Brukar inte säga såhär i vanliga fall, men måste få yttra att jag tycker att din mamma agerar helt åt skogen fel. Stackare, ditt bröllop ska inte präglas av skuldkänslor. Det är faktiskt hon som aktivt väljer att sätta sig i den position hon är i. Kom ihåg att du har en egen familj nu. Du ansvarar inte för din mammas lycka. Kanske för ditt barns, men INTE för din mammas. Skulle du kunna köra en sådan guilt trip på ditt barn? Nä, tänkte väl det.
Och så länge ni inte snyltar på någon så har hon inget att göra med hur dyrt/billigt ert bröllop blir. Eller står hon för hela kalaset?
Apropå hennes "men tänk på mig" så måste man ju bara kontra med "nä, tänk på mig". Åååh, jag blir så frustrerad!!! Så fruktansvärt onödigt att göra så mot sin egen dotter! Ge mig hennes nummer så ska jag ta mig ett snack med henne. 
NYC2010 skrev 2008-10-28 09:14:07 följande:
tack för tips och råd... verkligen!men ja, det känns väldigt kluvet. visst, vi prioriterar olika, men jag kan bli uppriktigt ledsen över att jag vet att det kommer att bli såhär. hon kommer genast att utbrista något som indirekt handlar om hennes situation "men tänk på mig då!" ... så kommer hon bli jätteledsen när hans föräldrar (som reser mycket i övrigt också) kommer att följa med. suck... är mor/dotter-förhållanden alltid dömda att präglas av skuldkänslor gentemot varandra? ÅÅHHHHH just nu blir jag bara så arg när jag tänker på det. jag VILL ju ha med alla närmaste, men det kan man ju givetvis inte räkna med i en sån här situation, för det är ju mycket pengar.detta är verkligen vår dröm, vi håller på att spara och snålar just nu för att ha råd med vår stora dröm. vi vill ta med vårt barn till NYC och visa stan... en vän gifte sig nyligen utomlands varpå mammas respons var "ditt bröllop får inte bli så dyrt!".... men vi måste ju få göra vad vi vill med våra pengar och vår familj? usch... känns bara ledsamt :(