• svartvitabruden

Bra budgettips!

Snälla tipsa på saker vi kan spara in på!

Vi kan inte rucka lokalhyran eller antal gäster (ca 50). Tårtan får vi gratis av en kompis som gör tårtor som bröllopspresent. Fotograf kommer vi inte ha. Kläder blir kinaklänning för mig och hyra för honom.

Var kan man spara pengarna? Massa tips önskas..

(för er som läst min tidigare tråd har det varit mycket gräl och strul ang ekonomin så nu gör vi denna tråd för att se om vi kan få ihop det)

• Svar på tråden Bra budgettips!
  • Liz Arden

Jag undrar också vad en toalettkorg är. Får konstiga bilder i huvudet när jag läser det ordet. ;)

Kan någon insatt förklara?

• anja1661

en toalettkorg innehåller allt gästerna kan tänkas behöva, typ alvedon, genomskinligt nagellack (till strumpbyxorna), läppglans, tandpetare, tamponger, hårnålar, strumpbyxor, deo mm.....

• MulleNuh

haha har aldrig hört talas om en sådan korg till gästerna.. Det känns som en mycket onödig utgift.

anja1661 skrev 2008-10-26 16:42:33 följande:
    en toalettkorg innehåller allt gästerna kan tänkas behöva, typ alvedon, genomskinligt nagellack (till strumpbyxorna), läppglans, tandpetare, tamponger, hårnålar, strumpbyxor, deo mm.....
  • passionsblomman

Jag har lärt mig på BT vad det är...
    ...det kan ju vara en rolig/trevlig sak, men är ju absolut inte med på listan över nödvändigheter. Det får väl vara toapapper då

• MajsanB

Man kan ju alltig använda sin mammas eller mormors/farmors klänning eller slöja.

• micof

Måste ni ha sprit då ? Cider, alkoholfri !! Där sparar man in mängder....

Bukett... kolla upp med skolorna runt om. Finns det någon florist linje kanske ?

Eftersom ni har havs utsikt, strandsand, snäckor, drivved, vass osv som dekotation. Gratis !!

Färgtema ?? Har ni det ?? Om inte så kan du ju ta upp "havet" i servetter, blått (ikea), billiga vanliga utan tryck. 19 kr för 50 st tror jag.
    Värmeljuskopparna för 2 kr st med blå värmeljus (ikea allt detta med)

ska tänka lite, så kommer jag på mer *s* Hoppas lite kommer till hjälp ;)

Ha tårtan som eferrätt !!

• MulleNuh

Ja tårtan ja. Inte måste du ha en riktigt bröllopstårta! Baka egna!

• ElinPierre

Vad får ni betala för maten då? Man kanske kan välja ett billigare alternativ där!?
    Kan ju kännas lyxigt med färsbiffar (som vi ska ha ;o) och potatis-någonting.. Men inte alls dyrt!

Och alkohol som några sagt.. Själv skulle jag tycka det var en onödig utgift om jag var tvungen att dra in på något. Antingen att man helt enkelt kör ett alkoholfritt bröllop, eller att man har betalbar. Ni kan bjuda på läsk/lättöl eller folköl till maten.
    Så hade min kusin på sitt bröllop, och det blev toppen!

Själv har jag börjat banta dekorationer osv. Hade tänkt köpa likadana vaser att ha på alla borden- nu lånar jag ihop olika från min närmaste familj, blir charmigt och samtidigt en grej av det!
    Att använda drivved och stenar tycker jag var ett mycket bra tips. Kan bli superläckert!

• Nocia

Jag bestämde vad jag max kunde tänka mig att betala för dukningen per bord och utgick sedan från det.
    Vi kommer att ha vita pappersdukar och på det en panelgardin som löpare. Inköpt på dollar store 2st för 50kr
    Sedan ljus och tygblommor i vas från Ikea. Pris per bord: 66 kr.

Annat vi sparar in på:
    Maten ska vi laga själva, buffé. Köpa in t.ex. kyckling när det är extrapris.
    Vi önskar oss pengar i present
    Bjuder på dryck till maten och sedan betalbar
    Jag ska hyra klänning eller köpa beg.
    Bandet är från stans kulturskola. gymnasieelever som gärna tjänar en extra slant
    Hjälp med maten har vi också tänkt hyra in elever till från Hotell- & restaurangprogrammet.

• Tx2

Låna saker utav nära o kära, allt behöver inte matcha perfekt. Tex ljusstakar,vaser och dukar. Många har en vit duk hemma och då kanske man kan få ihop det till alla borden. Tror inte att många kommer upptäcka att dem inte är exakt lika, kommer ju vara en massa porslin o dekoration på borden.

Svar på tråden Bra budgettips!