kan det vara roligare att göra det under lite svalare förhållanden. Bara mellan juni och augusti, och även mellan juli och augusti, brukar det vara en betydelsefull temperaturskillnad.

I augusti är det bättre att åka till något mysigt ställe utmed kusterna eller till någon ö.

Såhär har jag upplevt det, men det betyder ju inte att ni nödvändigtvis kommer att tycka samma sak om ni åker till t.ex. Rom i augusti. Rom är, trots allt (enligt mig), världens bästa stad

W2B Blom skrev 2008-12-02 15:27:10 följande:

Jo, vi hade tänkt att åka slutet av augusti. Har blivit en tradiotion att spara utomlandsresorna slutet av sommaren så kan man ändå ta vara på den svenska sommaren plus att man ändå har något att längta till då sommaren nästan är slut. Men är det jättevarmt i Rom & Florens då? Förra året var vi Grekland och då var det lite för varmt, men året före var vi på Mallorca och det var superhärligt, perfekt värme också.
  • W2B Blom

Vad är det för temp runt septembermånaden i Italien?

♥ Lycka, det är när tiden stannar! ♥
  • Evamarianna

Det brukar generellt bli lite svalare, vilket så vitt jag vet beror på någon form av förändring av vindar osv. Det kan dessutom komma några skurar i september. Om temperaturen i stan ligger kring 40 grader (eller över!) i augusti, kan den nog gå ner till omkring 30-35. Det är svårt att säga exakt temperatur, men det brukar kännas som en påtaglig skillnad.

Jag är dock rädd att jag har förstorat upp det här med värmen - om ni gärna vill åka till Rom i augusti tycker jag att ni ska göra det, istället för att åka till någon andrahandsvals-destination. Ni är ju på bröllopsresa och har all tid i världen att njuta - det går säkert bra i värmen med. Lycka till!

• lottis77

Jag besökte Rom i slutet av juni och början på juli. Visst det varmt och mycket folk, men absolut inte olidligt! Skulle lugnt kunna åka tillbaka på sommaren. Tyckte inte alls att det var samma värme som i tex Grekland i juli. Superfin stad!!!

• Anciii
    SofieochJamie skrev 2008-12-02 20:00:05 följande:
    W2B Blom: Jag ska skriva mer på din mail men jag tänkte bara skriva här att visst är det välldigt varmt i Rom i Augusti, men Italienarna är på semester så gatorna var lugna och det var inga hemska köer... och det var det verkligen värt. Köp en solfjäder, en flaska vatten och njut!!
    Åååå nu blev jag som W2B här innan... Men SofieochJamie Vad är det man inte absolut inte ska missa när man är i Rom? Vilken årstid var ni där? Vi ska åka i maj. Var bodde ni? Jag har kollat på en massa lyxhotell för jag vill att det ska vara supermysigt men hur var ert hotell? Var det dyrt att äta ute? Om man ska besöka ett ställe till förutom Rom vart tycker du att vi ska åka då??
  • SofieochJamie

Vi bodde på ett guesthouse som igentligen var en lägenhet. Den var supermysig med en stor härlig säng, nytt fräsht badrum och städat varje dag. En liten balkong var det också. Det blev städat varje dag och frukosten ställdes i kylen i köket så att vi kunde äta den när vi själva ville. Guld värt. Guest House Pettinary Village hette det och kostade bara ?81 per natt. Det låg nära bron Ponte Sisto som ledde över till ett stort område med restauranger som italienarna går till. Billigt och jätte gott. Är man vänlig och skrattar lite när ägaren skämtar så står det snart en massa gratis grappa på bordet. Ni måste se Colloseum så klart, tips är att gå till Pallatien Hill först som ingår i Colloseum biljetten Köp din biljett här så slipper man kön till Colloseum. Ett tipps är igentligen bara att göra research på nätet om vad man vill se, det finns så mycket och på varje promenad såg vi något nytt. Ett annat tips är utgrävningarna undet St Peters Bassilix i Vatikanen. Otroligt intressant. Men biljetter måste köpas långt i försväg. Sök på nätet.
    Det finns många härliga stället att besöka men bergen utanför Siena eller Florence har många härliga ställen att åka till. Jag var inte så förtjust i själva städerna förutom Rom då.

Svar på tråden Italien