• Danielaa

Gå med förälder till altaret?

Vet att de redan finns 100 liknande trådar om brudöverlämning osv... Å jag vet redan att de e en amerikansk sed osv å att de inte ses jämnställt osv...

Men jag tycker att de e symboliskt vackert, att man går tillsammans me en eller tom båda sina föräldrar fram till altaret.

Nån som gått med BÅDA föräldrarna fram eller sett de?

• Svar på tråden Gå med förälder till altaret?
  • didis

nej det har jag inte sett, alla bröllop jag har varit på har paret gått in tillsammans.

Jag tycker symboliken att man går tillsammans fram mot altaret/vigselförrättaren är mycket fin.

Det symbolerar att det är två jämlika parter som valt att leva sitt fortsatta liv tillsammans. Inte att någon blir överlämnad eller lämnar sitt gamla liv (föräldrarna) bakom sig för de finns ju i allmänhet kvar.

• MilosMamma

Jag har vart på 2 st bröllop med brud"överlämning"
    Jag tycker det är otroligt fint, brudparet har ögonkontakt hela tiden, såå himla romantiskt, så ska vi ha det på vårat bröllop och det var det min m2b som bestämde.

• MilosMamma

just de vi skiter ju såklart i symboliken o allt vad det HAr handlat om.

Hello det är 2000 talet nu ;)

• feministbrud

Jag kan faktiskt inte se det vacka i det hela då jag tycker att det är vitkgit att vigseln speglar att det är mitt val och hans val att leva tillsammans. Eftersom vi levde ihop innan vi var gifta kändes det också fånigt att akten ska symbolisera att man går från en familj till en annan.

• Sebastiána

Håller med helt. Det blir ju inte mycket bättre av att båda dina föräldrar lämnar bort dig eller om så hela din släkt hade gjort det (hoppsan, nu klampade jag in på hedersbrott och tvångsäktenskap... ursäkta). Däremot hade det varit intressant om både du och din blivande hade blivit bortlämnade av era respektive föräldrar, även om det kanske hade blivit lite trångt i kyrkogången.

Även det hade kännts konstigt för mig i och för sig eftersom jag och min sambo redan valt varandra för länge sedan och våra respektive svärföräldrar också så att säga "godkänt" oss sedan länge. Vi har också lämnat våra föräldrahem för länge sedan.

För att svara på frågan: nej det har jag aldrig sett. Jag har bara varit på bröllop där brudparet går in tillsammans och så kommer jag och min M2B också att göra. Det tycker VI är det mest romantiska man kan göra.

feministbrud skrev 2008-10-16 10:38:22 följande:
    Jag kan faktiskt inte se det vacka i det hela då jag tycker att det är vitkgit att vigseln speglar att det är mitt val och hans val att leva tillsammans. Eftersom vi levde ihop innan vi var gifta kändes det också fånigt att akten ska symbolisera att man går från en familj till en annan.
  • Jungblom

Jag tror inte att TS vill ha en disskution om för eller emot utan ville veta om någon gått med båda sina föräldrar.

Jag valde väl medveten om vilka "regler" jag bröt emot att gå in med min pappa. Tyckte nog att det skulle bli bökigt att gå in med mamma också.
    Min man stod i mitten av altargången och vi gick gemmensamt den sista biten.

Jag tycker att det är upp till var och en att välja själv. Men man ska vara medveten om vilka signaler man ger ut när man gör det ena eller det andra.

• malleballe

min mammma ska lämna över mig
    min pappa gick bort för 15år sen

• Sebastiána

Om prästen går med på det (om ni ska gifta er kyrkligt) finns väl inget hinder att båda dina föräldrar lämnar bort dig. De kan ju gå på var sin sida om dig, men som sagt jag har aldrig varit på bröllop där detta förekommit.

• Blivande präst

Ska man ha traditionell svensk brudöverlämning (vilket i princip inte har förekommit sedan 1300-talet) så sker den från brudens fader/förmyndare till brudgummen (med förmyndare) på kyrktrappan, innan paret går in tillsammans för att fira brudmässan...

Nån som tänker göra så?
    Det är åtminstone traditionellt...

• harthurs

Jag ser det inte som att min pappa lamnar over mig eller ger bort mig eller vad det nu kan kallas..
    JAG tycker det ar fint att ga in med min pappa.
    Min onskan var att mina foraldrar (skilda sen 12 ar tillbaks och kan inte ens prata med varandra) skulle ga in med mig tillsammans men det ville inte min mamma.. sa det blir pappa och jag..
    Jag vet att jag och min blivande ar jamnstallda och det har inget med det att gora enligt mig.
    Jag tycker det ar vackert helt enkelt!

• lillabruden

jag har sett en släkting 'över lämnas' av sin far. Jag tycker det är fint att man som far eller vem det nu är följer bruden på den sista vägen så att säga.

själv har jag bett min bror följa mig och jag ser det mer som ett stöd än något annat. tänk om jag snubblar eller trillar....fy nej! och genom alla saker jag och min bror tagit oss genom, ser jag det som symbol för kärlek och, inget annat.

Om du TS känner starkt för det så ska du göra det som du vill. Folk har åsikter och det ska man ha, annars hade det varit konstigt men på ert bröllop -gör som ni vill!!

• lillabruden

ja, såhär kl 4.30 på morgonen så blir det lätt lite felskrivet det ska stå 'symbol för kärlek och stöd, inget annat.'

• Nina och Rickard

Jag och min fästman kommer att gå tillsammans, och för mig finns det inget annat alternativ. Att nån av oss skulle bli överlämnad av sin far skulle inte betyda nåt speciellt för mig, både jag och killen har flyttat hemifrån och vi kommer att ha flyttat ihop innan vigseln :)

Svar på tråden Gå med förälder till altaret?