jag är florist om någon har några frågor!
så bara fråga mvh marie
så bara fråga mvh marie
Som före detta växtodlare och utbildad "amatörflorist" så håller jag helt med Passionsblomman!
Det är ynkligt och väldigt dålig stil att lura dessa skickliga florister genom att säga det ena och mena det andra.
Säg vad du menar
mena vad du säger
Nej, jag tycker sannerligen man skulle kunna införa fasta arbetskostander som tex:
Brudbukett - 200 kr/tim + kostander för blommorna
Begravningskrans - 250 kr/tim + kostander för blommorna
o.s.v.
Jag vill också som många andra ha en billig brudbukett, men då såg jag till att fixa dekoration och växterna på annat håll (där dom var billigare) och gav sedan floristen mina material så hon kunde arbeta i lugn och ro utifrån mina önskemål.
Jag fick ju självklart lyssna på floristen när hon sa vad som funkade och inte funkade.
Och rosorna, ja dom ser verkligen vackrare ut ju högre pris det sitter på dom. Kvalité kostar ju, men det vi väl alla nu hoppas jag...?
Eller?
Jag hinner tyvärr inte skriva något längre inlägg, men vill även jag som florist instämma med mina kollegor. Trodde verkligen inte det fanns folk som jobbar i branchen som själva försöker undervärdera hantverket inom yrket.
När ska floristyrket få tillbaka sin status? Speciellt inom bröllopsbinderi då...
Det är väl ingen brud som går in i en bröllopsaffär och säger att man vill ha en vit långklänning utan att säga brudklänning, för att komma undan billigare? Det är ju för att det är skillnad på en vanlig klänning från h&m och en arbetad brudklänning! Samma sak gäller brudbukett vs. "vanlig" bukett. Sen är det inget som säger att man inte kan ha en "vanlig" bukett till bröllop, men säg det till floristen då, för det är två helt olika saker som faktiskt kostar olika också...
Nu blev det långt ändå!
Reagerade också på råden att ljuga... Är frisör, och samma diskussion förs ju där med. Tycker man ska ha respekt för hanrverk, och förresten så får man ju vad man betalar föe! En brudbukett är ju ingen vanlig bukett, likväl som en bruduppsättning inte är en vanlig uppsättning, ovh som tidigare nämnts klänningen är ju ingen vanlig klänning heller!
Vill nu skrev 2008-10-16 15:49:39 följande:
Tack för infon. Är ju inte så insatt i hur verksamheten går runt irl så att säga men då har man blivit lite smartare *ler*
Jag håller med om att man inte ska ljuga, men jag är av den åsikten att bara för att jag ska gifta mig så betyder inte det att jag vill ha lull lull. Jag har varit ärlig när jag gått runt och frågat både frisör och forist och sagt att jag ska gifta mig men vill ha en enkel bukett/håruppsättning (eller, ja styling blir det) och då förväntar jag mig att få det.
Jag menar om jag nu VILL ha en "vanlig" håruppsättning, eller en "vanlig" bukett, varför kan jag inte få det bara för att jag råkar skulla gifta mig? Vad är det som säger att man inte "kan" gifta sig med en vanlig bunt rosor i handen? Det är DET jag vänder mig mot...
I sådana fall skulle jag lika bra kunna ljuga mig till något enklare, men det är inte "jag" att göra det, jag vill inte mygla fram mitt bröllop...
Vill nu skrev 2008-10-16 15:49:39 följande:
HEJ!!!
Super bra tråd, jag gifter mig i Juni och jag undrar om det finns orkideer då att kunna ha i brudbuketten?
Har du annars något annat tips vilka blommor man annars kan använda sig av som är i fären rosa, olika nyanser
Hej!
Jag har tänkt ha blomster smycken i min bukett. Jag undrar vad som är brukligt, ska jag köpa dem själv eller köper floristen in dessa? Blir buketten billigare om man själv står för dessa? (då menar jag inte priset för inköp av dessa utan om man kanske har några andra avgifter).