• vakttjejen

Be gästerna betala istället för pressent!?

Vi funderar på att be folk ge oss en slant tför maten istälelt för paket. Tycker ni att detta är ohyffsat? Ni som gjort så, hur mycket har ni tagit i betalt per person????

• Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?
  • Ore

fröken sjunfors skrev 2008-10-27 19:50:01 följande:

Men, vad är det för skillnad att skriva OM ni vill ge oss presenter etc så ge oss det och det, eller skriva att OM ni hade tänkt ge oss någonting, så sätt gärna in en slant till bröllopsresa eller vad det nu kan vara. Att man valfritt får välja om man vill sätta in och hur mycket? Det handlar ju inte om att man förväntar sig få någonting, men om (tror de flesta räknar med att köpa någonting till brudparet) så kan man göra en glad på det sättet istället? Eller räknar ni med att inte få någonting? Är bara lite nyfiken
    Jag tycker att man kan önska sig bidrag till bröllopsfesten i present, så länge som det är på nivån "frivilligt bidrag". Är inte så positiv till att brudparet ska bestämma vad de ska få i present för att man ska få komma...
  • fröken sjunfors

Ore: Håller med! Det ska vara helt upp till om ens gästen vill ge något överhuvudtaget.

• Maria1984

vi ska ha kuvertavgift på vårt bröllop men vi är en stor släkt och vi vet att ingen skulle ta illa upp, vi brukar ha lite knytkalas eller betlala lite om vi har party eller kalas så det blir ingen skillnad

• Vill nu

Jag tycker att kuvertavgift är en superlösning, och vi tänkte själva ha det från början, men efter att ha suttit en stund och funderat så kom vi fram till att det kändes konstigt att be mamma betala kuvertavgift, och min bror, och sambons farmor, så vi skrev i inbjudan "Funderar ni på bröllopspresent? Det vi önskar oss helst av allt är ett bidrag till festen".

Och för att svara på din fråga, nej, jag tycker inte att det är oförskämt. Vill man inte ha 200 vinglas så vill man inte!

Tror också att detta beror på var i landet man bor. Här i norrland är det jättevanligt med kuvertbröllop, medan jag förstått att söderut är det lite mer tabu!

• Gina83

Jag och min sambo går i samma funderingar - vad är rätt och vad är fel? Vi önskar oss inga prylar utan vill hellre ha ett litet bidrag till bröllopsresan.

Tyckte att det verkar vara en bra idé att säga det till gästerna när de först frågar vad vi önskar oss. Det blir ju lättare att SÄGA ett bidrag till bröllopsresan än att SKRIVA det på inbjudan eller liknande.

• erika26

Jag får mycket väl tycka att det är ofärskämt. Är det inte vad sidan sidan går ut på????

• lillabruden

Absolut måste alla få tycka vad dem tycker, men sidan går väl mer ut på att ha debatten också? Forum är ju lite för att diskutera mest..?

Sen är det väl inte sagt att man skriver i inbjudan 'Ge mig pengar eller present eller kom inte alls'
    Det kan ju vara så att dem olika sätten passar olika 'sällskap' (alltså gäster) Bjuder man bara släkt exempelvis, kan det vara naturligt för vissa att välja den ena eller det andra.

Vi ska uttrycka på inbjudan att vi inte vill ha presenter, men inte skriver vi att vi vill ha pengar utan det är mer muntligt till dem som tvunget vill ge oss något. Alla som känner oss och blir bjudna hade dessutom inte blivit stötta om vi tagit kuvertpris. Dem känner oss så pass väl och det är liksom ingen stor grej för dem.

• lillesessan

Jag tycker att ni kan ha kuvertavgift:D Min kusin hade det på deras bröllop år 2000 och när vi fick inbjudan tyckte vi först det var lite sniket men sen var det ju en bra idé. Som gäst brukar man ändå ge en liten gåva till det lyckliga paret och istället för att köpa present och inte veta vad dem önskar sig, betalade vi kuvertavgiften. Sen kan man ju köpa present med om man vill.

Ni bestämmer ju själva en summa ni tycker är lämplig för alla gäster att betala.

Jag tror inte att era gäster blir arga, snarare att det är trevligt med en inbjudan. Och blir dem griniga kan man ju undra vad ni betyder för dem. Go for it

• Digitalis

Så här ska vi göra:

Vi kommer att vigas på fm den 13/12 med en enkel, borgerlig, ceremoni hemma i huset. Det blir vi, vår son (2½), vigselförättaren och våra två vittnen.

På em/kvällen tar vi båtarna (Helsingborg-Helsingör) och äter i restaurangen tillsammans med de absolut närmaste i våra familjer (föräldrar, helsyskon + deras ev familjer). Vi kommer att vara 20 pers inkl 4 småbarn i åldrarna 2,5-4 år. Det blir stillsamt och enkelt, ingen stor fest och inget ståhej. Ingen toastmaster, inget bröllopshäfte, inga tal etc. Vi har bett om att slippa presenter mot att gästerna själva står för förtäringen och alla tycker det är helt ok. Var och en får såklart då välja själv vad de vill äta och dricka och det finns komplett barnmeny för 69 kr.

Det är bara blivande svägerskan (blivande makens syster) som tackat nej, för de tycker det blir för mycket med ca 1000 kr för mat och dryck eftersom de är två vuxna och två halvstora barn. Vi har skrivit valfri klädsel, så det är ingen som behöver köpa något nytt eller dyrt. Vardagsfint blir jättebra.

Vi tycker vi har hittat en bra lösning och ett trevligt alternativ mot att vi hade gift oss i hemlighet och mejlat/skickat brev (eller inte sagt något alls!) efteråt.

• Ankan80

Tycker 200-300 är en helt ok avgift. Mer än så är för mycket för min del. Sen tycker jag det blir påtvingat.

• JustMeAndMyLove

Inget fel med en kuvertavgift. Det hade min syster när de ordnade ett storkalas på resturang på hennes 30 årsdag.

Så länge man vet vad pengarna går till och att det är en rimmlig summa. Inget sniket i det!

Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?