• B & S

Vigselanmällan????

Vi har gjort hindersprövning och fick den godkänd och hemskickad.
    Fick också vigselintyget som vigselförrättaren ska fylla i och skicka in....MEN!

idag när jag ringde våran vigselförrättare sa han att vi hade inte gjort en vigselanmällan?! vad e detta????

hur/när/vem ska ha/göra/få denna då???????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-14 00:07

INGEN SOM VET NÅT MER OM DENNA BLANKETT?
    försökte läsa på kommunsidan o på själva blanketten men det låter som om VI ska skicka in allt inte vigselförrättaren?
    Har ju hört att de e han som ska skicka in allt på slutet ju....samt låter som om man ska göra det innan vigseln tom?!?! alltså alla intyg ska in samtidigt 2v innan vigseln??? men ska inte nåt intyg alls med på dagen B då????

• Svar på tråden Vigselanmällan????
  • B & S

Jag har inte heller anmällt efternamn för jag hoppas mitt nya namn ska gå igenom, vilket händer någon dag innan vigseln och därför väntar jag med detta. Denna ska väl vigselförrättaren också ha och skicka in åt oss efter vigseln (sista chansen att anmälla annars sätter dem hans namn på mig! vilket är en mardröm i detta läget för vi ska ha varsit eller han har mitt nya som mellannamn har vi sagt).

• B & S

lite panik vi har BARA 3v kvar och sånt här ska fixas i tid ju!
    jag visste inte ens man skulle ha en vigselanmällan?! visste bara om hindersprövningen/efternamn och sen att vi skulle få 2 blanketter.

• B & S

puffar massor, håller på o få panik här i natten!

• jenli

Jag vet inget om nån vigselanmälan och vi gifter oss på lördag! Vi lämnade bara hindersprövnigen och namnändringen till prästen. Vigselförättaren måste väl kunna förklara vad det är ni saknar och hur ni isof skaffar det. Lycka till!

• aikidoaasa

Oj, det låter konstigt.
    Det enda som jag har hört att man ska göra är att skicka efter en hindersprövning, vilket ni gjort och boka in lokalen och vigselförrättaren... vilket jag inte tror att ni har missat.
    De somjag vet har gift sig nyligen har skrivit på vigselintyget den dagen man gifter sig.
    Jag tycker att du ska ringa både till skatteverket och kolla med vigselförrättaren en gång till efter det om du inte fått det svar som du letar efter.
    Hoppas att allt blir bra tillslut.

• Soldemor

Det vigselförrättaren skall ha, är hindersprövningsblanketten och intyg om vigsel. Efter vigseln skall han/hon skriva under dem och skicka till lokala skattemyndigheten/lämna till sin pastorsexpedition för vidare befordran (lite beroende på vilka rutiner de har där han/hon arbetar). Men namnändringsblanketter är inget som vigselförrättare,i alla fall inte om det är kyrklig vigsel, skall ta hand om.

• VivviM

Vi skickade in ansökan om hindersprövning och blankett om namnbyte men när vi fick tillbaka hindersprövningen stod det att ansökan om namnbyte ej inkommit. Var dock inga problem att ta med den till prästen. Kan det inte vara det som menas? Vår präst vill bara ha hindersrpövningen och namnbytesblanketten. Och han skickar in dessa efter vigseln.

• Soldemor

Undrar bara vad prästen skall göra med namnbytesblanketten? Han/eller hon borde ha mer nytta av blanketten "intyg om vigsel", för att med sin underskrift bekräfta att vigseln skett. Kyrkan har inget med namnbytet att göra, tror att det ändrades i samband med att kyrkan blev självständigt samfund 1999.

• VivviM

Enligt vår hindersprövning så står det att det är ok att lämna till vigselförrättaren som i sin tur skickar in den tillsammans med vigselintyg

• JPerlestam

Googlade lite och vogselanmälen ska visst göras när man gifter sig BORGLIGT... Vet inte mer än så....

• JPerlestam

Jisses, vigselanmälan ska det ju stå!

• Jeez

Namnändringsblanketten behöver vigselförrättaren aldrig ha, men man kan ge den till honom/henne att skicka tillsammans med intyg av vigsel (som vigselförrättaren skickar till skattemyndigheten efter vigseln).

Jag tycker att du ska fråga vigselförrättaren vad han/hon menar istället för att jaga upp dig!

• B & S

RÄTT SVAR BLEV:

När man ska ha en privat borgligvigsel eller gifta sig i rådhuset behövs en vigselanmällan.

1) vi fyller i denna blankett som fanns på GBGs hemsida
    (vittnen, hur lång tid den vigseln tar, utbyte av ringar mm).
    2) vi skickar den till Göteborgs statskansli med hindersprövningen och vigselintyget
    3)kansliet knapprar in uppgifter på datan och skickar sedan vidare vigselintyget till vigselförrättaren
    4)han tar med sig vigselintyget till vigseln och fyller i efteråt
    5)han skickar in den sen efteråt tillbaka till kansliet som fyller i och meddelar vidare ev info till skatteverket......snacka om papper hit och dit!

Anledningen till att de hade satt en minst 2v limit på denna blankett, om man vill ha rätt datum också, är för att skräma upp och skräpa oss brudpar så att hon på kansliet inte sitter med 50 blanketter med brudpar som gifter sig nästa dag.
    Det kluriga är att ingen här på BT har nånsin ens nämnt denna lilla blankett eller ens frågat om den på hela 3år som jag vart här samt min vännina som tom gifte sig i rådhuset för 1,5år sen nämnde den inte heller!
    Därför fick ja mycket panik eftersom vi inte kan precis boka om våra gäster eller annat de sista 2,5v som är kvar. Men allt fixar sig nu som tur är och hon på kansliet var värdens goaste GBGare och har vart med om värre saker så allt e bra nu igen! Phuuuuuuuuuuuuuuu..........

Svar på tråden Vigselanmällan????