• lillbu­mbi
    Äldre 27 Oct 13:09
    7526 visningar
    13 svar
    13
    7526

    Hjälp mig! Hur berättar vi utan att såra någon?

    Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop, med bara de närmast vännerna och familjen. Hur kan man genom en annons i tidningen, eller genom att skicka något (kort el. dyl)till mer avlägsna vänner, berätta att man gift sig, utan att någon känenr sig sårad över att de inte fick komma (m a o hur berätta att det var ett litet bröllop med få inbjudna?) Har funderat och funderat på formuleringar..men icke. Har annars inte svårt att få till text, men nu...puh! Hoppas att ni förstår mitt förvirrade dravvel...
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp mig! Hur berättar vi utan att såra någon?
  • Silla6­9
    Äldre 27 Oct 13:22
    #1

    Jag hade inte sagt något, utan sen när det kommit fram hade jag sagt Ja vi gifte oss då och då, men vi hade bara familjen.
    Inget stort bröllop alls.

    Jag vet inte varför man ska säga det innan om man ändå inte tänker bjuda.

  • Mortic­ia
    Äldre 27 Oct 13:32
    #2

    Vi har lite samma problem. Vi tänker lösa det genom att bjuda in vänner till fika och berätta mer informellt. Blir många fikor framöver ... ;)

  • lillbu­mbi
    Äldre 27 Oct 14:34
    #3

    Innan bröllopet kommer jag inte berätta något.

    Men efteråt känns det dumt att någon man ändå träffar och umgås med ska få "upptäcka" det efteråt, eller se det på ringen eller höra det genom "jaha vad gjorde du under julen då?"...

    Nja, jag vet inte om jag kanske är löjlig i frågan, men jag skulle vilja berätta det på något sätt efteråt, så att de som inte blev bjudna, förstår att det var ett litet familjebröllop och ingen annan anledning till att de inte blev bjudna. Jag får fundera vidare helt enkelt...

    Lycka till med fikat Morticia, tur att det är årsid för att sitta inne och mysa!

  • PennyJ­enny
    Äldre 27 Oct 14:53
    #4

    Inte annons i tidningen i alla fall. Skulle kännas konstigt att läsa det på ett sådant sätt om någon av mina vänner gift sig och vi inte var med.

    Vi hade vänner som gifte sig hemligt och efteråt skickade ut inbjudningar till efterkommande fest. De ena paret gifte sig i oktober och bjöd in till fest i januari. Det andra paret skev att de hade gift sig och tänkte hålla fest ett år senare när deras barn (de var gravida vid vigseln) kommit och var lite större. Det upplägget funkade bra tycker jag.

  • dfk
    Äldre 27 Oct 15:12
    #5

    Vi valde att hålla det litet och det var familjen som var bjudna och några nära vänner också.
    Vi berättade inget och sen var det ju fler o fler som upptäckte det med tiden och började fråga.
    Jag besvarade alla frågor med ett stort leende bara "Ja det har vi!" Lämnade inga bortförklaringar. Berättade att vi överraskade med att gifta oss, och hade det inom närmaste kretsen. Nu var det ju så att de som var bjudna visste om det innan och de visste också att det skulle hållas lite mer intimt.
    Säkert kanske någon har undrat varför de inte vart bjudna men ingen som sagt det eller frågat oss varför de inte fick komma.
    Har alltså inte hamnat i någon olustig situation, och jag tycker heller inte att vi gjorde något fel.

  • Höstbr­ud-07
    Äldre 27 Oct 15:24
    #6

    Annons i tidningen är väl jättebra, det är ju ett väldigt vedertaget sätt att informera om sådant på. Med en formulering typ "i närvaro av endast den närmsta familjen har vi gift oss datum xx osv". Då framgår det ju tydligt att det var en väldigt liten tillställning. Varför några vänner då skulle bli sårade över att inte bli bjudna i en sådan situation förstår jag inte.

  • PennyJ­enny
    Äldre 27 Oct 15:49
    #7

    Höstbrud-07 skrev 2008-10-27 15:24:01 följande:


    Annons i tidningen är väl jättebra, det är ju ett väldigt vedertaget sätt att informera om sådant på. Med en formulering typ "i närvaro av endast den närmsta familjen har vi gift oss datum xx osv". Då framgår det ju tydligt att det var en väldigt liten tillställning. Varför några vänner då skulle bli sårade över att inte bli bjudna i en sådan situation förstår jag inte.
    Kom just på att ja, man brukar ju ha in annons med foton i ja, det glömde jag. Tänkte mest på en liten textannons typ. *s*
  • Äldre 27 Oct 16:48
    #8

    Vänner till mig "smet" och slog till ensamma. Senare fick jag fint kort med foto på democh jublande utrop att de var man och hustru nu. Det var jätteroligt att få!

  • Undrar
    Äldre 27 Oct 20:14
    #9

    vi gifter oss om kanppt 2 veckor... ingen vet! vi överraskar våra föräldrar med liten borgelig vigsel och sen lunch på restaurang.. sen går vi via konditori o hämtar tårtan och går hem och dricker gott och snackar.. och äter typ hemlagad lasagne på kvällen...

    vi vet inte hur vi ska berätta för alla vänner och resterade släkt....
    vi har tänkt ha bjässe kalas i sommar, förutsatt att vi får ihop pengar till det, där alla får komma och vi kan "fira" vigsel och ett halvt år som gifta
    men vi vet inte datum eller sånt... men man kan kanske lämna öppet datum

  • jojann­a
    Äldre 27 Oct 20:26
    #10

    Kommer med och grubblar, är i samma situation...
    vi har kommit fram till två alternativ
    1. Det är bara han och jag, borgerlig vigsel (+2vittnen)och så har vi fest/kyrklig välsignelse senare.
    2. Bara familjen med, borgerlig vigsel, ev. fest/kyrklig välsignelse senare.
    Det senare skulle jag vilja och 1:an skulle min m2b vilja ha, han vill att det är bara vi 2. Enklast skulle vara att få "smita" iväg utomlands och gifta sig, men pappersarbetet, puh..

  • jojann­a
    Äldre 27 Oct 20:30
    #11

    svarade egentligen inte på din fråga.. :/ :D
    du kan ju skriva något i stil med:
    Det lagliga / pappersarbetet är gjort nu bjder vi på fest.
    och ha en mindre/större hemmafest dit man bjuder de som man nog vill fira med men inte hör till närmaste kretsen..
    hmm... ingen dum ide.. tror jag själv skall använda den ;)

  • mat
    Äldre 19 Apr 07:20
    #12

    Grunden Bois

    Bara, Bara, såra såra mig

    Jag är jätteledsen

    Dom kan tipsa mig t.ex kom Hej på. Grunden Bois

    Skriv så ha Hej! Malin Asztely Andrén &

    Mats Andrén.

    Mathias Fällman känner dom några från Grunden Bois

    Om Malin son.

    Om son känner Frida Techel, Linda Andersson,

    Linda Axelsson, Tomas Pettersson, Jan-Erik Engström, "Henken" Johan Brunh & Fredrik?

    Malin son som spelar fotboll med grunden Bois.

    Även Malin Asztely Andren vän Tomas Verendel, Kjell Rosén, Joakim Karlsson, Kristin Svensson, Madde Ekelund, Martin Andersson & Frida Techel

    Mathias Fällman har träffat dom.

    Mathias Fällman också har gått Ebba Lieberath.

    samma skola som Mats Andrén

    Mathias Fällman bor också

    Kapellgången 2

    411 31 Göteborg.

    Jag tycker kan gått väl fråga personen

    Skicka till

    Malin Asztely Andrén &

    Mats Andrén

    Kapellgången 2

    411 31 Göteborg.

  • Äldre 10 May 09:06
    #13

    Åk ut/bjud hem på middag och berätta som det är och ha en trevlig kväll med dem istället!

Svar på tråden Hjälp mig! Hur berättar vi utan att såra någon?