Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?

Vi köper allt pö om pö. Lite sparat och bidrag från päron.

• MulleNuh

Alltså att låna.. JAG personligen skulle inte ha problem med att "skuldsätta" mig för mitt bröllop! Så jag hade lätt sagt det OM jag hade lånat! Jag är också ganska van att få ett pekfinger mot mig!

• MulleNuh

men det beror ju på hur mycket man har råd att amortera bort också.. Jag är en sån som är KASS på att spara.. Jag kan verkligen inte spara.. Men har jag en fast utgift, som tex en amortering så är det lugna puckar..

• MulleNuh

Jo så är ju det bästa att göra, MEN jag kan ju inte spara!

Ore skrev 2008-11-14 10:47:36 följande:
    Betala pö om pö, kan jag förstå att man gör av praktiska skäl. Men rent ekonomiskt så skulle man lika gärna satt undan de pengarna man betalar på ett sparkonto, och haft dem där tills det var dags att betala. Även om den räntan är extremt dålig, så är det i alla fall något. Och är det så att man råkar ut för något ekonomiskt bakslag under tiden, så har man de pengarna att tillgå, och välja att prioritera om. Däremot så händer ju kanske det inte så jätteofta, och då kan man ju kolla efter bra priser på saker man vill ha... Rea eller liknande. Eller så kanske man kan ha is i magen och hoppas att dollarn går ner, om man ska ha något som betalas i dollar... Det kan man i så fall tjäna på.
  • MulleNuh

trots vår höga inkomst som är vi alltid "fattiga"..

• MulleNuh

jag har en jäkla massa sparkonton känns det som.. Ett av dom är svårare att föra tillbaka pengar ifrån.. Men likförbannat gör jag det.. Har också stående överföringar.

Kanske ska ha ett låst konto..

• MulleNuh

Jo man lever över sina tillgångar lite.. Vi blir helt galna på oss själva att det är så här!! HUR kan vi vara panka?! Helt ofattbart!

Ore skrev 2008-11-14 10:58:52 följande:
    Ja, det är ju problemet i så fall, om pengarna rinner mellan fingrarna alldeles för lätt... Det hjälper inte att sätta över dem på ett annat konto?
  • MulleNuh

Jo vi satt för ett par månader sen och kollade alla kontoutdrag! 12.000:- för mat var det en månad..
    Så nog vet vi vart dom tar vägen.

Ore skrev 2008-11-14 11:05:42 följande:
    Hur jobbigt det än är så behöver ni nog föra kassabok. Skriva upp exakt vad ni lägger pengar på, varje dag... Så kan ni sedan summera för en månad och se vart pengarna tar vägen, och se vilka poster som är onödigt höga.
  • MulleNuh

Jo.. Vi hade också nåt väldigt bra program.. Men det handlar om lathet bara! Det erkänner jag.. Så vi får skylla oss jälva helt och hållet!

Men jag ska nog ta och fixa ett helt låst konto!

Oj va OT detta blev! Sorry!

• MulleNuh

Vad gör dom om hans föräldrar är luspanka då?

• MulleNuh

Jo men då väljer man ju själv.. Om ens föräldrar SKA betala så måste dom ju det när sonen ska gifta sig.

Menade inte det som någon kritik, utan det var en ren fråga av nyfikenhet!!!!!

Megi skrev 2008-11-14 16:14:34 följande:
    har man en son så sparar man pengar för ett bröllop. men det är la samma sak som om ett par vill gifta sig o är luspanak, vad gör de då?
Svar på tråden Ni som gifter/gift er, tar ni lån, sparat pengar eller får ni pengar i gåva?