• CeciliaA

Är det bara jag som ogillar SJ starkt??

Jag är så förbannat trött på sj, de har dålig service, är alltid försenade och tar hutlöst betalt för sina biljetter.

Är det någon som vet sidor om samåkning? Jag åker en hel del mellan Stockholm-Linköping och omvänt och är så trött på att stödja detta skitföretag.

Någon med tips?

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Är det bara jag som ogillar SJ starkt??
  • Hammerman

Jag åkte med SJ i somras och fann personalen vara synnerligen sur, gnällig och omöjliga att ha att göra med.

• Lövings

Absolut.. Jag har åkt väldigt mycket tåg i vissa perioder och kan inte komma på en enda gång de verkligen har passat tiden.
    Därmed har jag missat ett flertal andra tåg och bussar vid byte.
    De har även höjt priserna och håller med om att personalen är otrevlig...
    Bra att Aftonbladet eller Expressen gjorde artiklar och uppmärksammade detta..

• kolmasken

Jag hatar också SJ - de är verkligen sämst!! Ett antal fredageftermiddagar när jag ska åka till min man så har tåget varit försenat så att jag missat anslutningståget. Tror ni de sätter in en taxi?? Nä, ingenting gör de när tågen blir försenade och de ska vara ganska kraftigt försenade för att man ska få tillbaka något på resegarantin (som dessutom är krånglig att hantera). Tänk om de åtminstone kunde bjuda på en kopp kaffe när det blir förseningar och krångel.

• J D

Nepp, gillar ej heller SJ även om jag tycker att de blivit bättre på att hålla tiderna. Flög Sthlm-Gbg istället i somras vilket blev 100kr billigare (inkl. flygbuss) varje enkelresa. (Och då tittade jag ändå på biljetter långt innan). Sjukt.

• Humlan66

Nää här har du en till.
    Vi skulle flyga från skavsta flygplats och en av oss åkte från Göteborg, i alingås går tåget sönder och tåget åker i SNIGEL fart och vägrar stanna på en station före södertälje så han kunde byta transportmedel, det slutade med att han fick slänga sig i en taxi och betala detta själv 800 spänn. inte ens flygresan kosta så mycket :(

Då vi åker hem så fick vi byta tåg i södertälje trots att det INTE skulle vara nått tågbyte då vi bokade resan och hamna på ett urgammalt tåg som var överbokat.. suck.. vi fick tjata till oss våra platser och ena barnet satt och va livrädd för en vovve som hamnade precis vid oss pga att dom inte hade sittplatser .. URKASST... det ska va tryggt att åka med sj

• aikidoaasa

Gillar dem inte heller.
    Jag åker nästan varje vecka en dag från stockholm till göteborg och tillbaka för en kurs som jag går där nere... EN av alla gånger som jag åkt med dem har tåget kommit i tid på kvällen! Det är så irriterande! När det tåget är sent får jag antingen vänta i ca 30 minuter på nästa lokala tåg hem eller ta en taxi. (som företaget betalar för vilket är skönt.)
    Men jag fattar inte vad det är som alltid ska gå snett när det är runt den tiden, det är inte som att det är mycket mer trafik än på dagen...

• EhjärtarE

Jag tycker inte det är så farligt. Åker mycket Luleå-Göteborg och tåget är nästan alltid i tid. Det gäller att veta när man ska boka biljetterna för att det ska bli som billigast, det är alltid billigare att åka tåg den sträckan. Däremot är det dåligt att ombokningsbar eller avbokningsbar biljett kostar en massa extra!

Dessutom är det MYCKET miljövänligare än flyg.

• chamor

Gillar inte heller SJ! Usch va less man blir.. Har dock lite knep så brukar komma undan skapligt billigt ändå. Ett tips är att boka din resa i två etapper istället för hela sträckan på en gång. Hjälpte min bror att boka en biljett Bollnäs-Nässjö men bokade två biljetter. En mellan BOllnäs-Norrköping och en Norrköping-Nässjö där han sitter på samma tåg och tom SAMMA stol, men fick det för typ halva priset bara för att jag bokade "två" biljetter! Ockerbolag säger jag bara!

• CeciliaA

chamor: Har kommit på det jag med men är förbannat irriterande att de tar extra betalt för platsbiljett, jag som reser med hund har inget val utan måste betala 100 spänn extra för hundplats. Morr!

• Lövings

synd att det inte finns något annat att välja på gällande tåg. De skulle behöva lite konkurrans, då kanske de blir bättre..

• Im yours

Jag håller verkligen med samtliga. Usch vilket skitföretag! Jag har aldrig någonsin kommit fram i tid. Dessutom är de urdåliga på att kompensera sina resenärer för förseningar, etc. En gång var de 10 tim försenade sträckan Sundsvall-Örebro. Tror ni att de frivilligt bjöd på en kopp kaffe? Nope. Min adrenalinnivå var då så hög, så jag stegade in i restaurangvagnen och tvingade till mig en kaffe, o en macka. Dåligt, blääääääääääää

• Lajsan

Ja har kommit fram i tid dom flesta gångerna jag åkt...

• Fjosok

Senast jag åkte med SJ en längre sträcka så var det Bolsjevik-Ulla som var tågvärd. Antagligen en gammal vänsterpartist som efter förra valet blivit sjukt bitter, arg och tvär då hon fått gå tillbaka till sin gamla arbetsplats.

Gnällde på mig att jag ville använda internet, som inte funkade. Att strömmen i uttagen inte funkade. "Ja, för räckte det med att åka tåg, nu ska man ha dataapparater..." typ.

hur kan en sådan tant (eller, om det varit en gubbe såklart, samma sak där) få vara tågvärd 2008?

• chamor

Brukar också komma fram i tid..

MEN deras 95 kr biljetter är otroligt bra OM man bokar dem när de släpps Flera gånger haft turen eftersom jag ligger långt fram i planeringen men det är det enda positiva med SJ. HURRA för mer konkurans!

• Sebastiána

Försökte en gång åka till Stockhom från Malmö på en 95:- biljett. Anledningen till att biljetten var så billig var att tåget tog omvägen via Göteborg. Som tur var (!) gick tåget sönder och vi som skulle till Stockholm fick byta till ett X2000 i Hässleholm. Jag kom fram nästan två timmar tidigare än jag skulle gjort med det ordinarie tåget.

Jag älskar tåg och åker egentligen hellre tåg än flyg, men när priserna är mycket högre än flygpriserna och man kommer fram flera timmar senare är inte valet så svårt. Det blir flyg.

När jag åker tåg inom Skåne har jag aldrig blivit försenad mer än möjligtvis ett par minuter. Där åker jag å andra sodan inte med SJ utan med Öresundsdtåg eller pågatåg.

Svar på tråden Är det bara jag som ogillar SJ starkt??