• Söderbruden

Brudtärnornas roll och min roll gentemot dem?

Jag undrar vad brudtärnornas roll egentligen innebär, förutom delen i kyrkan och, förhoppningsvis, en möhippa? Jag gifter mig i mars och har hittills inte känt något engagemang eller större intresse av mina tre tärnor. Jag önskar att de i alla fall kunde fråga om de kan hjälpa till med något, eller ringa och höra hur allt går. Har försökt få med dem på tåget i form av gruppmail om vart vi ligger i planeringen (de har inte ens svarat!) och även försök till att vi ska ses alla tillsammans, men det har inte gett något resultat. Känner mig faktiskt lite ledsen och besviken. Är det befogat eller är jag bara överkänslig? Sedan undrar jag vad man kan be om för hjälp av tärnorna? Vi ska exempelvis transportera våra gäster i buss mellan kyrkan och festen, där vi vill servera gästerna lite vin i bussen. Kan man be tärnorna göra det eller är det oförskämt mot dem? Tänkte det kunde vara ett trevligt inslag och att de då också får en "uppgift"...

Lite långt, mycket somfar genom huvudet nu...

• Svar på tråden Brudtärnornas roll och min roll gentemot dem?
  • MulleNuh

hmm när jag var tärna till min syster så hjälpte jag henne med sminket. Jag hjälpte henne under dagen helt enkelt. Sen hjälpte jag henne at hålla ett öga på hennes son.. Det var allt.

• Höstbrud-07

Jag tycker inte de per automatik har någon som helst roll utöver att vara med som stöd under själva bröllopsdagen och sen då möjligen kring möhippa. Men vara inblandade i planeringen i övrigt eller servera vin ingår defintivt inte i tärnuppdraget utan det är i så fall något du får be dem om extra.

Tärnans officiella roll är väl egentligen bara under själva vigseln.

• PennyJenny

Vad sa du själv till dem när du frågade dem? Pratade du något om förväntningar eller så då? Om inte - då tycker jag nog att du är överkänslig. Ofast är tärnorna med vid själva vigseln och kanske innan som hjälp med påklädning och så och gör inte så mycket mer. Om du har förväntingar på att de ska vara med under själva planerandet och ha andra uppgifter vid själva bröllopet, säg det. De kan inte läsa tankar och det finns så himla många olika sätt att "bruka" göra sånt här på att om man inte är tydlig med vilken sätt man själv menar så är risken stor att det blir fel.

Men inget är väl förstört eller försent för det. Ta och berätta för dem hur du tänker kring det och kolla om de är med på noterna.

• Svanboet

Jag tycker det verkar som om du och dina tärnor har olika uppfattning om vad som förväntas av just tärnorna. Vill du att de ska lägga sig i och vara mer delaktiga i planneringen får du säga det till dem, be om råd, be om hjälp och vill de fortfarande inte engagera sig så är det så de vill ha det. Det är ofta känsigt att som otumstående blanda sig i en annan bruds bröllopsplaner, men jag känner lite som dig, jag vill ha hjälp och stöd i hela processen från min tärna och det vet hon som har lovat ställa upp.

Lycka till

• Söderbruden

Tack för alla svar!

• Mahatma

Tärnans uppgift är ju främst att vara med som stöd under din stora dag. Behöver du hjälp ska hon alltid finns vid din sida. Kanske hon även ordnar möhippa och håller tal, men aldrig det rent praktiska runt bröllopet. Det brudparet behöver hjälp med var sig det är transporter eller catering eller övrig service; ta professionell hjälp eller fråga övriga vänner och familj. Tärnan är DITT EGNA STÖD, som ska se till att du har det bra under BRÖLLOPSDAGEN, vare sig det gäller toabesök, hålla ordning på buketter, handväskor, smink, extra hårnålar, släp mm.

• Bride in England

Jag forvantade mig ingen hjalp alls fran mina tarnor - bara att de fanns dar for mig kvallen innan och pa den stora dagen. Jag och min man gjorde allt sjalva och fick lite hjalp fran hans foraldrar (som bor i samma land). Men jag tror inte att jag skulle kunna med att begara att de hjalpte till med saker fore brollopet. Att lata dem servera later ocksa lite knepigt - kanns mer som ett satt att spara pengar pa an att ge dem 'en uppgift'. Du kan ju alltid fraga dem om de vill hjalpa till, men vill de inte sa ar det ganska forstaeligt tycker jag.

MEN, sen ar fragan ocksa om du betalar for deras klanningar osv? Gor du det kan man ju kanske begara LITE tillbaka nar det galler att hjalpa till osv. Men som sagt, man ska nog inte forvanta sig att de ska hjalpa till med sjalva brollopet, utan deras 'uppgift' ar mest att var ditt stod pa dagen.

• Luucie

Jag har hjälpt till med allt när jag har varit tärna...jag har varit en riktig tärnzilla

För mig har det varit självklart att agera mellanhand mellan brudarna och alla andra. Allt för att de bara ska ha sig själva att tänka på.

Men helt klart är det bra att välja ut en toastmaster eller toastmadam som kan hjälpa till.
    Förutom att hålla i talordning osv brukar de kunna hjälpa till vid transporter odyl för att allt ska flyta smidigt.

Kan också hända att dina tärnor är lite nervösa för egen del så det kanske är bra att kolla upp det innan du lägger för mycket på dem.

• momi boki

här på bröllops toget kan man läsa om vad e tärnas uppgift är! och tärnan är till för att stött ao hjälpa bruden under hela dagen tills festen dåp alla ska slappna av" så du kan gott be henne bjuda på vinet o vem skulle bli sur på en sån sak? ja skulle med glädje hjälpa till

Svar på tråden Brudtärnornas roll och min roll gentemot dem?