• Catia

Bordsplacering PROBLEM??!!

Mitt problem! Min mans vuxne son ska gifta sig nästa år. Till saken hör att jag aldrig blivit helt accepterad av hans "barn" trots att jag inte kom emellan deras föräldrar en gång i tiden. hans barn gör vad de kan. alltid, för att jag verkligen känner mig utanför. Nu när sonen ska gifta sig, har min man tagit upp detta med bordsplacering under bröllopsmiddagen, med mig. Han vill förbereda mig på att vid honnörsbordet kommer, naturligtvis, brudparet att sitta samt brudens föräldrar samt brudgummens föräldrar. D.v.s. min mans förra fru, som han inte har någon kontakt med längre. Jag befarar (jag känner hans barn vid det här laget) att jag kommer att bli placerad nånstans långt ner i lokalen, och känner mig lite avigt inställd till att jag, som är gift med brudgummens pappa, blir degraderad nånstans i utkanten, medan däremot hans förra fru och han kommer att sitta ärofyllt i flera timmar vid detta bord. Även om det kommer att bli så att min man kommer att sitta vid brudens mamma. Men vi umgås ju privat med brudens föräldrar, och brukar vara på deras sommarställe osv ihop med dem. Detta känns SÅ olustigt. Plötsligt är jag inte värd nånting, känns det som. Hjälp mig! Hur placerar man personer när läget är som jag beskrivit ovan? Hur bör jag placeras? (jag är ju trots allt gift med brudgummens pappa)Vad är vett och etikett?

• Svar på tråden Bordsplacering PROBLEM??!!
  • Flamora

Kan förstå hur du känner och det är svårt. För min del var det självklart att ha mina föräldrar vid honörsbordet även om de är skilda. Deras nya placerade vi högst upp eller näst högst upp på tungan som var närmst deras respektive. Detta funkade för oss. Vet inte om det finns nån etikettsregel ang det.

• Danielaa

Enligt vett å etikett har du ingen plats vid honnörsbordet. Men sen behöver man ju kanske inte placera långt ner i lokalen heller, utan kanske iaf i närheten av honnörsbordet om man nu inte vill köra sitt eget race å sätta "styvmor" vid honnörsbordet.

• Danielaa

Förstår givetvis oxå att de känns jättetråkigt om de känns såhär för dig, glömde skriva de...!

• Originalrosen

Catia, det finns etikettsregler kring detta. Brudparets föräldrar skall sitta på honnörsbordet och inte du - hur jobbigt det än känns så är det så. Detta är brudparets dag och då får vuxna uppföra sig som folk, bita ihop och hålla god min. Hepp - det var vett och etikett.

Samtidigt förstår jag att ni har ett problem inom familjen men nu är inte tiden att lösa detta. Bit ihop och ha kul, glädjs med alla eller inte - men håll masken.

• Catia

Jo jag vet allt det där med "etikett" men det känns bittert. Det är sonens stora dag och hans föräldrar ska sitta där. Jag vet! Sånt här var ju aldrig problem i tidernas begynnelse när sådana här ritualer skapades. Då skilde man sig ju aldrig och allt var "frid och fröjd"(??!!)Intressant att höra hur andra löst sådana här "problem". Det som Flamora skrev, att nya partners hamnar i en "bordstunga" rätt nära honnörsbordet känns som ett vettigt alternativ. (Fast förra frun har igen ny partner, trist nog. Det hade varit enklare då)

• Originalrosen

Men hallå, det är sonens dag - inte din. Lägg ditt ego åt sidan och ha kul istället. Om du inte kan ha trevligt, se i vart fall till att uppföra dig så att andra kan ha kul och trevligt den dagen.

Vad trodde du? Att DU ska sitta på honnörsbordet på SONENS viktigaste dag? Att hans biologiska mamma ska sitta där med dig? Att hans biologiska mamma ska sitta någon annan stans? Skärpning i leden. Det är hans dag, inte din.

Ja, hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa - och hälften av alla äktenskap gör inte det.

• AnnBo
    Originalrosen skrev 2008-10-27 22:12:32 följande:
    Men hallå, det är sonens dag - inte din. Lägg ditt ego åt sidan och ha kul istället. Om du inte kan ha trevligt, se i vart fall till att uppföra dig så att andra kan ha kul och trevligt den dagen.Vad trodde du? Att DU ska sitta på honnörsbordet på SONENS viktigaste dag? Att hans biologiska mamma ska sitta där med dig? Att hans biologiska mamma ska sitta någon annan stans? Skärpning i leden. Det är hans dag, inte din.Ja, hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa - och hälften av alla äktenskap gör inte det.
    Oj!! Lite hårt uttryckt va?
  • Originalrosen

AnnBo,
    Du har rätt - inte ett av mina mest välformulerade inlägg. Jag menade inte att låta hård, utan ville vara tydlig. Förlåt om formuleringarna blev lite knasiga.

• anne på grönkulla

Catia,

jag förstår om det känns konstigt för dig att ni inte fått ordning på relationerna i familjen, mot din mans barn. MEN - du kan inte kräva nånting om din placering (det kan man aldrig göra) och gör inget bättre i er relation genom att slå etikett i huvudet på sonen. Tyvärr. Snyggast av dig (och förmodligen bäst för er framtida relation - du vill väl inte ha en konflitk om detta? Du kan nog inte vinna den.) är att graciöst acceptera den placering du får och soligt göra ditt bästa för att ha så trevligt som möjligt där.

Kan hålla med om att snyggast är att sätta föräldrars partners ganska nära honnören. MEN - du kan inte kräva det. Och det är förmodligen fler som konkurrerar. Vet inte hur viktigt etikett och traditioner är i er familj, dock, men i många fall ska man nog inte ta alltför allvarligt på placeringen och läsa in för mycket i den heller.

Hoppas du hittar ett vettigt sätt att förhålla dig till frågan på.

• Originalrosen

anne, välformulerat och precis så - håller med dig. Visst är situationen jobbig för TS och andra i hennes situation. Hoppas att Ts får lite hjälp här att hantera frågan.

Svar på tråden Bordsplacering PROBLEM??!!