• JustMeAndMyLove

Koordinator - värt det? Har ni haft det?

Nu äre så att det blir inget mega flådigt för oss.
    Vi tänkte göra en ekonomisk lösning och ha få på cermonin och en middagen och sen bjuda alla som vill komma på en enklare fest dit man själv får ta med alkohol om man vill ha det. (Ush, det låter så snålt men jag vet hur mycket mina vänner kan hälla i sig, hehe)

Vi ska börja spara nu och gifta oss Juli-Augusti 2010 och vi hoppas på att våra föräldrar ger om lite så vi kan resa bort på smekmånad.

Nu har jag läst lite om sån där bröllopskoordinator och hittat en i Stockholm som verkar helt underbar! Hon gör gärna "budget-bröllop" och tar 10-15% beroende på hur mycket man vill ha hjälp med. Men minst 15.000 (inräknat då resor, skatt etc.)

Är det värt det? För visst vet vi att vi KAN göra allt själv. Men det känns så drömlikt att få bara tänka på OSS på den stora dagen. Slippa vara orolig för maten och utsmyckning och stort och smått. Bara en sån sak som att slippa ringa runt och jämföra priser och boka saker... Låter ju underbart.

Just nu siktar vi på att inte gå över 50.000 och det känns för oss som en stor summa. Vet att många lägger mycket mer men vi är bara "ungdommar"

Skriv gärna om ni har någon erfarenhet av någon koordinator.

ps. får man skriva ut länk till koordinatorn här för att se om någon haft henne? Eller blir det reklam?

• Svar på tråden Koordinator - värt det? Har ni haft det?
  • Mrs Mommy

Vet inget om koordinator men med budget på 50 000:- är det nog helt bortkastat.
    Det är ganska svårt att hålla sig under denna summa utan extra avgift på 15 000 som ni kan lägga på annat tex ringar

Om summan är minst 15 000 blir det säckert mycke mer

• JustMeAndMyLove

Ja det är ju det..
    Frågan är om man ska ta i mer.

Det är svårt det där med pengar! Man vill ha den bästa dagen i sitt liv och att allt ska vara perfekt. Men så är ju frågan om det är "värt" så mycket pengar som faktiskt kan läggas på "viktigare" saker.

När man frågar om budget får man allt från 30.000 till 300.000 som svar.

Man kanske ska köpa trisslotter? :p hehe

Mrs Mommy skrev 2008-11-20 11:12:14 följande:

Vet inget om koordinator men med budget på 50 000:- är det nog helt bortkastat.Det är ganska svårt att hålla sig under denna summa utan extra avgift på 15 000 som ni kan lägga på annat tex ringar Om summan är minst 15 000 blir det säckert mycke mer
  • Ore

Jag skulle inte tycka att det var värt pengarna om ni inte har större budget än 50 000 kr. Det är 30% av budgeten. Och det var ett minimibelopp...

Visst kommer ni få ringa runt litet, jämföra priser och boka, om ni gör det själva istället. Men ni kanske har nära och kära som kan hjälpa till? Mamma eller svärmor kanske gärna hjälper till att leta efter en prisvärd cateringfirma, eller en lämplig lokal...

Som prisjämförelse kan jag säga att jag fick all mat till 80 personer (trerätters) för 15 000 kr... På en liten ort, med bra priser och litet extra rabatt dock, men ändå... Alkohol (mousserande, förrättsvin, huvudrättsvin, dessertvin, avec samt öl, vin och cider till resten av festen, och det blev mycket över) kostade ca 10 000 kr.

Så frågan är helt enkelt om ni tycker det är värt de pengarna för att slippa lägga ner tiden?

• JustMeAndMyLove

Ja som du skriver det är det ju inte alls värt det.
    Det blir kanske släkten som får rycka in på själva dagen :)

Det är väl kanske bara för att man "sett på TV" som man är sugen, hehe. Jag faller lätt för den amerikanske stilen på bröllop :)

Första mötet med koordinatorn är helt gratis. Vi funderar på att gå dit och kolla om hon kan gå under sitt minimipris om vi har en så låg budget. Man kan alltid fråga!

Ore skrev 2008-11-20 11:19:23 följande:
    Jag skulle inte tycka att det var värt pengarna om ni inte har större budget än 50 000 kr. Det är 30% av budgeten. Och det var ett minimibelopp... Visst kommer ni få ringa runt litet, jämföra priser och boka, om ni gör det själva istället. Men ni kanske har nära och kära som kan hjälpa till? Mamma eller svärmor kanske gärna hjälper till att leta efter en prisvärd cateringfirma, eller en lämplig lokal... Som prisjämförelse kan jag säga att jag fick all mat till 80 personer (trerätters) för 15 000 kr... På en liten ort, med bra priser och litet extra rabatt dock, men ändå... Alkohol (mousserande, förrättsvin, huvudrättsvin, dessertvin, avec samt öl, vin och cider till resten av festen, och det blev mycket över) kostade ca 10 000 kr. Så frågan är helt enkelt om ni tycker det är värt de pengarna för att slippa lägga ner tiden?
  • Mrs Mommy

Vet inget om denna branch men min första tanke är inte att de jagar priser för att få det så billigt som möjligt utan ganska stort svängrum ekonomiskt.
    Tänk om hennes räknar runt 20-25000 då har halva eran buget gått
    Tänk vad dessa pengar kunnat göra för middag, kläder, smycken resa osv.
    Hur proffsig koordinatorn än är så kostar maten kläderna pengar, det är inte så att de kan fixa fram gratis.
    Om hon tex fixar dig en klänning för 5000kr så kanske hennes omkostnader blir 2000, är det inte bättre om du köper en klänning själv då för 7000

• JustMeAndMyLove

Sant sant. Just klänning och ringar håller vi utanför budgeten då vi ska köpa det helt själva, men jag förstår hur du tänker.

Nä det lutar allt mer åt att inte ha en koordinator.

Om man som sagt inte vinner miljoner på lotto dvs, hehe

Mrs Mommy skrev 2008-11-20 11:23:17 följande:

Vet inget om denna branch men min första tanke är inte att de jagar priser för att få det så billigt som möjligt utan ganska stort svängrum ekonomiskt.Tänk om hennes räknar runt 20-25000 då har halva eran buget gått Tänk vad dessa pengar kunnat göra för middag, kläder, smycken resa osv.Hur proffsig koordinatorn än är så kostar maten kläderna pengar, det är inte så att de kan fixa fram gratis. Om hon tex fixar dig en klänning för 5000kr så kanske hennes omkostnader blir 2000, är det inte bättre om du köper en klänning själv då för 7000
  • Ore
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-20 11:22:41 följande:
    Ja som du skriver det är det ju inte alls värt det.Det blir kanske släkten som får rycka in på själva dagen :)Det är väl kanske bara för att man "sett på TV" som man är sugen, hehe. Jag faller lätt för den amerikanske stilen på bröllop :)Första mötet med koordinatorn är helt gratis. Vi funderar på att gå dit och kolla om hon kan gå under sitt minimipris om vi har en så låg budget. Man kan alltid fråga!
    Givetvis kan man fråga. Men som Mrs Mommy säger så kommer ju allt ni vill ha kosta, oavsett vem som bokar det. Så de pengar ni lägger på koordinatorn tillkommer utöver de faktiska kostnaderna, så det ni betalar henne för är egentligen bara tiden.

Och även om ni inte vill ringa runt hur mycket som helst, så kan dessa 15 000 kr fördelas ut på andra poster istället. T.ex. att ta den lokal ni vill ha, även om den är 2000 kr dyrare än en annan lokal. Och det spelar mindre roll om cateringmaten kostar 50 kr mer/person än från något annat ställe...

Mitt tips är att ni gör upp en budget för hur ni ska fördela de pengarna ni vill lägga, letar tills ni hittar något som ryms inom den budgeten, och bokar det. Finns mycket tips att få här på BT, också...

Och alltså skippar koordinatorn.
  • JustMeAndMyLove

Ja, nu lutar det som sagt åt att strunta i koordinator.
    Känns mer som en "lyxdröm" är som en realistisk idé.

Tack för alla era kommentarer och tips:)

Ore skrev 2008-11-20 11:30:10 följande:
    Givetvis kan man fråga. Men som Mrs Mommy säger så kommer ju allt ni vill ha kosta, oavsett vem som bokar det. Så de pengar ni lägger på koordinatorn tillkommer utöver de faktiska kostnaderna, så det ni betalar henne för är egentligen bara tiden. Och även om ni inte vill ringa runt hur mycket som helst, så kan dessa 15 000 kr fördelas ut på andra poster istället. T.ex. att ta den lokal ni vill ha, även om den är 2000 kr dyrare än en annan lokal. Och det spelar mindre roll om cateringmaten kostar 50 kr mer/person än från något annat ställe... Mitt tips är att ni gör upp en budget för hur ni ska fördela de pengarna ni vill lägga, letar tills ni hittar något som ryms inom den budgeten, och bokar det. Finns mycket tips att få här på BT, också... Och alltså skippar koordinatorn.
  • Höstbrud-07

Jag kan aldrig tänka mig att det är värt pengarna för en koordinator om man har en budget ungeäfr som ni har. Men ett stort tips för att få en lugn bröllopsdag är att se om ni kan köpa hela paketet med mat och sådant från det ställe där ni väljer att vara. Det är värt oerhört mycket i sinnesfrid att festlokalen ordnar dukning, maten, serveringen, städningen osv. Behöver nog inte kosta enorma summor om man håller sig borta från de mest populära och framför allt kollar lite utanför Stockholm.

• JustMeAndMyLove

Jo det är sant. Vi ska hålla till i Hudksvall :)
    Det finns egentligen bara två ställen som ordnar allt och det känns alldeles för dyrt.
    Blir antingen ett partytält eller en stor inglasad veranda på Hornslandet utanför Hudik. Mest för att det då finns en camping med stugby så att de som kommer kan bo billigt.

De flesta som kommer på festen är nämligen studenter, unga arbetslösa etc. Då kan tält vara en bra lösning även om det låer väldigt olyxigt :P De har inget emot det och min familj kan boka stugor! De tycker det verkar mysigt :)

Nä men jag ska höra med henne, se vad hon har att erbjuda och om hon går under 15.000

Vem vet vi kankse kan gå upp till en högre budget, det beror helt på hur mycket vi kan få ihop tills dess och om våra föräldrar går in med några pengar :)

Höstbrud-07 skrev 2008-11-20 13:03:10 följande:

Jag kan aldrig tänka mig att det är värt pengarna för en koordinator om man har en budget ungeäfr som ni har. Men ett stort tips för att få en lugn bröllopsdag är att se om ni kan köpa hela paketet med mat och sådant från det ställe där ni väljer att vara. Det är värt oerhört mycket i sinnesfrid att festlokalen ordnar dukning, maten, serveringen, städningen osv. Behöver nog inte kosta enorma summor om man håller sig borta från de mest populära och framför allt kollar lite utanför Stockholm.
  • skille

Vi har booket ett sted som fikser allt fra mat, servering, dukning, rydding, blomster og allt. så jeg skal abre kose meg på den store dagen. så ejg syns det bare er bortkastet penger å ha en bryllupskordinator..

• Mrs Mommy

Men vad är det ni har tänkt att hon ska ordna, vad behöver ni hjälp med?

• JustMeAndMyLove

Ja asså... Vi tänkte sslippa behöva ringa runt och boka tider och ordna saker.
    En del ligger i att jag har bemöts illa ibland pga att vi är två tjejer soms ka gifta oss. Det vore så skönt att bara slippa.

Sen vore det så skönt med någon som kan ta fram förslag på saker, som kan ordna allt på dagen med utsmyckning och sånt så vi inte behöver tänka på det.

Mrs Mommy skrev 2008-11-20 14:28:20 följande:

Men vad är det ni har tänkt att hon ska ordna, vad behöver ni hjälp med?
  • Emmet99

Men vad är det för puckon ni råkat ut för? Urk! Mitt tips är att leta noga efter en bra restaurant, lokal. Den vi har hittat är en golfklubbsresturang som är jättemysig och ligger döfint, och de fixar rubbet om man så vill, och en trerätters meny kostar tydligen ca 260 per kuvert i stället för gängse 700-1200/kuvert. Och då ingår servering, lokal och allt. Sen får man betala till lite om man ska ha dekoration och så tror jag. Nu vet jag ju inte var ni bor, men det måste ju finnas liknande bra erbjudanden på fler ställen i landet? Vi skall ha ca 75 gäster och budgeten ligger nu på 45000 kronor och då har jag tagit i mycket i överkant på många saker. Lycka till, hoppas ni får ihop det =)

• JustMeAndMyLove

Tack för tipset! Vi kommer nog lösa det på linande sätt. Fast genom fest och tält (tror jag de heter) Vi ska ha partytält men ett jääättefint ett! Då prdnar de monterning, stolar, bord, porslin hjälper med utsmyckning.
    Sen blir det catering som ordnar med själva maten :)

Blev inte så dyrt med de priserna vi hittat. Vi kan nog hålla oss runt 40.000 och ändå verkar det bli riktigt fint :)
    Fast då räknar vi inte mer ring och kläder, det ska vi köpa i år någon gång för att sprida kostnaderna lite :)

Emmet99 skrev 2008-12-03 22:11:36 följande:
    Men vad är det för puckon ni råkat ut för? Urk! Mitt tips är att leta noga efter en bra restaurant, lokal. Den vi har hittat är en golfklubbsresturang som är jättemysig och ligger döfint, och de fixar rubbet om man så vill, och en trerätters meny kostar tydligen ca 260 per kuvert i stället för gängse 700-1200/kuvert. Och då ingår servering, lokal och allt. Sen får man betala till lite om man ska ha dekoration och så tror jag. Nu vet jag ju inte var ni bor, men det måste ju finnas liknande bra erbjudanden på fler ställen i landet? Vi skall ha ca 75 gäster och budgeten ligger nu på 45000 kronor och då har jag tagit i mycket i överkant på många saker. Lycka till, hoppas ni får ihop det =)
  • Emmet99

vad bra! Vad kostar tältet? :)

Svar på tråden Koordinator - värt det? Har ni haft det?