• Fru Kirta

ni som flyttat från Finland till Sverige...vilken mat saknar ni?

Jag läste om allas favoriträtter och kom att tänka på mat som jag saknar. Flyttade från Finland till Sverige snart 7 år sedan, och även om svensk matkultur är väldigt lik den finska, finns det vissa saker som inte finns att köpa här. Dessa maträtter saknar jag : leverlåda :D, finska piroger (skal gjorda på rågmjöl och fyllda med risgrynsgröt, supergott (och fet) med smör blandat med hackade ägg. Sedan saknar jag ärtsoppa som är gjort på gröna ärter...jag vet, man skulle kunna koka det själv, men så lat som jag är.. :D
    Ingengting slår finskt rågbröd heller. Till min glädje har jag märkt att vissa affärer har börjat sälja finskt bröd och yoghurt och finskt "Keso". I påskas (är det ens ett ord :D)hittade jag faktiskt finsk påskefterrätt memma på konsum och blev överlycklig :)

Vad saknar ni andra utvandrade finnar?

• Svar på tråden ni som flyttat från Finland till Sverige...vilken mat saknar ni?
  • LoLo

Karelska piroger med smör/ägg blandning
    Memma till påsk
    Mörkt bröd
    Åländsk lördagskorv :) fetgod påläggskorv
    Åländsk specialost :) fetgod gräddost

Men det mesta kan man hitta i Sthlm... så jag klarar mig ganska bra!

• Decibell

Köttpiroger
    Chokladen
    Memma
    Bullar som heter koiranluu köpte dem alltid i Rovaniemi.

Men mest av allt saknar jag chipsen. Taffel märket är sååå gott.. och jag är en chipsomaan :)

Fast jag är ju född här i Sverige :)

• EMM

Jag är inte från Finland, men det är min mormor (även om hon bor i Sverige nu), så jag har smakat en del finsk mat... Mörkt bröd är ju hur gott som helst men jag förstår mig inte på memma (det gör däremot min mamma, som alltid vill äta det vid påsk) =)

• hampus

Jag saknar morkt brod, karelskapiroger, kjottpiroger, pastejer, salmiakk,leverkorv,taffels chips, koff ol, lakritssås,oldermanns ost. Men jag bor i Norge och inte i Sverige. Har får jag ingenting jag vill ha

• Förlovad

Korven..alla sorter..
    Lördagskorv, knackkorv,bastukorv, salami osv osv..
    Nu kan man ju köpa det mesta här men det är bara Atrias grejer.
    Ja Fru Kirta jag håller med dig finsk "keso" är så gott, den saknar jag.
    Rågbröd mmm..köttpirog m.m
    Men jag var i Finland v.28 så jag fick min dos...jag tror jag e hungrig hi hi
    Kram

• Lucifer

Är inte själv från Finland men mormor föddes där. Memma har funnits i Sverige så länge jag kan minnas och varje påsk ställs det fram på bordet. Hela familjen slukar den på några sekunder, utom jag då som inte är så förtjust, men nu senast var det rätt ok. Det är ganska kul att bjuda på det till folk som aldrig ätit det. Deras blickar är obetalbara. Fniss...

• kitkat

Hej!

En svensk som kollar in vad man äter i Finland. Memma låter ju spännande. Vad är det?

• Kicker

Memma är en brun, söt, tjock gegga. Lite som väldigt mäktig gröt ungefär. Jag tror det är gjort på jäst säd av ngt slag, och blandat med sirap. Jag kan ha fel! Sen äter man det oftast till påsk, med mjölk eller grädde.
    Jag tycker det är jättegott, men många utlänningar blir lätt chockade med tanke på utseendet, haha!

• Mrs C  *28.6.2003*

Sahti Fast vi fick det på ett bröllop i Finland för några veckor sedan

• Lucifer

Har för mig att memma också innehåller rågmjöl och malt. Vi brukar äta med kaffegrädde och strösocker till.

• Lucifer

Hm, det ser ut som ko-skit ungefär

Svar på tråden ni som flyttat från Finland till Sverige...vilken mat saknar ni?