• skål

vi bjuder föräldrar och barn!!!!!!

Jag tycker att man ofta kan läsa om att man vill ha barnfriabröllop. För mig är detta en gåta.Stör barnen, stjäler de uppmärksammheten eller vad är det? Jag förstår att endel kanske tycker det är "skönt" att vara barnfria men det avgör väl föräldrarna själva. Är man inte barnfri på så många andra fester....det är iallafall vi. På vårt bröllop är 24 barn bjudna och jag tror inte att någon ser detta som ett problem. Fler som tycker som jag????

• Svar på tråden vi bjuder föräldrar och barn!!!!!!
  • 090208

Jaja, men sa har ar det ju: Nar jag gar pa brollop sa spelar det nog inte sa himla stor roll, om brudparet vill ha barn dar sa far dom val det. Aven om folk ar mindre uppmarksamma pa sjalv brudparet. Sa lange folk har vett att ha pli pa sina kids!!!
    Men nar jag i framtiden blir bjuden pa brollop sa tanker jag lamna barnen hemma. Inte for att jag inte kan ha pli pa dom, men jag vill njuta av festen och inte ha en uttrakad gnallig 3-aring att lyssna pa...

Och pa MITT brollop sa blir det barnfritt!!

• Paeonia

Måste bara komentera att vi aldrig åkt hem 19:00 för ungarnas skull

Minns när dottern var 2 år och hennes farfar fyllde 50. Stort kalas med mat och dans.

Till slut ville VI hem klockan var halv ett på natten. Hon var arg som ett bi. -MERA KALAS!!!!Skrek hon hela vägen hem i bilen.

Hon var naturligvis jättetrött men insåg inte det själv utan hon hade hållt igång hela kvällen, haha. Hon hade störtkul så att säga

Tycker fortfarande att folk får göra som de vill men ibland blir det lite väl enkelspårigt tycker jag. Så fort ordet bröllop nämns så blir det automatiskt barnfritt liksom.....

Precis som passionsblomma skriver vill ju TS prata med andra som inte heller har barnfritt.

• laris

Hmmm..nej jag tycker inte att det är föräldrarna som avgör det utan brudparet. Föräldrarna får avgöra om de vill närvara ett barnfritt bröllop eller inte.

Jag tycker att det är självviskt av föräldrarna att dra med barnen på bröllop. Att sitta i 3 timmar till bords och höra en massa tal var inget jag gillade när jag var liten. Och att inte åka hem "för tidigt" för barnens skull: hur snällt är det mot barnen att hålla de vakna till sent på natten... Oftast tas barn med inte för barnens skull utan för att föräldrarnas med tanke på att det kan vara krångligt att fixa barnvakt. Hur många ungar gillar att vara på bröllop hela kvällen eg?

Men det är ju min åsikt. Alla tycker vi olika och det är väl tur det annars hade likanande forum inte existerat.

skål skrev 2008-10-16 19:30:36 följande:
    Jag förstår att endel kanske tycker det är "skönt" att vara barnfria men det avgör väl föräldrarna själva.
  • passionsblomman

I vår närfamilj brukar vi ha en hel del fester, från jul, midsommar, kräftskiva osv. jag tänker inte på vårt bröllop som så himla annorlunda, vi ska äta gott och umgås.

Barnen brukar som regel äta ganska fort och sedan springa iväg på ganska egna äventyr( naturligtvis under ordnade omständigheter) jag minns själv festerna från barndomen som jätteroligt, då vi är ca 25 kusiner i alla åldrar, som hade hur kul som helst, medan de vuxna satt och satt...

Men detta beror ju såklart på vart någonstans man är och hur relationenra ser ut. jag har inte tänkt att alla barn i hela världen ska vara med utan vvår sons kusiner och om det är någon som tror att deras barn fixar att haka på där så visst.

Så som vi är vana att umgås med närmsta familjen, tror jag att vi skulle sakna barnen faktiskt. Och de skulle vara ledsna att missa vårt bröllop. Min son skulle aldrig någonsin förlåta mig om han inte fick vara med(det är han härhemma som tjatar att vi borde "göra ett bröllop så vi får ha lite fest") Han kommer garanterat att ha det roligare om hans kusiner kommer dessutom.

• Nalle Puh 40

Barn är en gudagåva, klart att de ska få vara med...

Hur tänker ni när ni säger att ni är rädda för att störa i kyrkan? Man kan ju inte hindra någon från att ta med barn till kyrkan eftersom den är öppen för ALLA, eller???

• allehanda

Passionsblomman tycker precis som jag!
    Våra ungar har alltid varit med oss på fester MEN naturligtvis inte på fester där de inte varit inbjudna(självklart).Vi skulle aldrig få för oss att köra hem tidigt för att barnen skulle gå och lägga sig hemma,när de var små somnade de i sin vagn och när de blev större så somnade de antingen i deras alldeles egen sovhörna(typ en filt eller liten sovsäck) eller i vårt knä.Vi har vant våra barn vid ett liv där vi kan umgås över generationsgränser utan att någon tycker det är jobbigt.TS jag hoppas att ert bröllop blir lyckat både ur vuxen och barn synpunkt!

• laris

Men klart att barn är gudagåva. Det har väl inte med saken att göra. Människor är gudagåva men man begränsar gästlistan för det.

I kyrkan är alla välkomna! Men festen är en annan sak.

Nalle Puh 40 skrev 2008-11-02 18:31:41 följande:

Barn är en gudagåva, klart att de ska få vara med...Hur tänker ni när ni säger att ni är rädda för att störa i kyrkan? Man kan ju inte hindra någon från att ta med barn till kyrkan eftersom den är öppen för ALLA, eller???
  • Vena

Själv ska jag göra lite av båda, bjuder de närmaste barnen, dvs mina syskonbarn. Om det är ngn av övriga föräldrar som känner att de vill skippa festen pga detta, så får det vara så. Det måste vara helt upp till en själv vilka man vill bjuda och inte.

• Paeonia

Vi har också med ungarna överallt på alla fester (naturligtvis inte på de fester då värdparet bett om barnfritt, skulle aldrig komma på tanken).

Vi är många syskon och däremed många syskonbarn
    Vi umgås flitigt och åker på semestrar ihop, det blir en brokig skara på 20 personer. Nu är de allra yngsta bara 2 månader och de äldsta i 15 års åldern, men gud vad de kommer minnas allt skoj de upplevt tillsammans

Alla kräftskivor och midsommaraftnar hos morfar, nyårsafton hos moster, skidresorna till Sälen, haha vilka minnen Hoppas även de minns vårat bröllop på samma sätt

Så jag känner igen mig i både passionsblommas och allehandas berättelser Vi vuxna har trevligt tillsammans, äter gott och sitter och bara umgås och ungarna har minst lika roligt dom fast de inte sitter vid bordet längre än det tar att äta upp maten

På samma sätt har vi vant barnen vid såna saker, inget gnäll och tjat eller sura miner.

Till TS ni kommer få ett jättefint och lyckat bröllop det är jag helt övertygad om

Svar på tråden vi bjuder föräldrar och barn!!!!!!