• Blivande mrs walker

Pengar till välgörenhet

Vi har en liten etta och redan för mycket saker, och tycker itne att det känns bra att be om pengar till oss själva för vi har faktiskt så vi klarar oss och ska inte ha så dyrt bröllop.
    Därför har vi tänkt be folk ge pengar till Röda Korset istället (jag föreslog att man fick välja välgörenhet, eller ge till en av de hemsidorna där man köper t ex en get till en fattig familj, men min pojkvän var stenhård på Röda Korset så det blir det) och undrar nu hur vi snyggast ska skriva det på inbjudningskortet?
    Vi vill inte ha någon dikt eller så, och nu tänker jag mig något i stil med "Vi har redan så många saker och därför vill vi inte ha några presenter. Istället kommer vi att samla in pengar till Röda Korset på bröllopet"
    Funkar det? Jag tycker inte riktigt om "samla in pengar", det låter som om vi ska stå där och skramla med en bössa.

• Svar på tråden Pengar till välgörenhet
  • lillesessan

Jätte fin idé, den har vi haft också. För vi har verkligen allt vi behöver och lite till. Kan ju skriva något med att ni har allt ni behöver och er önskan är att ni kan hjälpa andra att få bättre förutsättningar med. Och om de önskar ge gåva så är ni evigt tacksamma för ett bidrag till röd korset..

• passionsblomman

"Den bästa present vi kan tänka oss är om ni vill bidra till vår dag med en gåva till Röda Korset. På så sätt blir vårt bröllop en liten pusselbit till en bättre värld."

kanske det kan vara något att snickra ihop ngt av?

tycker idén var strålande för övrigt!

• lillesessan

den va bra passionsblomman

• Blivande mrs walker

Tack, de var bra båda två, men det är också bra om man säger hur folk ska ge pengarna, så inte några kommer med kontanter och andra sätter in det i förväg. Vi tänkte kanske ha något slags spargris på festen där man kan sätta i pengarna, så känns det mer som om man verkligen ger något (mammas idé, hon tänkte att vissa kunde tycka det var konstigt att inte få ge någon present)

• Augusti2010

Med spargris blir det ju verkligen "samla-in-känslan" som du nämnde, själv skulle jag nog föredra att bara hänvisa till Röda Korsets PG-konto. Som gäst skulle jag nog tycka det kändes lite konstigt att stoppa kontanter i en spargris som bröllopspresent. Det blir ju ändå inte heller att ge någon present som vissa vill. Visst, jag hade följt brudparets vilja, men personligen skulle jag tycka att det såg bättre ut om folk fick sätta in sitt bidrag direkt till Röda Korset.

Svar på tråden Pengar till välgörenhet