Leanderfotograf - någon som anlitat honom?
Håller på och kollar olika fotografer för bröllopsdagen. Har kollat på leanderfotograf www.leanderfotograf.se/index.html
Jag undrar nu om någon har någon erfarenhet av honom? Hur var han?
Håller på och kollar olika fotografer för bröllopsdagen. Har kollat på leanderfotograf www.leanderfotograf.se/index.html
Jag undrar nu om någon har någon erfarenhet av honom? Hur var han?
vi har anlitat honom nu :) han verkar supertrevlig.. skall träffa honom snart..
Vi hade honom i fjol när vi gifte oss, och vi vart jättenöjda.
Han är trevlig, lugn och lyhörd. Jag som inte gillar att bli fotad kände mig trygg med honom. Vi hade fotning utomhus innan bröllopet, så var han med på vigseln och efteråt på minglet. Vi fick jättefina bilder och min spontana kommentar var "jag visste inte att jag kunde vara så vacker".
Bildspelet som vi fick var jättefint. Det enda jag skulle gjort annorlunda om jag gjorde om det var fotboken som han gjorde i ordning. Vi fick inte se bilderna innan och det skulle jag begära idag. Det blev lite tokigt med att familjebilden med makens familj fanns med men inte min och det kändes jättekonstigt. Så att få se den för ett godkännande innan den trycks så man känner att det är de bilder man vill ha med, som är viktiga för en skulle jag begära idag. (vi hade paket om 4 timmars fotning, bilder på cd, bildspel och fotobok).
Men jag rekommenderar honom varmt och han var mycket prisvärd.
Puff jag är också intresserad av att få veta. Nån mer som haft honom?
PennyJenny: tyckte du att fotoboken blev bra bortsett missen med din familj? Vad fick ni betala?
PennyJenny igen: var alla bilder bearbetade av fotografen?
Fotoboken ingick då i det paketpris vi köpte och då var det inte så mycket bok som häfte i liggande a4. Själva layouten av boken var snygg och så, men den var ju inte med hårda pärmar så det är klart att det påverka intrycket lite. MEN, jag tror att han har bytt leverantör av boken och att det numera är en med just hårda pärmar. Vi såg det mer som att vi fick den på köpet så det gjorde inte oss något och han hade varit ärlig hela tiden med vad det var för produkt så det var inga överraskningar eller besvikelse så. Det var bara det att jag hade velat få en titt på vilka bilder han hade valt ut så jag hade kunnat kompletterat med familjebilden. För jag tycker inte att det var negativt att det var han som valde ut bilderna åt oss, jag är så himla känslig för hur jag ser ut på bild så vissa bilder hade jag nog inte valt själv vilket hade varit synd på resten av bilden så att säga. Nu blev det hans proffsöga för en bra bild som helhet som styrde och det var bra.
Vi betalade 5500 för vårt paket, tror han har prisuppgifterna på sin hemsida. Det priset är ju över ett år gammalt dock.
Alla bilder var bearbetade av honom och hade en vit kant runt om. Jag gör en del bildhehandling och beställder arbeten från fotografer och byråer genom mitt jobb och har ganska höga krav även privat. De uppfyllde han utan problem. Plus i kanten att vi fick högupplösta bilder så vi kan själva välja att skriva ut och så.
Är det någon som vet om Leanderfotograf är amatörfotograf eller professionell fotograf? Har han så satt säga pluggat fotografi och utbildat sig...hm, certifierat sig? Nu vet i och för sig inte jag hur det funkar i fotografyrket men vad är det som skiljer en professionell fotograf från en amatör? Och vad är Leanderfotograf?
Jag vet inte om han är utbildad eller inte, vi gick på portfolios och rekomendationer när vi letade efter fotograf. Vi ville ha en som var van att foto bröllop och vars bilder vi gillade. Helt ärligt spelade det inte oss så stor roll om vederbörande hade utbildning eller inte. Vad som skiljer en professionell från en amatör kan ju endera vara just utbildning men det kan ju också vara lång erfarenhet. Man måste inte vara utbildad för att kunna livnära sig på något och vara bra på det. För mig är en amatörfotograf någon som gillar att fota, gör det en del på sin fritid brevid sitt vanliga jobb. De kan ju ha en enrom talang för det och vara skitduktiga men de kan också vara kassa.
Leanderfotograf är namnet på hans firma, han heter Marcus Leander.
Var utgår han ifrån? Det står inget på hemsidan vart han är ifrån.
Han utgår ifrån Gotland.
PennyJenny - Tack för ditt svar! Vet du om Marcus arbetar som fotograf på heltid eller om han fotograferar på fritiden vid sidan av annat arbete?
Nope, det vet jag inte tyvärr.
Han jobbar som lärare i vanliga fall så detta är inte hans levebröd (det är därför han är förhållandevis billig mot andra i branchen, han behöver inte livnära sig på detta). Men han är duktig med mycket känsla i bilderna! Det viktigaste är att man gillar fotografens bilder.
Det viktiga i frågan om val av hobby/professionell fotograf tycker jag är om man har företag och betalar skatt, och det gör han.