• GalnaBruden

Vad tror ni om dessa inbjudningarna?

Vad tycker ni om denna text på inbjudan? Något som är oklart eller som behöver förtydligas?

Vi ska gifta oss!

Tisdagen den 31 mars 2009 viger vi oss på annan ort och tillbringar sedan två veckor i solen och värmen.

Vi vill ändå dela detta med vår närmsta familj och bjuder därför in er till middag för att fira den kommande vigseln.
    Middagen äger rum lördagen den 28 mars 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx.

Vi hoppas verkligen att ni kan närvara och göra denna kväll speciell för oss!

xxx & xxx

Sedan ska vi även bjuda övrig släkt och vänner på fest efter vår smekmånad... Här är ett utkast, men jag undrar lite över om jag ska ha med mer info i inbjudan, ex. att vi kommer servera plockmat/tapas m.m. Annars kanske folk väntar sig middag? Vad tror ni?

Vi ska gifta oss!

Tisdagen den 31 mars 2009 viger vi oss på annan ort och tillbringar sedan två veckor i solen och värmen.

Väl hemkomna ställer vi till med fest för släkt och vänner. Festen äger rum lördagen den 18 april 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx, där vi bjuder på något att äta och dricka, skålar i champagne och dansar natten lång.

OSA senast den 21 mars 2009 till 1234-56789, eller maila till mail@adress.se, och hör gärna av er om ni har övriga frågor.

Vi hoppas att ni vill vara med och göra denna kväll speciell för oss!

xxx & xxx

Sedan tänkte vi skriva i inbjudan till de som har barn att vi kommer bli väldigt många vuxna och att det är en fest som ej är anpassad för barn, men att de givietvis är välkomna om ingen annan lösning finns. Vi kommer alltså inte ha någon sittning, utan det blir mingel, dans och musik, vilket jag inte tror är varken kul eller lämpligt för barnen. En bra formulering på det tar jag gärna emot =)

Vad tror ni? Något ni skulle formulerat annorlunda?

• Svar på tråden Vad tror ni om dessa inbjudningarna?
  • passionsblomman

Ja, en sak: Ni kan inte skriva "viger vi oss" för det är inte ni som viger, utan prästen/förrättaren. Ni får skriva "vigs vi".
    Annars ser det bra ut!

• blivandefrularsed

Ni kanske inte ska skriva att ni bjuder in till middag om ni inte vill att folk ska tro att det är middag. Har dock inget förslag just nu på hur ni kan formulera inbjudan till plockmat....kanske bara skriva fest??

• passionsblomman

Oj! Detta har hon helt rätt i ! Det såg jag inte ens! Middag innebär väl automatiskt sittande middag? hade jag trott om jag fått den iallafall.

blivandefrularsed skrev 2008-11-05 20:44:55 följande:
    Ni kanske inte ska skriva att ni bjuder in till middag om ni inte vill att folk ska tro att det är middag. Har dock inget förslag just nu på hur ni kan formulera inbjudan till plockmat....kanske bara skriva fest??
  • 27juni2009

vill ni inte veta om de komme rller ej? isåfall behövs ett osa

• Höstbrud-07

"Vi hoppas verkligen att ni kan närvara och göra denna kväll speciell för oss!"

Kan den här meningen formuleras på annat sätt? Jag tycker den känns lite "krävande" på något sätt, svårt att förklara men den känns som att folk förväntas komma istället för bjuds in, ungefär. En fest och inbjudan är ju för gästernas skull, inte för de som bjuder in.

• GalnaBruden

Svarar alla;

Det är två separata inbjudningar, den första är till närmsta familjen och ÄR en middag, den andra är en fest där det serveras plockmat/tapas, därav skrev vi "något att äta". Kan "något att äta" missförstås så att gästerna förväntar sig en middags-sittning med trerätters?

OSA har vi valt till inbjudan till festen, till middagen är det våra föräldrar och syskon som bjuds in, vilka vi har kontakt med alltsom oftast. Därför känns det lite överdrivet med OSA då de antagligen ringer ned oss direkt ändå ;)

Självklart viger vi oss inte själva, det tänkte jag inte på;) Ska formulera om det, skriver "vigs vi" istället.

Låter "vi hoppas verkligen att ni vill vara med och göra denna kväll speciell för oss!" bättre?

Är jättebra att få denna hjälp av er, man blir ju lätt lite hemmablind och fastnar lätt i sitt eget talspråk...

• GalnaBruden

Eller kanske ska skippa oss? Låter "vi hoppas verkligen att ni vill vara med och göra denna kväll speciell!" bättre? Utan oss? Förslag?

• passionsblomman

"Det skulle vara en glädje och göra vår dag ännu mera speciell, om ni ville dela den med oss!"

kanske kan vara en variant?

• GalnaBruden

Eller en kortare variant;

"Det skulle vara en glädje och om ni ville dela denna kväll med oss!"

Det kanske?

• Höstbrud-07

Spånar lite...

"Det skulle vara en stor glädje om ni ville dela denna kväll med oss!"??

"Vi hoppas att ni vill komma och dela denna kväll med oss"??

"Välkomna att fira med oss denna kväll"??

För övrigt tror jag inte något att äta uppfattas som trerätters utan mer som typ mingel eller lättare buffé.

• passionsblomman

Ja, fast utan "och". Det låter väl bra tycker jag!

(jag försökte bara få med det där med speciell frra försöket, såg att det blev en lång mening... den här låter enklare och rakt på sak)

• GalnaBruden

Och-et smög sig in där av misstag ;)

"Det skulle vara en stor glädje om ni ville dela denna kväll med oss!" blir nog bäst tror jag...

• GalnaBruden

Detta är de omgorda varianterna. Tror att det blivit rätt nu. Kommentera gärna om ni fortfarande hittar några missar eller felformuleringar=)

Vi ska gifta oss!

Tisdagen den 31 mars 2009 vigs vi oss på annan ort och tillbringar sedan två veckor i solen och värmen.

Vi vill ändå dela detta med vår närmsta familj och bjuder därför in er till middag för att fira den kommande vigseln.
    Middagen äger rum lördagen den 28 mars 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx.

Det skulle vara en stor glädje om ni ville dela denna kväll med oss!

xxx & xxx

samt:

Vi ska gifta oss!

Tisdagen den 31 mars 2009 vigs vi oss på annan ort och tillbringar sedan två veckor i solen och värmen.

Väl hemkomna ställer vi till med fest för släkt och vänner. Festen äger rum lördagen den 18 april 2009 kl. 18.00 hemma hos oss i xxx, där vi bjuder på något att äta och dricka, skålar i champagne och dansar natten lång.

OSA senast den 21 mars 2009 till 1234-56789, eller maila till mail@adress.se, dit ni även kan höra av er om ni har några övriga frågor. (Vi firar helst denna kväll i vuxnas sällskap, men kan ingen barnvakt ordnas är ni och era barn självklart välkomna ändå.)

Det skulle vara en stor glädje om ni ville dela denna kväll med oss!

xxx & xxx

Barntillägget kommer endast skrivas till de som har barn. Låter det OK? Vill inte linda in det i någon dikt, utan vara rak på sak, men ändå förmedla att de hellre får komma med sina barn än att inte komma alls...

Vad tror ni?

• GalnaBruden

OK, "vigs vi oss" blev lite fel... "vigs vi" ska det ju va ;) inget oss

• Höstbrud-07

Jag tycker det låter trevligt! Jag funderar bara på "annan ort", kommer det stå ett ortsnamn där eller kanske skriva "hemlig ort"?

• GalnaBruden

Vi skrev annan ort efterssom vi ville framhäva att vi viger oss ensamma, men om någon frågar så får de veta vart. Låter det konstigt? Hemlig ort låter fel då det ej är hemligt, och med formuleringen annan ort tycker jag att det framgår tydligare vad vi menar...

• Höstbrud-07

Ni kanske kan skriva "vi gifter oss i enskildhet" eller något sådant, så framgår det ännu tydligare vad ni menar?

• GalnaBruden

Det låter iofs inte så dumt... Tack för hjälpen, kommer definitivt använda det istället =)

Svar på tråden Vad tror ni om dessa inbjudningarna?