• erika1985

stressad och panikångest.

Hej! Skulle behöva all tips som ni bara kan ge!

Har en väninna som bor i Göteborg som ska gifta sig om drygt 6 veckor. Hon är 23 år gammal och jag kan tänka mig att medelåldern på brölloppet kommer att ligga på runt 23 år. De flesta av oss vänner är STUDENTER varav de flesta inte har möjlighet att lägga ut en större summa på en möhippa. Man har det svårt att få det att gå runt ekonomiskt med tanke på csn-lån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-17 16:34
    Oj! Kom råkade komma åt enterknappen. Så vi kör på igen!

....

Hej! Skulle behöva all tips som ni bara kan ge!

Har en väninna som bor i Göteborg som ska gifta sig om drygt 6 veckor. Jag har tidigare bott i Gbg men flyttat till en mindre ort för att studera och har inte möjlighet att ta tag i saker ordentligt. Nu har min väninna indirekt pikat mig att JAG har ansvaret för möhippan! Hjälp tycker jag!

Hon är 23 år gammal och jag kan tänka mig att medelåldern på brölloppet kommer att ligga på runt 23 år. De flesta av oss vänner är STUDENTER varav de flesta inte har möjlighet att lägga ut en större summa på en möhippa. Man har det svårt att få det att gå runt ekonomiskt med tanke på csn-lån.

Likväl kommer brölloppet att vara intimt. Inga barn är välkomna och endast närmaste släkten och inte "morsans kompis" etc. Än så länge vet jag endast om sex andra tjejer som är bjudna på brölloppet. Tillsammans med henne blir vi alltså sju personer. Nu har inte alla heller svarat på om de överhuvudtaget kan/har möjlighet att gå på en möhippa. Låt oss säga att viåtmindstonde blir fem personer!

Frågan blir nu vad vi ska göra? Tänk på att ingen kan lägga ut en större summa, låt oss säga max 300 kr var samt att vi endast är 5 personer.

Hon är lite halvgalen crazy. Så inget om att göra egna smycken eller sätta ihop en fin bukett. Sådana saker e utelsutna.
    Allt kostar ju skjortan och nu när vi e så få undrar jag ens hur detta kommer att bli. Det värsta e också att hon ser fram emot en möhippa och hennes fästman är lika excited över att hon ska få en.

Stressad på hög nivå! Hoppas ni kan ge mig lite tips o råd.

• Svar på tråden stressad och panikångest.
  • mme Plantier

Man kan ju göra som ett hemma-spa med ansiktsmasker, inpackningar, fotvård osv osv. Under tiden sippar man naturligtvis på bubbel och gott tilltugg. Sen kan man ju bjuda på god middag hemma hos den ni håller till hos, fin dukning, god mat och gott dricka är väl toppen!! Efter det kan det väl va utgång om man har lust att "skaka rumpan" någonstans. Annars finns det ju roliga sing-star/karaoke spel, dansmattor eller bara vanliga spel. Behöver ju inte vara så avancerat..

• erika1985

Hemmaspa låter jättemysigt.

Hade tänkt att även trycka upp en kalender med henne som modell. Men då använda oss av en amatörfotograf eftersom det kostar för mycket. Är man helt åt vettet om man använder sig av nån amatörfotograf? Blir det samma "känsla"?

• Aleta

Man kan ha en slags skattjakt, det kostar nästan inget.
    Hon får en lapp med en instruktion på typ: "Gå till korvkiosken på hörnet och säg "alla kattor är gråa".
    (Ni har givetvis pratat med korvgubben/gumman som då ger henne t ex en strumpa och en ny lapp. "Gå till second hand butiken och be att få byta mot något snyggare" (återigen så har ni förberett personalen, köp någon lagom ful hatt av dem i förväg som hon får byta strumpan mot och även en ny lapp förstås.
    Hitta på några grejer med detta tema som ni tycker är kul. Personalen i nutiker brukar vara mycket hjälpsamma och ni kanske har anledning att köpa något litet av dem som de ger henne.

Detta använde vi som kidnappning på en tjejs möhippa. På morgonen ringde det på dörren och en för henne främmande kille lämnade den första lappen. (Hennes kille var hela tiden införstådd och han visste var skattjakten slutade, så hon fick ringa honom i absoluta nödfall.
    Vi satt på ett café och hade det mysigt och när hon kom så fick hon en fika och berättade vad hon hade upplevt. (Hon blev tvungen att ringa sin blivande, för vår sista ledtråd var en rebus och det fixade hon inte.)

Andra saker som vi har gjort på möhippor som har varit billiga, men kul:

Vi pratade med en bilverkstad och de lät tjejen vara med och byta olja på en bil. Det tror jag vi fick gratis.

En tjej som var duktig på att sy fick sy ett par kalsonger till sin blivande i en symaskinsaffär som även sålde tyger. Hon fick en hundring eller så att handla tyg för och affären tyckte att det var en kul reklamgrej så hon fick sy på en av deras maskiner.

Att ge henne en engångskamera som hon får fota saker med under hela dagen fyller ut eventuella luckor för henne. Ni bestämmer givetvis ett tema som hon måste följa.

Kanske en ridlektion på närmsta ridskola vore något?

Bowling?

Lycka till!

Om ni har en amatörfotograf och han tar många bilder ska det nog gå bra. Man kan ju alltid photoshoppa lite efteråt också.

• Troll1

Varför inte börja med ett homeparty med lite kinky saker osv. Garanterat fniss och flabb! Bjud på mat & lite bubbel.
    Fotogrejen verkar vara jättekul, bara se till att det inte blir dåliga bilder. Kolla in www.modellbilder.se Där kan man hitta hobbyfotografer mfl.
    Sjung in en låt ihop med henne och filma. Visa upp det på bröllopet sedan...
    Jag fick en bok där de som var med på möhippan hade skrivit om sig själva mm. Jätteroligt minne!

• september2009bröllop

om hon e lite crasy och inte så har så lätt att känna sig obekvm i vissa situationer skulle ni kunna gå till karaokebaren i majorna (speciellt om hon inte har världens bästa sångröst men ändå bjuder på sig själv.. men även om hon sjunger skitbra kan de ju va kul ) bara ett tips vad ni kan göra när de närmar sig kvällen...

Svar på tråden stressad och panikångest.