• heleneåpether

Killen eller tjejens namn först?

När vi adresserar till våra gäster, vilket namn ska då står först, killen eller tjejens? Är det samma regler om de är gifta och har samma efternamn som om man bara är sambo och bär olika efternamn? Vems namn står först alltså?

• Svar på tråden Killen eller tjejens namn först?
  • Troll1

Damernas först körde vi med.

• Magglo

Enligt Magdalena Ribbig ska mannens namn stå först eftersom han "är familjens överhuvud". Nu förtiden är det betydligt mer fritt. Vi kommer ha damernas namn först.

• enkeli84

Jag gjorde våra inbjudningar, och jag valde att skriva min m2b:s namn först på korten=)

• Troll1
    enkeli84 skrev 2008-10-31 21:12:08 följande:
    Jag gjorde våra inbjudningar, och jag valde att skriva min m2b:s namn först på korten=)
    Fast nu menade nog TS när man skriver på kuverten till gästerna? (Eller har jag missuppfattat?) När man gör inbjudan så ska den blivande brudens namn stå först.
  • ossamartin

Enligt ettiketten ska alltid mannens namn stå först på kuvertet och skriver man till familjen är det till fam. mannens namn och efternamn..
    Och så är det också på inbjudan.

• Lövings

Jag tror att enligt vett och etikett så har det alltid varit så att kvinnans namns ska stå först?

• Troll1
    ossamartin skrev 2008-11-01 11:18:36 följande:
    Enligt ettiketten ska alltid mannens namn stå först på kuvertet och skriver man till familjen är det till fam. mannens namn och efternamn.. Och så är det också på inbjudan.
    Ok, men när man skriver inbjudan så skriver man ju typ: "Vi har glädjen att inbjuda Er till bröllopet mellan Eva Johansson & Knut Olsson..."
    Men det är nog annorlunda när man skriver adresser på kuverten.
  • enkeli84

ja jag missuppfattade hehe... men jag skulle nog ändå ha skrivit mannens namn först!=)

Troll1 skrev 2008-11-01 10:51:41 följande:
    Fast nu menade nog TS när man skriver på kuverten till gästerna? (Eller har jag missuppfattat?) När man gör inbjudan så ska den blivande brudens namn stå först.
  • enkeli84

ja så har jag oxå tänkt att det är, men började ju nästan tvivla om jag hade fel=)

ossamartin skrev 2008-11-01 11:18:36 följande:
    Enligt ettiketten ska alltid mannens namn stå först på kuvertet och skriver man till familjen är det till fam. mannens namn och efternamn.. Och så är det också på inbjudan.
  • Villemoa

Vilken tur att jag helt enkelt kommer skita i etiketten och skriva damens namn först

• Troll1
    Villemoa skrev 2008-11-01 18:22:22 följande:
    Vilken tur att jag helt enkelt kommer skita i etiketten och skriva damens namn först
    Hehe!
  • Bonnbrud

Är det så kinkit? Tror nog att vi kommer skriva olika...ibland mannen först och ibland tjejen först...det är ju lite hur man själv tycker låter bra...kanske bara jag som är lite knasig?

• Villemoa

Nej, du är inte knasig. Tycker man ska göra som man själv tycker är bäst

Bonnbrud skrev 2008-11-02 13:24:36 följande:
    Är det så kinkit? Tror nog att vi kommer skriva olika...ibland mannen först och ibland tjejen först...det är ju lite hur man själv tycker låter bra...kanske bara jag som är lite knasig?
  • heleneåpether

Tack alla underbara människor för att ni tar er tid att svara. Vi kom fram till att det var nog inte så hemla viktigt vems namn som stod först. Vi valde iallafall att sätta den manlige gätens namn först på kuvertet...

• AScarlett

Enligt etiketten ska man alltid skriva mannens namn först...

Svar på tråden Killen eller tjejens namn först?