• capu

Tärnproblem

Är det nån här som ångrat sitt val av tärna?
    Jag trodde jag va säker på att jag ville ha den vän jag valt men börjar inse att vi inte är dem vännerna vi har varit och då känns det inte skoj att ha henne som tärna. Nån med samma problem?

• Svar på tråden Tärnproblem
  • brud080808

Jag har inte samma problem, än iaf, och hoppas jag slipper det. Men jag tycker faktiskt att man kan få ångra sin tärna. Säg att du behöver prata med henne och reda upp en del saker, och så gör ni ett försök. Förklara vad du känner dig besviken/sårad över och säg att du vill ha en tärna som du kan lita på/som ställer upp/som inte kommer med en massa krav etc. Om hon inte kan godta dina önskemål (som du givetvis lägger fram fint och respektfullt), så tycker jag att du kan be henne att avstå som tärna, eftersom en tärna ska motsvara dina förväntningar. Hm, hoppas du förstod vad jag menade. Risken är ju att ni istället blir jätteosams, och det var ju inte meningen, förmodligen står hon dig nära eftersom hon är din tärna.

• capu

Jag förstår vad du menar. Det som är svårt är ju att jag inte vill förlora henne som vän. Vi har kännt varann i 15 år och även om vi inte har träffats jätte ofta har vi ändå kunnat prata 1 gång i veckan eller så. Senaste tiden är det bara jag som hört av mig och när jag gjort det svarar hon oftast inte utan det kan dröja en vecka innan hon hör av sig. Trodde kanske det skulle bli bättre när jag frågade om hon ville vara min tärna men det är samma sak. Förstår att man inte alltid kan ta ett samtal, men man måste ju kunna höra av sig inom en vecka. Det känns ju som om hon inte värdesätter vår vänskap mer än så vet jag inte om jag vill ha henne som min tärna. Men som sagt, säger jag till henne att jag inte tycker det funkar, kommer vår vänskap finnas kvar?

• brud080808

Hm, jag tror faktiskt inte att er vänskap kommer finnas kvar om du tar bort tärnrollen från henne, iaf inte på ett bra tag. Det är något du måste välja, och jag förstår att det måste vara jättejobbigt. Men allra bäst vore ju om ni kunde prata om saken, kanske det kan redas ut?

• capu

Ja, jag hoppas vi kan lösa det. Får helt enkelt prata med henne och förklara hur det känns, men jag vill ju samtidigt inte att hon ska känna sig "tvingad" att höra av sig bara för att hon är tärna.
    Men hade det vara jag som fått äran att vara tärna hade jag nog varit lite mer engagerad i vår vänskap.

Tack för stödet!!

• Luucie

jag tycker att du ska säga precis det du säger här...det är trots allt din viktiga dag och om du inte känner engagemang från henne så ska hon bytas ut...man ska inte vara så rädd för att trampa folk på tårna. om hon är din vän så förstår hon och skärper till sig eller kliver åt sidan.

• agtiwi

Här är en till med tärnproblem. Jag ska ha 3 tärnor, som jag valde med omsorg. Den ena är min syster, tärna nr 2 är min m2b:s syster och sen är det en väninna. Det är väninnan som är problemet. Förut umgicks vi ofta och hade trevligt, men nu hör hon bara av sig när hon behöver hjälp med något eller om hon mår dåligt. Samtidigt har hon det inte så lätt då hennes man avtjänar ett fängelsestraff på några månader, så hon får ensam ta hand om deras barn som är 9 månader samt deras 2 hundar. Ovanpå detta är hon gravid och har gått ungefär halva tiden. Har länge försökt visa förståelse och finnas där för henne, men jag önskar att hon någongång kunde ringa till mig utan att det behöver vara något speciellt, tex att hon behöver hjälp. För trots allt är jag ju inte hennes passupp utan hennes vän. Som vän ställer jag gärna upp, men vänskapen måste ju då åtminstone till viss grad vara 2-vägs. Svårt det här.
    Kan du inte som någon annan redan skrivit, prata med din väninna i lugn och sansad ton och kolla av vart ni har varandra?

• MulleNuh

Fast där måste jag nästan stå lite på din väns sida! Att må psykiskt dåligt är en grej som man inte kan rucka på så mycket.
    Man går in i någon sorts bubbla. I know!
    Att vara ensam med barn är väldigt tungt, plus 2 hundar PLUS killen i fängelset.

Jag tycker faktiskt du måste ge henne all den space hon behöver.

agtiwi skrev 2008-10-31 07:31:44 följande:
    Här är en till med tärnproblem. Jag ska ha 3 tärnor, som jag valde med omsorg. Den ena är min syster, tärna nr 2 är min m2b:s syster och sen är det en väninna. Det är väninnan som är problemet. Förut umgicks vi ofta och hade trevligt, men nu hör hon bara av sig när hon behöver hjälp med något eller om hon mår dåligt. Samtidigt har hon det inte så lätt då hennes man avtjänar ett fängelsestraff på några månader, så hon får ensam ta hand om deras barn som är 9 månader samt deras 2 hundar. Ovanpå detta är hon gravid och har gått ungefär halva tiden. Har länge försökt visa förståelse och finnas där för henne, men jag önskar att hon någongång kunde ringa till mig utan att det behöver vara något speciellt, tex att hon behöver hjälp. För trots allt är jag ju inte hennes passupp utan hennes vän. Som vän ställer jag gärna upp, men vänskapen måste ju då åtminstone till viss grad vara 2-vägs. Svårt det här.Kan du inte som någon annan redan skrivit, prata med din väninna i lugn och sansad ton och kolla av vart ni har varandra?
  • agtiwi

Jag försöker göra det samt ställer alltid upp om hon behöver hjälp, men kan ändå inte förneka att det vore trevligt om hon om så bara en gång kunde ringa till mig utan att det behövde vara något. För hur det än är så kan jag ibland få känslan av att jag blir utnyttjad och det behöver man inte göra för att man har det svårt i livet. Det löser sig säkert, ska prata lite med henne. Måste bara ta det lite försiktigt så jag inte får henne att må ännu sämre, för det är ju inte tanken.

• MulleNuh

Mmm nog förstår jag dig också.. Absolut.
    Bara att jag vet hur man kan bli när man har det stressigt och väldigt jobbigt.

agtiwi skrev 2008-10-31 07:42:21 följande:
    Jag försöker göra det samt ställer alltid upp om hon behöver hjälp, men kan ändå inte förneka att det vore trevligt om hon om så bara en gång kunde ringa till mig utan att det behövde vara något. För hur det än är så kan jag ibland få känslan av att jag blir utnyttjad och det behöver man inte göra för att man har det svårt i livet. Det löser sig säkert, ska prata lite med henne. Måste bara ta det lite försiktigt så jag inte får henne att må ännu sämre, för det är ju inte tanken.
  • Ore
    agtiwi skrev 2008-10-31 07:42:21 följande:
    Jag förstår din känsla, hade samma känsla angående min syster, som hade det jobbigt. Men helt plötsligt ringde hon, och undrade om vi kunde hitta på något.

Försök att se det som verklig vänskap att hon ber om hjälp. Det handlar inte om utnyttjande, många har oerhört svårt att be om hjälp och skulle aldrig göra det om det inte var en väldigt nära vän.
  • Ore
    capu skrev 2008-10-30 11:36:24 följande:
    Är det nån här som ångrat sitt val av tärna?Jag trodde jag va säker på att jag ville ha den vän jag valt men börjar inse att vi inte är dem vännerna vi har varit och då känns det inte skoj att ha henne som tärna. Nån med samma problem?
    Försök att ta upp det med henne. Frågan är om hon inte lever upp till det du förväntade dig av henne som tärna, eller om det är vänskapen överlag. I så fall, vore det hemskt om ni inte var vänner längre? Vill du verkligen ha henne som vän, får du nog gå varligt fram om du ska dumpa henne som tärna.
  • nässlan87

vi har exat samma problem. jag har själv ångrat tärna och detta är min bästa väninna och det är alltid jag som hör av mig, även fast hon säger att hon ska, lovar osv men det kan gå flera veckor och det hela slutar med att det är jag som hör av mig till henne istället. jag vågar inte lita på min tärna som jag valt pga att hon kanske inte kan ha ngt ansvar. och jag vill inte stå utan tärna eller möhippa då ber jag hellre min sambos kvinliga marshalk att anordna detta och hitta en annan träna som jag kan lita på mer.

hur har det gått för dig?

• jessielundh

jag vet inte ens hur jag ska välja tärna , min kusin som jag börjar få bättre kontakt med , eller en vän som jag lärt känna sen jag träffade min blivande.
    Min syster och jag är ordentligt osams och jag har sagt upp kontakten så där går det inte..

Även om man har känt personen i 15 år betyder ju inte det att vänskapen består , alla förändras och utvecklas annorlunda..

Säg det till henne att du har sådana känslor över er vänskap , det är ju din dag och man vill ju ha någon att bolla med !!

kram på er

Svar på tråden Tärnproblem