• Mia Sollentuna

Överraskning för min man i New York

Jag och min blivande åker på bröllopsresa till New York i december.. Jag vet att han tycker att jag är dålig på att hitta på överraskningar så det vore kul att boka in något när vi är där... Jag vet inte vad.. men tar gärna emot alla tips... Allt från något mysigt lunchställe till en sevärdighet eller något annat man inte bör missa när man är där.

Tar gärna även emot tips på mysiga restauranger.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Överraskning för min man i New York
  • Diz

Vill du se sport så är det ju fotbolls säsong (amerikansk då naturligtvis ). Finns massa skojiga collegematcher att titta på. En riktig upplevelse, iaf om man är fotbollsintresserad, man får nog dock ut mest om man har lite pejl på reglerna

• Mia Sollentuna

Ni som har varit i NY, har ni varit på Woodbury(outlet)? Är buss det bästa alternativet dit?

• EllaM

Jag har inte varit där men däremot på Century 21. Går inte dit igen. Rörigt, massor av folk och inte så många fynd. Min man fyndade massor av strumpor och kalsonger (Burberry, Ralph Lauren etc), men om man inte har gott om tid skulle jag skippa detta och handla på "vanliga" ställen istället. Har inte varit på Loehmans, men det ska vara ett bra ställe att fynda på!

• SofieochJamie

Om man ska till New York i December finns det två grejer man inte kan missa - en tur i häst och vagn i central park med mys under en filt. Avsluta turen vid skridskobanan, gärna kvällstid och åk lite skridko. Det kanske låter som en klysha men himmla mysigt. Man kan ju alltid ta med lite skumpa i vagnen :)

• Mia Sollentuna

Sofie och Jamie: Finns det skridskobana i Central Park? Den kanske är mysigare än den på Rockefeller center?!

• Audrey H

Hej Mia,
    Härligt med NY. Det är min absoluta favorit stad.

Jag har varit till Woodbury common och rekomenderar det verkligen. Ta bussen dit fràn Port autority. Biljetten kostar ca 20 dollar om jag inte minns fel. Det är ungefär en timme med buss dit och hela dagen gàr àt för det finns sà mycket affärer och sà mycket bra shopping. Skrattretande billigt! Kolla deras internet sida innan ni àker sà du vet vilka butiker du vill till. Har inte hunnit genom hela och har varit där 2ggr. :)

I NYC rekomenderar jag MOMA moderna museet, helt super. Har ocksà varit och ätit pà Aquavit och det är en supertrending atmosfär (mer nordiskt än svenskt) maten är visserligen nordisk men i en helt annan form än vi är vana med. Super service ocksà. Boka bord làngt i förväg. Om ni gillar japansk mat sà kan jag rekomendera Matsuri i meat packing district. Mysigt, super god mat och inte sà dyrt. En kompis till mig tog en helikopter tur över Manhattan och de hade varit helt super och inte sà dyrt.

Hoppas du hittar pà nàgonting kul!

• Mia Sollentuna

Audrey H: Skönt att höra att det är värt tiden att åka till Woodbury, min blivande vill helst slippa allt vad shopping heter... Tror faktiskt att det kostar $40 nu... Jag var på en galet bra outlet i San Diego, hoppas att det är i samma klass!

Det här med restauranger känns ju som en enda snurrig djungel.. Man blir helt schizofren när man läser rekommendationer eftersom det spretar åt alla håll... Bör man boka bord innan man reser (förstår att det beror på restaurang) eller kan det vara gott nog att chansa? Vi har bokat bord på en Thai som heter Kittichai, känner mig inte säker där heller.

Egentligen vill vi väl ha en mix av det mer utstuderade och mysiga kvarterskrogar... Hur hittar man dem dock?

• Audrey H

Det finns restauranger på Woodbury du kan parkera din kära på, de serverar tex öl. :) Jag tycker att det är värt slanten och tiden för shoppingen är så effektiv och billig. Köpte senast en Ralph Laurent pike för 25 usd där och såg samma på Bloomingdale för 75 usd.

Jag skulle nog rekomendera att boka bord, iallafall en del av kvällarna. Jag har använt sidan www.opentable.com.

Ett tips till, en riktig traditionell steak house med bistro känsla och gamla farbröder till servitörer. Smith & Wollensky. Dyrt är det, men de har också en bistro sida som är billigare. Bättre steak och hummer får man leta efter. Ligger i Midtown.

Har kollat NY times restaurant rankingar. Brukar stämma ganska bra, och de rankar restauranger i alla prisklasser

Jag skulle också vilja åka!!!!

• Höstbrud-07

Basket är häftigt att gå på i USA och det är ju stort i New York.

• Mia Sollentuna

Audrey: Ett steak-house måste vi ju bara gå till, det kan ju även bli en lunch....

Vi har bokat bord två av kvällarna nu.. Bokade fakstisk på restaurangen som är med i filmen "Dinner Rush", en Italienare som heter "Gigino Trattoria". Vi ska ladda med att se filmen igen!

• GladaEmma

Vi var ute på Woodbury i oktober och det var riktigt riktigt bra shopping! Bussen dit var smidig och det kändes som att det gick ganska så snabbt faktiskt.

Köpte t.ex. pullovers på Hilfiger. De kostar typ 800:- och uppåt i Sverige - jag köpte 3 för 99:99 så det är verkligen hur billigt som helst. När du kommit dit får du inte lov att glömma hämta ut rabatthäfte i informationsdisken. Du bara visar din biljett och vips så blir det ännu billigare =)

Tips på trevlig amerikansk restaurang är B Smith's som ligger på Restaurant Row. Maten är hur god som helst och lokal/personal är trevliga.

Ska ni gå på musikal rekommenderar jag "In the Height's". Har sett en hel del musikaler, men denna måste jag säga är med i topp 3!!!

Svar på tråden Överraskning för min man i New York