• Höjdarna

Pioner

Känner mig hur dum som helst men jag kan verkligen inte komma på NÄR pioner blommar? Någon kunnig som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 23:32
    Blir inget bröllop för oss i april - har blivit tvungna att skjuta upp det. Lutar åt ett höstbröllop i september istället så... Inga pioner för min del. Trist (för jag ville verkligen ha det!) men det finns ju många andra vackra blommor för oss höstbrudar.

• Svar på tråden Pioner
  • mikekarro

Hejsan!
    Jag har egentligen heller ingen aning men de blommar ju på sommaren iaf, och jag TROR att blommningsperioden är juni-juli. Jag ska gifta mig 1 Aug och planerer att försöka få pioner i buketten, vi får väl se om det går!

• passionsblomman

Jo, det blommar i rabatterna den tiden(Juni Juli)

Men de pioner som du köper till din brudbukett kommer inte från Svenska rabatter utan odlas i andra länder.

Högsäsongen för Pioner i butik är mars- Juni, men de GÅR att få tag på redan i Januari och säsongen börjar förlängas mer och mer även framåt, så det är också möjligt, men inte säkert, i Augusti. Var beredd på högre priser andra tider än högsäsong samt vid brudbeställning, då förbokas nämligen blommorna, och går för högre summa på blomsterauktionen.

Omöjlig blir Pionen bara under hösten alltså.

Så. Nu är ni också kunniga!!!

• Höjdarna

TACK!
    Vad glad jag blir - då kan jag har en bukett av vackra rosa pioner i april.

• passionsblomman
    Höjdarna skrev 2008-10-20 20:58:34 följande:
    TACK! Vad glad jag blir - då kan jag har en bukett av vackra rosa pioner i april.
    Utan tvekan kan du det!
  • Vitt guld

Lyckost dig! Vi gifter oss i november så det är kört. Älskar pioner! Vi har lite olika sorter som växer på vår tomt och de doftar ljuvligt och är så vackra.

• mikekarro

Ja, jag måste hålla med Pioner är verkligen en underbar blomma, som doftar underbart, och har en underbar form!

• JockesTess

Är det någon som vet hur mycket det kostar att ha rosa pioner i sin bukett? Funderar på att bara ha det...:)

• passionsblomman

Det beror på när på säsongen, vilken kvalité på blommorna och var i landet du bor. Och naturligtvis på hur många blommor du ska ha i buketten. Det är inte alls orimligt att den buketten hamnar mellan 1200-1500 kr. (vilket är helt normalt överhuvudtaget, och då tänker jag på en bukett bunden med stjälkarna som "handtag" som en på "vanlig" bukett.)

JockesTess skrev 2008-11-11 23:41:22 följande:
    Är det någon som vet hur mycket det kostar att ha rosa pioner i sin bukett? Funderar på att bara ha det...:)
Svar på tråden Pioner