• perry

    Nån som har spolat äggledarna??

    Gjorde det ont?

  • Svar på tråden Nån som har spolat äggledarna??
  • MadTezz

    jag kanske e dum, men varför spola äggledarna? vad e de bra för?

  • nennesjuttioåtta
    zsandora skrev 2008-10-18 18:35:09 följande:
    nyfen, kanske dum fråga, men varför gör man sånt??
    Min anledning (kan ju inte tala för de andra här) var att det är en del i utredningen av vår barnlöshet. Kollar så det är fri passage för ägg och spermier, helt enkelt. Nu är det som ett polerat salsgolv därinne. Men inte hjälper det... (Men det kan göra susen i musen för många)
  • nennesjuttioåtta
    zsandora skrev 2008-10-18 18:35:09 följande:
    nyfen, kanske dum fråga, men varför gör man sånt??
    Min anledning (kan ju inte tala för de andra här) var att det är en del i utredningen av vår barnlöshet. Kollar så det är fri passage för ägg och spermier, helt enkelt. Nu är det som ett polerat salsgolv därinne. Men inte hjälper det... (Men det kan göra susen i musen för många)
  • 090208

    Spola??? Men beratta, vad gor dom egentligen?? Och varfor??

  • passionsblomman

    Jo, jag fick tips av Aleta i en annan tråd att man kan behöva göra det för det kan vara mer eller mindre stopp i dem förstod jag. Då är det ju inte så konstigt om det inte blir någon befruktning...
    Det var därför jag undrade om man får vänta en evighet på tid. Förövrigt undrar jag även om man kan bestämma själv att man vill ha det gjort, eller om man måste få det remitterat av läkaren?

  • Aleta
    090208 skrev 2008-10-18 22:15:05 följande:
    Spola??? Men beratta, vad gor dom egentligen?? Och varfor??
    Som sagt, det är en del i kampen mot barnlöshet.

    Man spolar helt enkelt in en vätska genom äggledarna för att se att det är fri passage. Om man har haft äggledarinflammation så kan äggledarna ha vuxit ihop t ex.
  • ÄNGLAVINGE

    gjorde det för ett tag sedan och jag tyckte inte att det kändes något men det kanske berodde på att jag hade passage, det jobbiga var bara efteråt då magen kändes som en ballong

  • nennesjuttioåtta

    passionsblomma
    jag blev iofs remitterad, men det tog bara någon månad innan jag fick tid (fast det var iofs ett halvår efter att vi tagit de första proverna). Men tror att det hör till i utredningen så man behöver nog inte be om det. Fast vad vet jag? Jag har ju bara gjort det en gång. Ring kvinnokliniken och fråga!

  • perry

    Susen i musen! Det var roligt!
    För oss i alla fall hör det till utredningen till barnlösheten, så jag tror det behövs en remiss. Passionsblomman: Om ni har samma problem, det kanske är värd att göra en utredning. Vi väntade alldeles för länge, nästan två år innan jag kontaktade en gynekolog..
    Tack snälla för svaren, nu tror jag klarar det ;)

  • gottelina

    Hej! Jag gjorde en spolning av äggledarna för ca ett år sen av samma anledning som de ovan. För mej var det allt annat än en trevlig upplevelse. Vill inte alls skrämma dig på något vis och ont gjorde det absolut inte att spola. Det började med att jag fick något smärtstillande i stolpillerform. Efter ca 30 minuter var det dags. Hoppar upp i stolen; tjoho! lägger benen till rätta och så hissar dr upp hela härligheten till lagom tittläge...FÖR MIG!!! de hade en spegel över en vask precis i rätt läge. Jag vet hur jag ser ut inuti. Inte jättemajsigt kan jag säga.

    Sen gjorde de rent hela lekstugan. saken de har för att öpna upp råkade dr vinkla för långt bak så ändtarmen kom i kläm och det gjorde ont som fan men jag tror inte det är standard för hon sa oj då ursäkta.

    Sen förde de upp sonden och det var nu mina problem började. Det gjorde inte ett dugg mer ont än vanlig mensvärk men det var en obehaglig känsla att det liksom rörde om. Sen blåste hon upp en liten ballong för att sonden inte skulle fara ut. Gjorde lite mer ont men inte mer än att man egentligen står ut men tydligen är jag vansinnigt känslig i min livmoderhals för plötsligt hör jag nån stans långt borta: Vi får nog sänka huvudet lite här. Hon ser lite blek ut. Vet egntligen inte vad som hände med mig men jag höll på i tre kvart och försökte resa mig men fick lägga mig igen. Fick dricka vatten och ligga med fötterna högt.

    Hur jag ska klara en IVF är för mig en gåta men jag får väl säga ifrån att de inte ska boka nån annan för tätt efter för det kan ta tid innan de blir av med mig.

    Lite långt kanske.

Svar på tråden Nån som har spolat äggledarna??