• jumavebi

"objudna" gäster

Hjälp! En tjej jag känner fick reda på att vi planerar för bröllop. Visst fine! Grejen är den att jag/vi hade inte tänkt bjuda henne (och flera andra också för den delen) utan vi vill bara ha en enkel tillställning för våra allra närmaste. Utan att ens tänka sig för säger hon att: Säg till mig när det blir så jag kan planera in min semester med min dotter så vi kan komma och titta!!! Jag blev så paff, jag visste inte vad jag skulle svara. hur skall jag förklara för henne att jag inte vill ha henne där utan att göra henne ledsen???

• Svar på tråden "objudna" gäster
  • LirreMagic

Först och främst kanske du inte behöver prata om bröllopet med henne om inte hon tar upp det. Och om hon gör det, så får du helt enkelt säga så som du skriver ovan. Att ni ska ha ett litet privat bröllop för bara de allra allra närmaste så det passar sig tyvärr inte att hon och dottern kommer. Detta måste hon förstå. Man kan tyvärr inte göra alla till lags så det är bara att hoppas att hon tar det på rätt sätt. Lycka till!

• enkeli84

Alltså jag var med om typ en likadan grej...
    Några tjejer började prata om när jag ska gifta mig och när jag säger datumet, så börjar dom planera "aha ok det blir väl inte samma dag som det finns en annan grej på G och bla bla bla" jag tittar lite undrande på dom och säger inte vet jag.. Och då kollar dom på mig och säger "ja vi e väl bjudna!?" Typ som en självklarhet att dom skulle va det!!!
    Lite pinsamt blev det, men jag ba"nejj faktiskt inte att, även om jag vill, så kan jag inte bjuda varenda kotte jag känner, har inte pengarna för det, och vill bara ha dom närmaste där"
    Dom blev sura och gick därifrån jasså vi vill inte va dina vänner längre... Även om jag vet att dom inte menade det där sista, men jag blev liksom lessen varför ska folk liksom hålla på så där, det är väl alla egensak vem dom bjuder på sitt bröllop!!!
    Sen ignorera dom mig resten av tiden.. Lite lessen kände man sig.. Men men sen bestämde jag mig, jag bryr mig inte, det är väl jag som ska bestämma vem jag vill ha där.. Och inte bjuda alla jag känner, bara för att!!! Många andra som frågat om dom är bjudna, men jag har fått säga nejj för kan inte ha alla där, och vill inte det heller!
    Jag har inte heller blivit sur om folk inte bjudit mig, även om jag skulle velat gå och jag känt mig lessen för stunden!
    Men jag håller inte på och säger till folk dumma saker för det!
    Konstiga människor!

Men säg bara till henne att även om du vill så kan du inte bjuda alla... Låter fint och du får bara hoppas att hon förstår... Lycka till=)

• trampetroll
    enkeli84 skrev 2008-11-05 00:12:09 följande:
    Alltså jag var med om typ en likadan grej... Några tjejer började prata om när jag ska gifta mig och när jag säger datumet, så börjar dom planera "aha ok det blir väl inte samma dag som det finns en annan grej på G och bla bla bla" jag tittar lite undrande på dom och säger inte vet jag.. Och då kollar dom på mig och säger "ja vi e väl bjudna!?" Typ som en självklarhet att dom skulle va det!!!Lite pinsamt blev det, men jag ba"nejj faktiskt inte att, även om jag vill, så kan jag inte bjuda varenda kotte jag känner, har inte pengarna för det, och vill bara ha dom närmaste där"Dom blev sura och gick därifrån jasså vi vill inte va dina vänner längre... Även om jag vet att dom inte menade det där sista, men jag blev liksom lessen varför ska folk liksom hålla på så där, det är väl alla egensak vem dom bjuder på sitt bröllop!!!Sen ignorera dom mig resten av tiden.. Lite lessen kände man sig.. Men men sen bestämde jag mig, jag bryr mig inte, det är väl jag som ska bestämma vem jag vill ha där.. Och inte bjuda alla jag känner, bara för att!!! Många andra som frågat om dom är bjudna, men jag har fått säga nejj för kan inte ha alla där, och vill inte det heller! Jag har inte heller blivit sur om folk inte bjudit mig, även om jag skulle velat gå och jag känt mig lessen för stunden!Men jag håller inte på och säger till folk dumma saker för det!Konstiga människor!Men säg bara till henne att även om du vill så kan du inte bjuda alla... Låter fint och du får bara hoppas att hon förstår... Lycka till=)
    Jag blev så hima nyfiken när jag läste detta, vad för relation hade du till dessa tjejer när de betedde sig så? Arbetskamrater? Gymkompisar? Annat?
  • Bianca25

Om ni planerar en kyrklig vigsel så är ju gudstjänsten öppen för alla, så komma och titta i kyrkan kan de ju göra iaf. Där har man inte så mycket att säga till om. På vår vigsel var där flera som kom och tittade som sedan inte var bjudna till festen. Det är ju bara kul

• RTBW

det är verkligen klurigt detta.
    Problemet/dilemmat verkar vara något som dyker upp för de flesta som planerar.
    Är det så att många inte förstår hur mycket det faktiskt kostar.

Vi ha resonerat hit o dit, men tillslut bestämt att för att vi ska få det arrangemanget med lokal met osv. så kan vi bara bjuda de riktigt närmsta, vi känner att det blir bra. Men vi oroar oss dock för reaktioner då alla får veta.

• MulleNuh

Säg att dom är välkomna i kyrkan men festen är för de allra närmsta bara.

• Masha

Men "komma och titta", menade hon då inte bara själva vigselakten? I så fall är det ju lätt att förklara att hon är välkommen dit (om ni vill förstås) och att ni sedan skall ha fest enbart FÖR DE NÄRMASTE?

• skogssmurfen

Jag förstår att det känns jobbigt för dig när hon antar att hon ska bli bjuden, men som många säger säg att hon kan komma på själva vigseln men att festen bara är för era närmaste.

Men om man ska diskutera det här med att vissa antar att de ska bli bjudna på ett bröllop, så kan man ju vända på kakan (så att säga). Om din bästa vännina (nu vet inte jag hur nära ni är men..) skulle gifta sig, skulle inte du vara ganska säker på att bli bjuden?
    Det är ju så olika vilka man bjuder, vissa bjuder bara släktingar, vissa bara vänner och vissa blandar hej vilt.

Jag skulle ta det som en komplimang om det vill komma på bröllopet, men bara förklara att tyvärr kan jag inte bjuda alla, och beskriva vilka man bjuder. Hur nära är de man bjuder i släkt och vänskap?

• Aleta

Om hon säger att hon och dottern vill komma och titta så låter det verkligen inte som om hon förväntar sig att bli bjuden.

Det är gulligt av henne att vilja komma på er vigsel (förutsatt att den är kyrklig) det är ju ett sätt att visa respekt, precis som på (ursäkta) begravningar.

Eftersom en kyrklig vigsel är en gudstjänst och därmed öppen för alla så tycker jag inte att du ska försöka hindra henne från att komma dit eller försöka dölja datumet. Det känns väldigt konstigt eftersom vem som som helst annars kan komma dit, men du på något sätt försöker hindra just henne.

Var glad att hon vill glädjas med dig.

Festen efteråt är för de närmaste, kan du ju förtydliga om du känner så, men det tror jag inte behövs.

Om vigseln är borgerlig så säger du helt enkelt att ni ska ha en enkel borgerlig vigsel med enbart de närmaste närvarande.

• enkeli84

Dessa tjejer har jag känt sedan dom var små.. dom är 7 år yngre än mig.. Men först nu typ3-5 år har vi börjat lära känna varandra bättre.. Men jag brukar ju inte precis umgås med dem till vardags, blir mer att vi umgås i kyrkan och så...
    Vi går på samma ungdomskvällar... Och jag vet att dom ville jätte gärna komma, men det vill alla andra oxå som jag känner... Men fick prioritera att vilka jag helst vill ha där, och vilka betyder mest för mig... För annars skulle jag säkert stått där med 2000 människor hahaha... Och hade jag sagt att dom får komma, så hade jag fått bjuda in en massa andra oxå som jag känner lika bra som dem... Men som sagt har ju fått säga nej till flera andra oxå...
    Nej men kände mig lite lessen först, men men vad ska jag göra om dom e sura så får dom väl va det.. Det går över sen heheh=)

trampetroll skrev 2008-11-05 00:14:38 följande:
    Jag blev så hima nyfiken när jag läste detta, vad för relation hade du till dessa tjejer när de betedde sig så? Arbetskamrater? Gymkompisar? Annat?
  • valkyriana

Tycker också att det låter som om hon vill komma och titta på vigseln och inte alls förväntar sig att bli bjuden på festen.
    Det är ju jätte gulligt

• jumavebi

Tack för alla bra kommentarer!
    Jag vet att jag inte kan neka henne att komma till kyrkan... Vi ska prästvigas men inte i en kyrka. Min blivande fick lite spader när han fick höra detta, han gillar INTE henne.
    Vi umgås bara och tar en kaffe ibland när våra döttrar leker tillsammans, dom går i samma klass. I så fall finns det 20 poteniella gäster till.... Och vi är inte bästa vänner på något vis. Saken är den att hon kan vara väldigt krävande och kan komma in och "ta över" ett helt rum... och det är ju inte direkt vad man vill en sån dag. En annan som jag träffar regelbundet då vi är mammalediga bådas två hon har inte ens dryftat att hon vill komma... och vi har inte tänkt bjuda dom heller, eller grannarna som man tjötar med varje dag. var drar man gränsen?
    Men ni har nog rätt, jag måste på nåt sätt få henne att förstå att festen är för de närmaste.

Svar på tråden "objudna" gäster