• NYC2010

skuldkänslor mot mamma....

hur gör man om man, som vi, planerat bröllop i NYC där vi gärna vill ha med respektive föräldrar (och eventuellt syskon). Nu har i inte råd att betala för fler än oss, och har tänkt att "de som kommer, de kommer, annars får vi ta det enkelt i vår ensamhet". inget mer med det liksom. därför skickar vi också ut inbjudan ett år i förväg så folk får tid på sig att spara...

men till saken hör att vi vet att den enes föräldrar med glädje kommer att betala för resan, medan den andre parten varken kommer vilja eller tycka sig ha råd.

med detta kommer ju automatiskt skuldkänslor för mig, då jag vet att min mamma kommer att känna skuld för att hon inte kan följa med, men hans föräldrar kan. . . men hon kommer inte ens försöka se eventuella möjligheter för det finns en extrem pessimism överlag där....

hur ska vi göra... usch... plötsligt blev hela bröllopet en börda....

• Svar på tråden skuldkänslor mot mamma....
  • NYC2010

tack för tips och råd... verkligen!

men ja, det känns väldigt kluvet. visst, vi prioriterar olika, men jag kan bli uppriktigt ledsen över att jag vet att det kommer att bli såhär. hon kommer genast att utbrista något som indirekt handlar om hennes situation "men tänk på mig då!" ... så kommer hon bli jätteledsen när hans föräldrar (som reser mycket i övrigt också) kommer att följa med.

suck... är mor/dotter-förhållanden alltid dömda att präglas av skuldkänslor gentemot varandra? ÅÅHHHHH just nu blir jag bara så arg när jag tänker på det. jag VILL ju ha med alla närmaste, men det kan man ju givetvis inte räkna med i en sån här situation, för det är ju mycket pengar.

detta är verkligen vår dröm, vi håller på att spara och snålar just nu för att ha råd med vår stora dröm. vi vill ta med vårt barn till NYC och visa stan...

en vän gifte sig nyligen utomlands varpå mammas respons var "ditt bröllop får inte bli så dyrt!".... men vi måste ju få göra vad vi vill med våra pengar och vår familj?

usch... känns bara ledsamt :(

• Henriks älskling

Brukar inte säga såhär i vanliga fall, men måste få yttra att jag tycker att din mamma agerar helt åt skogen fel. Stackare, ditt bröllop ska inte präglas av skuldkänslor. Det är faktiskt hon som aktivt väljer att sätta sig i den position hon är i. Kom ihåg att du har en egen familj nu. Du ansvarar inte för din mammas lycka. Kanske för ditt barns, men INTE för din mammas. Skulle du kunna köra en sådan guilt trip på ditt barn? Nä, tänkte väl det.
    Och så länge ni inte snyltar på någon så har hon inget att göra med hur dyrt/billigt ert bröllop blir. Eller står hon för hela kalaset?
    Apropå hennes "men tänk på mig" så måste man ju bara kontra med "nä, tänk på mig". Åååh, jag blir så frustrerad!!! Så fruktansvärt onödigt att göra så mot sin egen dotter! Ge mig hennes nummer så ska jag ta mig ett snack med henne.

NYC2010 skrev 2008-10-28 09:14:07 följande:
    tack för tips och råd... verkligen!men ja, det känns väldigt kluvet. visst, vi prioriterar olika, men jag kan bli uppriktigt ledsen över att jag vet att det kommer att bli såhär. hon kommer genast att utbrista något som indirekt handlar om hennes situation "men tänk på mig då!" ... så kommer hon bli jätteledsen när hans föräldrar (som reser mycket i övrigt också) kommer att följa med. suck... är mor/dotter-förhållanden alltid dömda att präglas av skuldkänslor gentemot varandra? ÅÅHHHHH just nu blir jag bara så arg när jag tänker på det. jag VILL ju ha med alla närmaste, men det kan man ju givetvis inte räkna med i en sån här situation, för det är ju mycket pengar.detta är verkligen vår dröm, vi håller på att spara och snålar just nu för att ha råd med vår stora dröm. vi vill ta med vårt barn till NYC och visa stan... en vän gifte sig nyligen utomlands varpå mammas respons var "ditt bröllop får inte bli så dyrt!".... men vi måste ju få göra vad vi vill med våra pengar och vår familj? usch... känns bara ledsamt :(
  • NYC2010

oj, nu blev det lite fel tror jag.. det hela handlar inte om att hon explicit SGER så "men jag då" eller ger mig skuldkänslor. det är nog högst omedvetet och präglat av mindervärdeskomplex gentemot hans föräldrar.. eller ja...typ så.

hon tycker sig nog vara i vägen(plus att jag iofs vet att hon tycker att det är jobbigt att resa bort)....

men ja, skuldkänslorna finns ju dr iallafall, även om hon nog inte fattar att det uppfattas så...

och om jag ibland säger det till henne så tar hon det alltid som ett påhopp och blir istället arg...

men hon ställer verkligen upp på alla andra sätt hon kan, har uppfostrat oss ensam o.s.v... kanslke därifrån skuldkänslorna kommer? att jag måste överkompensera hela den biten......

men, fortfarande yttrar hon sig på så vis att hon ger mig skuldkänslor för att jag har flyttat bort, att jag indirekt "valt" hans släkt framför min egen (vilket naturligtvis inte är fallet).. men jag vet hur snacket går i min släkt.

• Aleta

Berätta väldigt tydligt att det är er stora dröm att få gifta er just i NYC så att hon förstår att det är viktigt för er. Säg att det är för er två ni gifter er och inte för någon annan.
    Ni har även valt att inte hålla det hemligt så att de som vill och kan får en möjlighet att närvara. Alternativet vore att ingen fick komma, inte att ni flyttar bröllopet, eller hur?

Fira tillsammans med henne här hemma på en fin restaurang eller så?

Lycka till!

• Sebastiána

Visst måste folk respektera ens livsdröm, men ni måste också respektera att alla inte vill lägga så mycket pengar som det faktiskt blir på en resa till NYC, vad än ändamålet är. Förutom att det faktisk kostar väldigt mycket, finns det folk som tycker att det är jobbigt att resa och också de som är flygrädda.

Man får gifta sig var man vill, men då måste man vara beredd på att kanske bara få har möjlighet att komma.

NYC2010 skrev 2008-10-28 08:46:53 följande:
    hon bor 100 mil härifrån och jag får dagligen höra att det är så synd att jag bor så långt bort... hon reser ju knappt 100 mil till sitt barnbarn ens, det verkar väldigt jobbigt. så nej, jag kan tyvärr inte träffa henne förrän om 2 månader....fast-... folk måste ju kunna respektera ens livsdröm? för oss handlar det inte mest om själva giftemålet, utan ska vi gifta os vill vi göra det i NYC. det känns nånstans som att det mer och mer kommer att bli ett bröllop för alla andra och inte ett som är för oss... om ni förstår vad jag menar...
  • Henriks älskling

Ok, då förstår jag. Skönt...
    Det var ju lite annorlunda än jag trodde. Typsikt Internet - svårt att få fram det man vill ha sagt när man inte ser varann.
    Stackars din mamma. Hon kanske känner att hon behöver lite uppmärksamhet och bekräftelse.
    Ja, vad ska man säga.. håller med Aleta om att du kanske ska försöka berätta tydligt varför ni vill göra detta och att det är jätteviktigt för er att ha hennes stöd eftersom hon trots allt är din mamma. Om det nu är det.

NYC2010 skrev 2008-10-28 09:32:46 följande:
    oj, nu blev det lite fel tror jag.. det hela handlar inte om att hon explicit SGER så "men jag då" eller ger mig skuldkänslor. det är nog högst omedvetet och präglat av mindervärdeskomplex gentemot hans föräldrar.. eller ja...typ så. hon tycker sig nog vara i vägen(plus att jag iofs vet att hon tycker att det är jobbigt att resa bort).... men ja, skuldkänslorna finns ju dr iallafall, även om hon nog inte fattar att det uppfattas så...och om jag ibland säger det till henne så tar hon det alltid som ett påhopp och blir istället arg... men hon ställer verkligen upp på alla andra sätt hon kan, har uppfostrat oss ensam o.s.v... kanslke därifrån skuldkänslorna kommer? att jag måste överkompensera hela den biten......men, fortfarande yttrar hon sig på så vis att hon ger mig skuldkänslor för att jag har flyttat bort, att jag indirekt "valt" hans släkt framför min egen (vilket naturligtvis inte är fallet).. men jag vet hur snacket går i min släkt.
  • NYC2010
    Aleta skrev 2008-10-28 09:33:51 följande:
    Berätta väldigt tydligt att det är er stora dröm att få gifta er just i NYC så att hon förstår att det är viktigt för er. Säg att det är för er två ni gifter er och inte för någon annan.Ni har även valt att inte hålla det hemligt så att de som vill och kan får en möjlighet att närvara. Alternativet vore att ingen fick komma, inte att ni flyttar bröllopet, eller hur?Fira tillsammans med henne här hemma på en fin restaurang eller så?Lycka till!
    jo... du har helt rätt. men för min sambo är det så pass viktigt att hans föräldrar är närvarande, att jag vet att han nog hellre avstår isåfall. och det respekterar jag ju såklart fullt ut, men jag känner inte lika, jag vill göra det därborta oavsett om vi är ensamma eller ej. så då måste vi alltså ta tag i hela den här biten med min mamma...usch... gruvar mig.
  • Sebastiána

Min mamma hade tyckt att det varit jättejobbigt om vi valt att gifta oss utomlands. Hon hade klamrat sig fast vid pappa, men om han inte funnits hade hon nog inte vågat följa med. Hon känner sig lätt bortkommen, har inte särskilt mycket pengar och kan dessutom inte sova när hon är borta.

Dock hade hon tagit tåget för att hälsa på barnbarn...om sådana funnits.

• NYC2010
    Sebastiána skrev 2008-10-28 09:36:44 följande:
    Visst måste folk respektera ens livsdröm, men ni måste också respektera att alla inte vill lägga så mycket pengar som det faktiskt blir på en resa till NYC, vad än ändamålet är. Förutom att det faktisk kostar väldigt mycket, finns det folk som tycker att det är jobbigt att resa och också de som är flygrädda.Man får gifta sig var man vill, men då måste man vara beredd på att kanske bara få har möjlighet att komma.
    naturligtvis respekterar vi att alla inte har råd! det var inte det som var frågan, utan det var hur detta kommer emottas av min mamma... att hon kommer att bli ledsen och ge mig skuldkänslor för att jag vill gifta mig i NYC.

jag räknar inte alls med att folk kan komma överhuvudtaget, men vi vill ge folk möjligheten att själva välja. men då räknar vi också med att vårt val av plats respekteras.
  • Sebastiána

OK, då missuppfattade jag.

• NYC2010

tack allihopa för många väldigt fina tips! vi får se hur jag gör.. men tack och hej!

Svar på tråden skuldkänslor mot mamma....