• MiaMariaR

vikten o vitsen med en brudbukett?

Hej,
    Efter att ha läst trådar här om brudbuketter, där det skrivits bl a om hur svårt det kan vara att göra en själv (att man bör anlita proffesionella) samt sett sex and the city-filmen där bröllopsplanerandet blir för mycket och paret "tappar varandra" börjar jag ledsna på vissa detaljer och fundera på ifall det verkligen är nödvändigt med en brudbukett.

Vad symboliserar brudbuketten för er?

Hur viktig har den varit/kommer den vara för er?

Hur mycket kostar en brudbukett och är det värt det?

Tacksam för svar

• Svar på tråden vikten o vitsen med en brudbukett?
  • Daa
    MiaMariaR skrev 2008-10-31 17:20:51 följande:
    Men hur mycket har buketten betytt? ni som redan är gifta?
    Det var skönt att ha nånting att hålla i handen (den som inte var upptagen av min tillkommande alltså ) när vi gick in i kyrkan.
    Skämt åsido, jag tyckte mycket om min brudbukett. Den var vacker och ganska mycket "jag". Den gav färg åt helheten och hade sin betydelse för att göra vårt bröllop personligt. Nu blev min bukett inte så dyr, eftersom min mamma stod för arbetet, men jag skulle lätt ha kunnat lägga ut mer pengar för den.
    Men jag håller med Passionsblomma: om det bara är en detalj för dig, så är det ju inte nödvändigt att ha en bukett.
  • passionsblomman
    Nueddax skrev 2008-10-31 16:46:38 följande:
    Jag gav 500:- för min bukett å den var jätte fin. Kolla galleriet, har lagt in bild där nu...:)
    Det var väldigt billigt! Var bor du? Du ser ut att ha aterilal i buketten som lätt skulle kunna kosta 700 kr.
    Beror förstås på årstid också, men ändå. Det ser utatt vara stora fina rosor, och de ligger ofta på 45 kr /st där jag bor.
  • snaily
    MiaMariaR skrev 2008-10-31 17:20:51 följande:
    Men hur mycket har buketten betytt? ni som redan är gifta?
    Jag hade absolut inte velat vara utan min bukett - dels tyckte jag den var så fantastiskt vacker att jag var helt kär i den, sen var den en superfin färgklick mot vår klädsel och en trygghet att ha något att hålla i. Två dagar efter bröllopet åkte vi på bröllopsresa och jag blev tvungen att lämna buketten hos min syster, det var jobbigt
    Bild på den fantastiska kreationen i mitt galleri. Pris för min bukett, corsage + en liten näbbukett: 2600 kr.
  • MulleNuh

Ska jag vara helt ärlig så ska jag ha bukett för att jag "måste"-

• Nueddax

Passionsblomman: Jag bor i Lund, Skåne. Har ingen aning om priser å så....

• passionsblomman
    Nueddax skrev 2008-10-31 21:04:13 följande:
    Passionsblomman: Jag bor i Lund, Skåne. Har ingen aning om priser å så....
    Misstänkte nåt sånt...
    Skåne ligger ofta klart under resten av landet. Ni har nära till leverantörerna, och slipper en stor del av frakterna som vi i övreiga Sverige åker på. det var ändå billigt, och det var ju såklart bra för dig

Tyvärr är det många i vår bransch som antingen jobbar svart - kan dumpa priser, och/eller inte är så duktiga på att räkna på sina verkliga kostnader, så priserna skiftar jättemycket mellan olika handlare. Precis som hos frisörer, fotografer och andra där det är relativt lätt att "köra vid sidan av". Det är i längden dåligt för alla...

Men du fick en fin bukett för en ekonomisk slant, så det är bara att gratulera! Och det är mer rimligt där du bor än där jag bor...
  • socker86

Jag tycker det var både skönt att ha ngt att hålla i ena handen och dessutom (utbildad växtodlare) så älskar jag blommor och växter så det var också ett självklart val för mig. Jag beställde en vacker, liten, tät bukett med lite "häng" i fram. Den bestod av cremefärgade rosor, "strutformade" galaxblad med kastanjer inutid (bild kommer snart till mitt galleri), lite murgröna och andra blad plus en corsage. Betalade dryga tusenlappen och jag kunde gott ge lite till för allt. Det var supersnyggt gjort och satt som berget i "glasstruten med oasis i".
    Ha ha ha, förlåt passionsblomman men det var ett tag sedan jag gick ur gymnasiet, skolade sedan om mig till USKa så jag börjar tappa alla ord och begrepp kring blommor och sådant. Dax att riva fram alla gamla läroböcker o plugga på lite...*ler*

• elsi

passionsblomman... det är sant som du säga, det är en konst att binda en bukett, jag själv skulle vilja bli florist och ha egen affär...
    Jag menar inte att låta billig och säga att det inte är värt det för att det är bara blommor.. det är bara att jämnfört med till ex, Holland och Englnd det är så oerhört dyrt med blommor här,

Man kan få en mycket vackert bukett här för 500:- men om man nämna bröllop...då bli det mindre blommor och dubbel så dyrt!

Nå ja, jag har kanske fel, det är bara min erfarenhet och jag vill absolut inte trampa någon florist på tå.. Jag ÄLSKAR blommor

• socker86

Alltså, det blir INTE dyrare för att man nämner ordet bröllop. Men floristerna tar nog för givet att man vill ha dom finaste rosorna och en vacker och nogrann bindning. Och kostar såklart mer. Men säger man från början att jag har denna budgeten att utgå ifrån så sprutar dom flesta folister ut med idéer för just den prisklassen.
    MEN, då tycker jag att man heller inte får förvänta sig allt för mycket heller, som tex 10 vackra rosor för 200 kr och så lite grönt och annat utöver det när man ex har en budget på 250 kr. Det blir så fel så fel...
    Tycker faktis ni både ska våga och ta för er rätten att FRÅGA floristen hur och varför det och det blir dyrare om man gör si eller så, så får ni höra själva vad dom säger.
    Det KAN ju faktis visa sig att dom tar mer bara för att man nämner bröllop (utan vettig förklaring till varför) och då tycker jag att man ska gå vidare till nästa florist.

elsi skrev 2008-11-05 10:02:23 följande:
    passionsblomman... det är sant som du säga, det är en konst att binda en bukett, jag själv skulle vilja bli florist och ha egen affär... Jag menar inte att låta billig och säga att det inte är värt det för att det är bara blommor.. det är bara att jämnfört med till ex, Holland och Englnd det är så oerhört dyrt med blommor här,Man kan få en mycket vackert bukett här för 500:- men om man nämna bröllop...då bli det mindre blommor och dubbel så dyrt!Nå ja, jag har kanske fel, det är bara min erfarenhet och jag vill absolut inte trampa någon florist på tå.. Jag ÄLSKAR blommor
  • MulleNuh

Men GUD va irriterande du är anna!

• Semesterbruden

Jag älskar blommor!!!!!!!!!! Det första jag bestämde när vi pratade bröllop var att jag ska göra buketten själ, LÅNGA vita stora kallor med ett band runt och pärlor längst med bandet. Jätte vackert!
    Jag satte allt efter den buketten, färger på bröllopet med dukar, inbjudningar mm. - vitt & grönt. Tårtan betälldes med kallor på istället för rosor - i vitt & grönt.

Sen den stora dagen när det var dags att hämta blommorna så hade dom klantat till det!!!!!!!!!!! Jag stog då där med pytte små kallor, små som 10-pack rosor man köper på ICA, inte stora maffiga som jag skulle ha. Jag åkte hem och grinade som en tok och min man tyckte så synd om mig, min svärmor var förtvivlad. Det fanns inget att göra, jag ringde runt överallt och det fanns inte att få tag på.... Det blev altså en bukett med vit/lime rosor istället. Jag var så besviken och hade lika gärna varit utan istället.
    För mig var det jätte viktigt ! Jasg är helt nojig om kallor nu när jag ser dom, tänker alltid på hur det hade kunnat varit... På allt korten osv.

Andra är väl helsålda på ex skor och skulle tycka att det vore en katastrof om det blev något fel med dom.... Vi har olika saker helt enkelt......

• AnnaochHenrik

Jag tycker att det var jätteskönt att ha en bukett att hålla i, och det blev dessutom en färgklick. Däremot tyckte jag att det kändes vansinnigt att lägga 1500 kr på en bukett... Min man gick in i en blombukett på "Dagen D" och sa att han ville ha en brudbukett för max 350 kr, så fick de anpassa blomval och arbetsinsats efter det. Jag fick en kanonfin brudbukett, den såg inte ett dugg "billig" ut.

• MulleNuh
    Gick han in i en blombukett??
    AnnaochHenrik skrev 2008-11-05 14:51:52 följande:
    Jag tycker att det var jätteskönt att ha en bukett att hålla i, och det blev dessutom en färgklick. Däremot tyckte jag att det kändes vansinnigt att lägga 1500 kr på en bukett... Min man gick in i en blombukett på "Dagen D" och sa att han ville ha en brudbukett för max 350 kr, så fick de anpassa blomval och arbetsinsats efter det. Jag fick en kanonfin brudbukett, den såg inte ett dugg "billig" ut.
  • passionsblomman

Fy vad tråkigt!
    Jag hade dött skamdöden om jag var den floristen tror jag...

Semesterbruden skrev 2008-11-05 12:38:35 följande:
    Jag älskar blommor!!!!!!!!!! Det första jag bestämde när vi pratade bröllop var att jag ska göra buketten själ, LÅNGA vita stora kallor med ett band runt och pärlor längst med bandet. Jätte vackert!Jag satte allt efter den buketten, färger på bröllopet med dukar, inbjudningar mm. - vitt & grönt. Tårtan betälldes med kallor på istället för rosor - i vitt & grönt.Sen den stora dagen när det var dags att hämta blommorna så hade dom klantat till det!!!!!!!!!!! Jag stog då där med pytte små kallor, små som 10-pack rosor man köper på ICA, inte stora maffiga som jag skulle ha. Jag åkte hem och grinade som en tok och min man tyckte så synd om mig, min svärmor var förtvivlad. Det fanns inget att göra, jag ringde runt överallt och det fanns inte att få tag på.... Det blev altså en bukett med vit/lime rosor istället. Jag var så besviken och hade lika gärna varit utan istället.För mig var det jätte viktigt ! Jasg är helt nojig om kallor nu när jag ser dom, tänker alltid på hur det hade kunnat varit... På allt korten osv.Andra är väl helsålda på ex skor och skulle tycka att det vore en katastrof om det blev något fel med dom.... Vi har olika saker helt enkelt......
  • MulleNuh

haha nä men hon gjorde reklam. Hon skrev samma reklam i ALLA trådar.

passionsblomman skrev 2008-11-05 16:06:51 följande:
    Va?
  • MulleNuh

oj jag såg nu att dom tagit bort hennes reklaminlägg.. haha ja då förstår jag att mitt förra inlägg så konstigt ut.

• passionsblomman

Hej elsi!
    jag förstår att du som är van att köpa blommor utomlands blir chockad över priserna här! de går inte ens att jämföra.
    Det beror både på höga skatter här, men främst på våra fraktkostnader. Holland är ju landet där alla snitttblommor från hela världen landar för att auktioneras ut, och England ligger nära...
    Det hade varit underbart att ha nära till alla de fantastiska blommorna och bara kunna frossa i dem.

Sedan är det trots allt ändå så, att man utomlands lägger generellt mer pengar på blommor och ser de som viktigare än vi gör här. Sett till inkomst, spenderas det mer, och de flesta dukningar här tex, skulle knappt räknas som dukningar där. Vi är mycket sparsmakade, inte bra för att blommorna är dyrare här, utan för det Svenskaste av allt, det som stavas LAGOM.

elsi skrev 2008-11-05 10:02:23 följande:
    passionsblomman... det är sant som du säga, det är en konst att binda en bukett, jag själv skulle vilja bli florist och ha egen affär... Jag menar inte att låta billig och säga att det inte är värt det för att det är bara blommor.. det är bara att jämnfört med till ex, Holland och Englnd det är så oerhört dyrt med blommor här,Man kan få en mycket vackert bukett här för 500:- men om man nämna bröllop...då bli det mindre blommor och dubbel så dyrt!Nå ja, jag har kanske fel, det är bara min erfarenhet och jag vill absolut inte trampa någon florist på tå.. Jag ÄLSKAR blommor
  • passionsblomman
    ! Jag fattade noll!
    MulleNuh skrev 2008-11-05 16:09:57 följande:
    oj jag såg nu att dom tagit bort hennes reklaminlägg.. haha ja då förstår jag att mitt förra inlägg så konstigt ut.
  • AnnaochHenrik
    MulleNuh skrev 2008-11-05 15:16:58 följande:
    Gick han in i en blombukett??
    Haha, ja självklart
    Blombutik ska det förstås vara! Skyller på gravidhjärnan, skriver fel titt som tätt tycker jag
Svar på tråden vikten o vitsen med en brudbukett?