• anja1661

hur häfta ihop festhäftet??

...för att slippa se själva klamern?? hur har ni gjort??

• Svar på tråden hur häfta ihop festhäftet??
  • Kirsto

anja1661: Det gäller att knyta tajt, det får inte vara nåt sladder/löst snöre. Det är förstås lättare om man har ett stadigt program (tjockare papper alt. ganska många papper) eller ett snöre som är lite elastiskt.

• Troll1
    Kirsto skrev 2008-11-19 18:31:30 följande:
    anja1661: Det gäller att knyta tajt, det får inte vara nåt sladder/löst snöre. Det är förstås lättare om man har ett stadigt program (tjockare papper alt. ganska många papper) eller ett snöre som är lite elastiskt.
    Vi testade många varianter. Tom lite elastiskt. Men som sagt, det blev jättefint när vi använde en extra lång häftapparat och var enklare inte minst.
    Sedan tycker jag fortfarande att det är jättesnyggt med tunn silverresår, men ghaa så dyrt det hade blivit.
  • Kirsto

Troll1: Ja, det kan behövas lite trix och fix för att det ska bli bra! Häftklammer är dock som sagt pålitligt.

• Myrmor

Jag brukar sy med fin tråd på maskin, blir jättesnyggt och håller bra!

• Kirsto

081118 2: Vad har du för inställningar på din maskin då (tänker främst på trådspänningen)? Jag har haft lite trubbel med sömnaden nämligen.

• Myrmor

Har kört på vanlig raksöm, med 4 i trådspänning ungefär, men det beror ju såklart på hur många papper man har i sitt häfte, man får prova sig fram

• Kirsto

081118 2: Ska prova igen vid tillfälle, tycker att det är så snyggt med sömmen!

• Höstbrud-07

Vi köpte omslag till festprogrammet på nätet och fick då med snöre som vi band ihop det med. Satt jättebra, lite pilligt att knyta förstås men sen funkade det utmärkt. Ser snyggt ut också.

• MDoJB

Åh! Vilken bra idé. Det ska jag testa!
    081118 2 skrev 2008-11-19 22:26:17 följande:

• Lennarts Fru

gör bara hål med en hål slagare och trä ett fint band genom hålen i färgen/färgerna ni har för bröllopet? de blir ju sött

• anja1661

Lennarts Fru: hmm....ja det var ju en variant som jag inte ens har tänkt på! smart!

jaja jag får se hur det blir...jag får ju inte till utskriften som jag vill så jag kanske ska börja där...mina bilder blir inte så bra...oskarpa lixom eller det ser nästan ut som att färgen i skrivaren håller på att ta slut. fast det vet jag att så inte e fallet.

nån med tips för hur jag ska göra det??

• Kirsto

anja1661: Vad har du för upplösning på bilderna? Är den för låg blir det lätt oskarpt.

• anja1661

jag är såååå out of my league när det kommer till sånt!
    jag har hämtat bilder från nätet. min text blir skarp och bra men tyvärr inte bilderna.
    kan man ändra det eller??

• Kirsto

anja1661: Då är antagligen upplösningen problemet, tyvärr. Många bilder på nätet är i upplösning 72 dpi, ska man vara säker på perfekt tryck rekommenderar de 300 dpi. Det är lite olika hur bra det blir när man försöker förbättra bilderna, beror mycket på hur små de är från början, och du behöver trixa en del i photoshop eller liknande program. Ledsen att jag inte har nån smart genväg att dela med mig av!

• Annelie81

har sett att det finns "bokbindar" maskin på typ rusta kanske....man stoppar in pappret och så får man en spriral runt.....hm svårt att förklara....

• millanros

vi körde med symaskinen.. sy rakt över med raksömn och bara klipp av...

• Soares

Jag har också gjort så med jätte fint resultat! Rek det verkligen

081118 2 skrev 2008-11-19 22:26:17 följande:

Svar på tråden hur häfta ihop festhäftet??