• mymelody

    Bröllop Umeå 2009 fortsätter...

    Hej! Vad roligt att ni har gjort en ny tråd. Såg dock inte det först, så jag hann göra ännu en ny.. ha ha... Men huvudsaken att det finns en... =)
    Vi har bestämt oss för officersmässen så den är bokad och klar
    kyrka är inte bestämd än. Såg att ni pratade lite om ringar. Min sambo vann guld i en snowboardtävling i London så vi ska smälta ner en guldklimp och göra båda våra ringar av den, det räcker och blir över... Men det känns kul och speciellt eftersom att jag var med på plats, och vi passade även på att ha en underbar weekend i London efter tävlingen.
    För tillfället är inbjudningslistan det jag håller på med mest, tycker att det är svårt att dra en gräns, det är alltid någon som hamnar i kläm... Men man får försöka känna efter vad man vill innerst inne, men det är svårt, vill inte göra någon besviken.
    Har bestämt klänning också från Pronovias, det blev Harlem. Men det lönar sig att kolla runt i olika butiker... skillde tusenlappar mellan olika butiker fast det var samma klänning. Så det är ett tipps till er andra!

  • mymelody

    Vill nu skrev 2008-11-24 17:19:33 följande:


    Vi beställde våra inbjudningar på kortdesign.seSupersnabb leverans och jättefina kort! Och till veckan får vi skicka ut dem! Är ju ingen förutom toastmaster, tärna, marsalk och mina jobbarkompisar som vet något än, så det ska bli kul att släppa bomben!
    Jag var inne och kollade på korten också, beställde ett prov som man kunde få hemskickat. Funderar på om jag ska göra egna kort eller beställa, men eftersom att vi blir ca 120 pers så känns det jobbigt att göra så många själv?

    Ja det känns kul med ringarna, sedan så känner mamma en pensionerad guldsmed som ska hjälpa oss med ringarna så det kommer att bli billigt och bra =) Men allt annat kostar... det drar snabbt iväg.
  • mymelody

    På tal om kostnader. Är det någon som har bra tipps på vad man kan spara in på gällande allt möjligt? Tänkte om någon har ett förslag som man inte har tänkt på?
    Bröllopsnatten är ju en sak som man kan spara in på till bröllopsresan istället? Fler förslag? Lönar det sig mycket att göra egna inbjudningskort om man är 120 pers? Dvs man får ju överväga om kostnaden är värt arbetet också?

    Kom gärna med förslag och tankar....

  • mymelody

    Hej allihopa! Jag har klart brudklänning men letar nu efter klänningar till mina tärnor 3 st. Är det någon som har några tipps, där man kan köpa eller sy upp inte alltför dyrt? Letar också klänningar till två små brudnäbbar i 4-års åldern (mina små kusiner som är så söta). Tack för hjälpen!

  • mymelody

    Tack för tippset, får kolla tärnan om jag åker ner till stockholm. Var supersöt klänning från Lindex, är precis ngt sådant jag hade tänkt grå/silver klänningar med någon vinröd detalj =)
    Jag har köpt 3 st gråa klänningar på öppet köp till tärnorna från VILA, men tror inte de kändes helt rätt? Men tänkte att syrran ska få prova i alla fall...

  • mymelody

    Vill nu skrev 2008-12-01 19:29:05 följande:


    Är också ute efter tärnklänning! Men jag tror jag får ta en tur ner till tärnan i stockholm så får vi leta där i stället!Näbbklänning hittade jag på Lindex! Beror ju lite på vad du vill ha, men både Lindex och HM har jättefina barnklänningar nu! Den här köpte jag till vår tjej! www.lindex.com/se/Products/Product.aspx
    Hej Vill nu. Jag tyckte att klänningen som du tippsade om var så himla fin och perfekt så jag har nu köpt två st till mina småkusiner som ska vara brudnäbbar.

    Har kanske hittat klänningar åt tärnorna men det veror på om vi hittar den rätta storlekn till den 3e. En tjej i butiken skulle ringa runt. Jag har förresten bytt färgtema till ljusgrått som huvudfärg, men valt lila som detaljfärg i stället för vinröd. Det känns verkligen som oss och min kille är nöjd med.
  • mymelody
    hoppan skrev 2008-12-07 09:44:42 följande:
    Hej allihopa!JAg funderarlite på hur mycket man skall ta i kuvertavgift? Finns det några riktlinjer. Vi kommer att ha catering. Så här kommer det att se ut. Brudskål+snittar, förrät+varmrätt+tårta. Under middagen kommer det att vara påfyllning hela tiden inga tomma glas. till kaffet är det avec. Vi funderar på 350:- -400:- man vill ju inte att gästerna skall tycka det är dyrt. Hur gör ni andra?
    Hej! Vi funderar på att ta 350kr i kuväravgift då vi räknar på att själva få lägga ca 500kr/gäst, och vi kommer nog att ha ca 120 gäster så det blir ganska dyrt för oss om vi måste betala mer ur egen ficka. Så priset beror väl på vad brudparet får betala. Vi ville verkligen kunna bjuda alla gäster och känner därför att vi hellre tar lite högre kuväravgift än att snåla på inbjudningarna =)
  • mymelody

    Ja de är verkligen supersöta och jättebra pris, så tack så mycket för hjälpen =)
    Klänningarna som jag tittat på till tärnonrna kommer från Sisters och är också ljusgrå, i slike och siden (kostar 995kr/st) så är inte superbilliga men de är jättefina och ganska enkla klassiska. De har beställt den storlek som saknades så jag ska dit för att köpa klänningarna så att tärnorna får prova, jag hoppas att det blir bra. Har även hittat skor i lila till, så det blir lite häftigt att bryta av med.

    Vill nu skrev 2008-12-08 20:15:53 följande:


    Ja, visst är den underbar! Och så skönt när man kan komma undan lite billigare! Vi letar fortfarande tärnkänning... Sak åka ner till Hufvudstaden i Januari, och hoppas vi hittar nåt! Annars får man väl plocka fram symaskinen och tråckla ihop nåt! Var hittade ni era klänningar?
  • mymelody

    En fråga till alla:
    På tal om brudtärnor, hur har ni gjort med kostnader där? Ska de betala sina klänningar själva eller ska brudparet stå för det? Jag läste här på bröllopstorget att det anses som en ära och att tärnonra därför oftast betalar själv.
    Vi hade tänkt att brudtärnorna själva ska betala sina klänningar, men att vi står för buketter etc. För vi ska nämligen ha 3 tärnor, 2 bestman, 2 brudnäbbar. Så det blir ju ganska dyrt om man ska stå för allt det.... och dessutom har 120 gäster. Sedan tycker jag att det blir lite orättvist om man bara står för tärnornas klänningar och inte för kostymer till tex. bestman.
    (när jag var tärna på min morbros bröllop så stod min mamma för klänningarna)

    Vad tycker ni andra? Hur har ni gjort?

  • mymelody

    Hej! Tittade på littlecoral, på klänningar till tärnorna fanns verkligen superfina och många klänningar. Mina tärnor har tittat också och hittat en favorit. Har du något tipps på något speciellt man ska tänka på om man beställer klänningar därifrån?
    mvh


    annaomatte skrev 2008-12-04 11:21:52 följande:
    Hej på er! Tänkte bara komma med lite egna erfarenheter från vårt bröllop som vi hade i augusti. Ta det för vad det är - goda råd och inget annat! Man kan förstås göra precis hur man vill och det blir garanterat den roligaste och finaste dagen i era liv hur som helst!! Vi sparade en hel del pengar på att laga all mat själva, förstås med massa hjälp från släkt och vänner. Festen var i Stöcke Bygdegård och den är helt fantastisk när man vill duka fint och göra mysigt! Välutrustat kök och billig hyra. Kan varmt rekommenderas. Klänningarna (både min brudklänning, tärneklänning och näbbklänning) beställdes på www.littlecoral.com, de var helt otroligt fina och kom när de förväntades och såg precis ut som vi ville med mått och färg och allt. Fotografen vi hade var helt okej, dock blev det lite missförstånd mellan oss och därför blev vi inte helt nöjda. Men som porträttfotograf är hon som sagt helt okej. (www.piasfoto.se). Smink och hår för bruden och följet gjordes på Red and Black (www.redandblack.nu) och vi var jättenöjda! Har aldrig känt mig så vacker nånsin. Emma som äger stället är hårstylist och make-upartist (men inte frisör dock) och billig i jämförelse med många salonger där det jobbar frisörer. Det har säkert sina olikheter, men för oss fungerade det jättebra på Red and Black!Ni kanske inte ens var intresserade, men jag tänkte att jag hade blivit glad över lite tips när jag var i planerings-stadiet. :) Hoppas att ni får världens bästa dag på ER bröllopsdag!!Anna
  • mymelody

    Hej! Jag måste bara tipsa om ett par supersöta skor som passar jättebra till klänningen från Lindex till brudnäbb. Jag köpte två par skor i sidentyg i samma grå färg fast från HM på barnavdelningen, de kostade bara 79kr/st. Blev perfekt till klänningarna... =)
    Silvergrå med små rosetter på...

    Vill nu skrev 2008-12-08 20:15:53 följande:


    Ja, visst är den underbar! Och så skönt när man kan komma undan lite billigare! Vi letar fortfarande tärnkänning... Sak åka ner till Hufvudstaden i Januari, och hoppas vi hittar nåt! Annars får man väl plocka fram symaskinen och tråckla ihop nåt! Var hittade ni era klänningar?
  • mymelody

    Tack för dina råd. Kan nog vara värt att gå till en sömerska för att få tärnornas mått mätta på rätt sätt =)
    mvh


    annaomatte skrev 2008-12-16 11:14:06 följande:
    Det enda jag själv tänkte på när det gällde att beställa därifrån, var att va ute i god tid. Nu tog det inte alls lång tid, men man kan tänka sig att paketet ska långt!! ;) Sen så skrev vi in alla mått, även de mest konstiga..bara för att vara säker på att det skulle passa. Lycka till med allt!
  • mymelody

    umekicki79: 21 februari i Helena Elisabeth
    vill nu: 7 mars i Sävar kyrka
    Havsro: 16 maj Backenskyrka
    Önskebrunnen 4 juli Umeå stadskyrka
    Madam Mim: 25 Juli Svedjans kapell och fest på lägergården.
    Sommarnoll9: 1 augusti ute vid Göstas loge
    070809: 1 augusti i Strömbäck
    umbraz: 1 augusti i Helena Elisabeth
    Hoppan: 8 augusti Umeå stadskyrka
    Mymelody: 8 augusti Tavelsjö kyrka

  • mymelody

    Hej allihopa och god fortsättning på 2009.
    Jag fyllde i mitt datum också och satte allt i datumordning.
    Allt har legat på is nu under julen men nu är jag peppad på att ta tag i allt igen =)
    Vill absolut gå på mässan och titta lite....
    Har bokat kyrka nu och även smink och hår.... så det tar sig.

  • mymelody

    Jag ringde arrangörerna för att fråga 090-2002200. Man kunde köpa inträdesbiljett för mässan på plats (vet dock ej pris för bara mässan?). Annars håller de till på renmarkstorget bredvid turistbyrån. Det kostar 200kr för en biljett där det ingår inträde på mässan, inträde på schlagerklubben där det är middag och modevisning, innan krogen sedan öppnar för allmänheten. Jag tyckte att det lät superskoj, tänkte gå med mina tärnor och några andra tjejkompisar. Blir en kul tjejkväll där vi kan planera och kolla på allt.... Min sambo kommer att vara utomlands på jobb den helgen och tror att tjejerna uppskattar det mer... det är ju oftast vi som gillar att fixa och planera =)


    DanKat skrev 2009-01-09 20:16:09 följande:
    Funderade över det jag också, googlade en del men hittade inget om det så jag mailade arrangörerna och frågade dom i stället. Får hoppas dom svarar snabbt
  • mymelody
    010809 skrev 2009-01-21 08:58:46 följande:
    Vi funderar på att boka ett vanligt hotellrum i två nätter.. så får man njuta lite längre och äta två frukostar =)Sen kan man ordna med champanje och jordgubbar själv..
    Smart måste jag säga.... detta tåls att fundera på.

    Vi tänkte att det inte var värt pengarna för själva bröllopsnatten (vi har inga barn) bor nära där vi ska vara (festen på officersmässen och vi bor på Haga) sedan så ska mina systrar fixa till hemma hos oss som en överraskning med tex nya sängkläder, dekoration, belysning och god frukost. Vi tänkte att det skulle vara skönt att vakna upp i hemmets lugna vrå...
    Tanken var att lägga pengarna på bröllopsresan istället
    Men om man bokar två nätter som ni har gjort så kan man ju verkligen ta det lungt dagen efter....
  • mymelody

    Hempling :

    Jag undrar över samma sak, är lite sugen på ett band som man kan hyra till festen men jag vill inte heller ha något dansband utan mer modernare musik...
    Jag tänkte att det kanske finns tips att få på bröllopsmässan i helgen? Men jag vet inte?

  • mymelody
    shia skrev 2009-01-23 08:19:21 följande:
    hur många ska ni vara i officersmässen? kan man ta med sig egen mat och dryck där ? tack på förhand
    Hej Shia.
    De har tillstånd för 150 pers, vi kommer nog att vara runt 120 pers (de rekomenderade att inte vara fler än ca 120 men det går om man vill). De tar en kuvertavgift för varje gäst, man kommer överens om meny (finns olika förslag och prisklasser, men man kan även ha egna önskemål) i detta ingår även servering, dukning, disk, städ, lokal, porslin etc (som att vara på restaurang). Det enda du behöver ordna själv är om du vill ha någon speciell dekoration. Jag tycker att de var supertrevliga där. Jag känner mig verkligen avslappnad och litar på dem på alla vis. Så man beställer maten via dem, och de har även bartender och bar.
    Hade först kontakt med Annas fest och mat, hon var supertrevlig, men verkade som om hon har för mycket jobb för att hinna med allt, hon kändes stressad och det skrämde mig lite då jag vill kunna känna mig avslappnad och lita fullt ut på de man anställer denna stora dag. Så därför kändes officersmessen klockrent då de ordnar allt där på samma ställe.
    Lycka till!
    kolla på: www.officersmessen.se
  • mymelody

    Jag var på mässan och tyckte att det var jättebra, man kunde gå runt och titta och få ideer eller ta olika visitkort, tyckte inte att det var trångt eller så.... Även om jag har mycket fixat så är det en hel del saker kvar. Jag köpte stayups, strumpeband, tittade på tiaror och fastnade för en hos änglalikt, köpte även en slöja på högtidskläder. Jag var även på middagen och modevisningen och tyckte att det var en bra show. Trevligt att de anordnar en sån här saki Umeå tycker jag
    Så tummen upp från min sida!

Svar på tråden Bröllop Umeå 2009 fortsätter...