• Bröllopstokiig

Dålig erfarenhet av fotograf...

Är det någon som har blivit fotograferad av Bertil Holmberg i Trelleborg? Vi gifte oss förra året, den 15/9 och blev fotograferade av honom. Ville väldigt gärna ha ett album gjort av fotografen + negativen till korten. Stort sett därför vi valde honom. Kom överrens om pris och detta har bara kostat oss massa mer. Ursprungligt pris var 4500kr för album med 16 bilder och 2 rullar taget med "vanlig" kamera. Vi fick en cd med 3 negativ som han påstod var det som ingick, jag trodde vi hade kommit överrens om alla negativ. Möjligt att jag missförstod. Resten av negativen skulle kosta 1500,- som vi inte hade pengar till då. Nu vill jag köpa resten av negativen men priset har gått upp markant. Jag kan för det första inte köpa negativen utan att göra förstoringar från dem, nästan 1000,- kortet. Hur ska man ha råd med det?? Känner mig väldigt lurad och ledsen, detta är ju trots allt mina bröllops bilder och jag vill väldigt gärna ha några av dem förstorade så att jag kan hänga upp på väggen. Skulle bli julklapp till familjen men detta kommer vi inte att kunna ta oss råd till. Är det någon som upplevt något liknande?? Vill varna blivande brudpar att verkligen kontrollera och helst få på papper på det man betalar. Bilderna han tog var väldigt fina, men detta lämnar en dålig smak efter sig...

• Svar på tråden Dålig erfarenhet av fotograf...
  • kpt

"Jag trodde vi hade kommit överens"... vad står det i kontraktet?

Hur stora är korten som kostar 1000 kr/st?

Det finns riktlinjer för hur mycket bilder ska kosta . Kontakta Svenska Fotografers Förbund (SFF, www.sfoto.se).

• Besservvisser

Hade ni inget skriftligt avtal?

• Nymo

Jo, bröllops foto , cd ingår. Tyvärr inget antal på negativen på cdn, väldigt dumt nu... Tack för tipset, ska kolla upp vad det får kosta. Förstoring 24-28 skulle kosta runt 1000,- men jag kunde få "rabatt" om jag beställde mer + negativen...

• Marie88

Tyvärr blir man väl lite efterklok och vill ha allt nedskrivet eller klart och tydligt i ett muntligt avtal. Det hjälper ju självklart inte nu, men berätta att du missuppfattade och berätta hur du känner, han/hon kanske kan göra något för att kunden ska bli nöjd?

• Nymo

Jag hoppas på lite förståelse från honom, ska träffas imorgon. Förhoppningsvis kan vi komma överrens om ett pris som passar båda. Känns tråkigt att ha en dålig kännsla när det gäller ens dyrbara bilder. Kan ju inte precis ta om dem...

• JustMeAndMyLove

Anmäl honom. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett annat. Om han inte ger er resten av negativen när ni träffas hoppas du går vidare med det. Om han lovade alla negativen ska ni ha alla!

Det är era bröllopsfoton för f*n, hur kan man lura någon på nått sånt!
    Blir så jäkla förbannad, hur kan man försöka göra pengar på nått sånt där....

Och jag tycker det är helt rätt att gå ut med hans namn och varna, jag är själv amatörfotograf och trots det är jag ytterst nogrann med att allt framkommit och att de som ska ha fotona vet precis vad det kommer att kosta. Det är ren hyfs!

Jisses, så här arg har jag inte blitt på länge...

• JustMeAndMyLove

Litet förklarande tillägg över min reaktion:
    Min syster är i modebranchen och har blivit otroligt lurad av många fotografer. Detta trots att saker och ting funnits på papper. Det räcker med att hävda på regeln att inga vitnen såg att de skrev under papprena.
    Hon fotade bilder till sin bok som hon skulle söka jobb på. Hennes underklädselbilder hamnade plötsligt på sidor på internet av mycket tveksam karaktär... Blir fortfarande rasande när jag hör talas om oärliga eller oserriösa fotografer...

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 21:19:53 följande:
    Anmäl honom. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett annat. Om han inte ger er resten av negativen när ni träffas hoppas du går vidare med det. Om han lovade alla negativen ska ni ha alla!Det är era bröllopsfoton för f*n, hur kan man lura någon på nått sånt!Blir så jäkla förbannad, hur kan man försöka göra pengar på nått sånt där.... Och jag tycker det är helt rätt att gå ut med hans namn och varna, jag är själv amatörfotograf och trots det är jag ytterst nogrann med att allt framkommit och att de som ska ha fotona vet precis vad det kommer att kosta. Det är ren hyfs!Jisses, så här arg har jag inte blitt på länge...
  • Besservvisser

Vår tårtmakare gav oss ett gott råd (som vi såklart redan hade tillämpat innan vi träffade henne)....

Acceptera inga muntliga avtal från era bröllopsleverantörer. Få allting skriftligt. Det skyddar båda partier.

• Nymo

Tack så mycket för förståelsen!! Orkar själv inte bli arg mer, bara ledsen. Min man är skitförbannad!! Det är mer grejer med honom som inte verkar stämma, han håller till nere i en källare och blir nervös så fort det kommer någon. Sa för ett par månader sedan att alla negativen var borta för han har inget lager och kastar dem efter 5 månader. Skällde då ut honom efter noter och sa att vi ju hade kommit överrens om både pris och negativ, hade bara inte råd att köpa dem när han höjde priset. Blev jätte rädd för att jag inte skulle kunna förstora ett dugg! Men han skulle göra förstoringar från korten direkt så det var inget problem enligt honom. Sen igår ringde han och sa att han hade hittat negativen, dem fanns i lägenheten istället för i garaget. Verkar lite skummt, men men. Är rädd för att inte få mina negativ så vill helst inte bli mer ovänn med honom, men anmäla kan man ju göra i efter tid...
    Var lite osäker på att lägga ut hans namn först, men gör det som en varning. Han tar fina bilder men jag tyckte knappt det var värt det. Finns ju ganska många andra fotografer att välja mellan...

• Nymo

Ojsan, gud vad tråkigt med din syster. Vår fotograf påstod att om hans kunder inte beställer förstoringar på minst 8000,- så gör han ingen vinst. Kan detta stämma?? Då är det 8000 utöver priset på 4500,-. Resor och så vidare skulle han ju ha betalt för menade han. Vi träffade en gång innan på ca en halv timme då han fick köra i 10 minuter till platsen. Själva fotograferingen tog väl ca 1,5 timme.

• Marie88

Vad säger ni tjejer? Ska vi göra några förebyggande regler till blivande brudar?

1. Gå på magkänslan - känns det inte rätt är det nog inte rätt.
    2. Var noga med att få klart besked - inga frågor är för dumma.
    3. Gör ett skriftligt avtal - som Besservvisser skrev "det skyddar båda parter".

Tillägg någon? Vi kan faktiskt rädda en b2b´s hela situation.

• Nymo

Låter som en bra riktlinje för blivande par! Betala i förskott kan ju oxå vara förödande...

• JustMeAndMyLove

Låter som bra riktlinjer tycker jag!
    Själv är jag ofta den person som skäms över att be om att få saker skriftligt. Känns som om man kränker den andre liksom.

Men när det gäller äns bröllop så gäller det att vara säker på att allt kommer att funka!

• kpt

Det där är också bra riktlinjer för en fotograf. Om de inte trivs med brudparet bör de också "hoppa av".

• 081103 1
    kpt skrev 2008-11-22 22:00:57 följande:
    Det där är också bra riktlinjer för en fotograf. Om de inte trivs med brudparet bör de också "hoppa av".
    Vem ska då fotografera brudparet? Bara till att bita i sura äpplet och göra det bästa av situationen. Det är ändå oftast efter fotograferingen som man blir varse ifall man trivs med brudparet eller inte.

Angående skriftligt eller inte brukar jag ta förutsättningarna via mejl. Då står IP-adress och vad man kommit överens om.
  • JustMeAndMyLove

Tror kpt menade när man träffas första gången. Inte mitt i bröllopet :)

081103 1 skrev 2008-11-23 22:26:57 följande:

Vem ska då fotografera brudparet? Bara till att bita i sura äpplet och göra det bästa av situationen. Det är ändå oftast efter fotograferingen som man blir varse ifall man trivs med brudparet eller inte.Angående skriftligt eller inte brukar jag ta förutsättningarna via mejl. Då står IP-adress och vad man kommit överens om.
  • kpt

Just precis: jag snackade om första träffen.

Har man tagit på sig att fotografera bröllopet ska man nog göra klart jobbet utan att knorra.

• Nymo

Vill bara berätta att vi kommit överrens om pris på ett antal förstoringar + negativen och jag fick ett super bra pris. Är väldigt nöjd med bilderna, det är ju stor skillnad på att få bilderna förstorade av ett proffs.
    Jag kan absolut rekomendera honom, han tar fantastiska bilder och är väldigt noggrann med var ljuset fallet. Få alla avtal i skrift bara!!
    Lycka till blivande brudar =)

Svar på tråden Dålig erfarenhet av fotograf...