• Såsan

Bordsplacering - till höger eller vänster?

Enligt BT (och alla andra svenska bröllopssidor/tidningar jag kan hitta) ska bruden sitta till höger om brudgummen men när jag imorse började kolla mina engelska tidningar stod det tvärtom. Lite förvirrad ringde jag till blivande svärmor (i Storbritannien) och hon sa att bruden ska sitta till vänster om brudgummen.

Har vi olika traditioner eller är det jag som inte förstått rätt? När jag (bruden) sitter ner vem ska jag ha på min högersida? Är det någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Bordsplacering - till höger eller vänster?
  • Gun

I Sverige sitter bruden på brudgummens högra sida (vanliga regeln vid bordsplacering, brudparet har alltså varandra till bordet).

• Charlottsky

I Sverige har bordsdamen sin bordsherre till vänster om sig, så när brudparet sitter ned sitter alltså brudgummen på brudens vänstra sida. På brudens högra sida sitter brudens far som i sin tur har brudgummens mor som bordsdam på sin högra sida - omvänt sitter brudens mor på brudgummens vänstra sida och har brudgummens far till bordet på sin vänstra sida.

• lillaEgo

Anglosaxisk sed är det svar jag tror på. Antagligen är det så att i StorBritanien så följer de "sin" sed medan vi svenskar blandar lite som vi vill.

Hur har ni tänkt hålla bröllopet i övrigt? Svenskt, engelskt eller blandat?

Spännande med så olika tankesätt trots att vi nästan är grannar.

• Såsan

Vi kommer att sitta enligt brittisk sed, där bruden har brudgummen på sin högra sida. Det blev lättare så med resten av bordsplaceringen för min pappa som hatar stora fester och mycket folk kommer närmare dörren och kan gå ut om han vill. Bra va?

Svar på tråden Bordsplacering - till höger eller vänster?