• brudensara

Maldiverna, Zanzibar eller annan ö? Vill gärna ha råd!

Hej alla!
    Vi vill göra en försenad bröllopsresa två veckor i februari men har svårt att bestämma vart vi ska åka. Vi är sugna på Maldiverna eller Zanzibar, men vet för lite om båda ställena för att kunna välja... Vi är också öppna för andra förslag och skulle bli jätteglada för alla tips!

Vi vill ha en riktigt romantisk resa, med vackra stränder, vacker natur, vackert boende där vi kan få vara avskilda (gärna bungalow på stranden eller liknande), lugn och ro (ingen organiserad underhållning, uppträdanden eller stojiga poolområden eller sånt) god mat i vackra miljöer (inte buffé varje dag, inga stora matsalar eller dylikt, utan mera intim restaurangkänsla). Vi vill bara slappna av och njuta i en estetisk och rofylld miljö, det får gärna vara så lugnt att det nästan blir tråkigt så vi kan ägna oss helt åt varandra .

Vi har länge varit sugna på Zanzibar, det verkar både vackert och intressant. Men flygresan är lång, det verkar numera lättare att ta sig till Maldiverna som också verkar jättevackert, men vi år rädda för att hamna på fel ställe. Och några bekanta har skrämt upp oss med historier om en misslyckad maldivernaresa, där paradislugnet hela tiden stördes av oväsen från flygplan som landade och lyfte på huvudön i närheten. Att det är lugnt och stilla är viktigt för oss, ja och som sagt att maten är god, fräsch och vacker. Och att inredningen av boendet är vacker och personlig. Vi reser båda massor i jobbet och vill absolut inte att det ska kännas som ett dyrt businesshotell. Och inte heller ett stort charterhotell med poolområde och bamseklubb, så som det ofta känns i t ex thailand - inget fel på det i andra sammanhang, men inte just den här resan, utan hellre vackert och personligt än lyxigt på det mera opersonliga och flådiga sättet. Det får kosta, inte hur mycket som helst, men en hel del om det är rätt ställe.

Har ni några tips och erfarenheter? Jag har läst igenom maldiverna-trådar här, men det är så många och jag blir inte så mycket klokare. Era tipd och erfarenheter är guld värda!

• Svar på tråden Maldiverna, Zanzibar eller annan ö? Vill gärna ha råd!
  • chamor

Vi åkte till en mindre ö i Thailand som heter Koh Tao som var HELT fantastisk! Bodde i en egen vik dit man endast kom med båt. Mysiga små bungalower för en billig peng. Inget lyx men jättemysigt. Au Moung tror jga det hette. De renoverar nu så de kommer nog vara otroligt fint sen för de var lite nedgånget nu..

Om man har budgeten verkar ju maldiverana underbart. Ananrs var vi sugna på seychellerna men det är ännu dyrare! Utanför kenyas kust finns det ett ställe som heter lamu som också ska vara något utöver det vanliga!

• ÄNGLAVINGE

hej
    var i maldiverna för ca 10 år sedan (mycket har säkert hänt sedan dess) på en ö söm heter kuramathi. var jättefint och väldigt lugnt, nästan för lugnt. jag tycker att skall man åka dit så måste man nästan ha dykcert man blir aldrig besviken då det finns många olika dykningar som haj- natt- vrak- rev-dyk och mycket mycket mer.
    Denna ön var bara ca 2 km runt och det fanns säkert turer att åka till andra öar också.

• Ickaflicka

Hej, jag har varit på både Maldiverna och Zanzibar... Det är två väldigt olika ställen även om de ofta buntas ihop som "paradis"... Vad vill du veta?

Personligen tyckte jag att resan var lika bedrövlig till båda ställena, fast den till Maldiverna något värre eftersom den avslutades med några timmar skumpig båt... Barnfamiljer slipper du lätt på båda ställena, no worries! Maldiverna är numera mest stora och lyxiga ställen, vilket kan kännas lite plastigt, medan däremot Zanzibar är väldigt afrikanskt, dvs lite hipp som happ men väldigt personligt om man kan vänja sig vid det! Många ställen ägs av utlänningar som åkt dit på semester, och sedan inte velat åka hem... På Zanzibar störs du verkligen inte av någon trafik, men jag tror att det inte behöver vara något problem på Maldiverna heller, det beror på hur långt bort från huvudstaden ni orkar ta er... Personligen, så tycker jag nog att Zanzibar verkar vara mer er stil, vi spenderade 16 dagar nästan helt ensamma på en strand, och kunde bara ägna oss åt varandra!

(Vår egen bröllopsresa gick till Bali, men dit är det lååååångt!)

Jag kan gärna tipsa mer, om hotell och liknande... Det är bara att fråga!

• brudensara

Tack för era svar!

Ickaflicka, du har kanske rätt i att Zanzibar är mera vår stil! 16 dagar ensamma på en strand låter fantastiskt. Du får gärna tipsa om hotell och flygbolag osv!

chamor: jag tittade på dina bilder, det såg jättefint ut! Vart flög ni och hur tog ni er sedan ut till ön? Och hur var maten?

ÄNGLAVINGE: tack, du kanske har rätt, det kanske blir FÖR lugnt... Oj, vad svårt det är att välja...

• Ickaflicka

Vi bodde på två olika hotell, Clove Hotel mitt i Stone Town som ägdes av en holländska, www.zanzibarhotel.nl/. Hotellet har en fantastisk takterass, från vilken man ser över staden, hamnen och ut mot havet. Stone Town är en häftig stad med arabiska anor, och som står med på Unescos världsarvslista. Där finns mycket att se om man tröttnar på stranden. Häftiga byggnader, kulturkrockar, lämningar från tiden som Afrikas slav-port etc... Vi bodde även på östkusten hos ett svenskt par som driver Paje Ndame Village, se www.ndame.info/. Man kan även upptäcka djungeln och alla dess djur, åka på delfinsafari, och dyka, snorkla, fiska...

I jämförelse med Maldiverna, så kan du få mycket mer än bara strand på Zanzibar, där du lever med befolkningen. Många av öarna på Maldiverna är bara hotell-öar, och man får ingen känsla av kulturen och vardagslivet.

Vi flög med KLM från Stholm via Amsterdam och Nairobi, mycket bra service hela vägen.

• chamor
    brudensara skrev 2008-10-13 09:57:08 följande:
    Tack för era svar!Ickaflicka, du har kanske rätt i att Zanzibar är mera vår stil! 16 dagar ensamma på en strand låter fantastiskt. Du får gärna tipsa om hotell och flygbolag osv! chamor: jag tittade på dina bilder, det såg jättefint ut! Vart flög ni och hur tog ni er sedan ut till ön? Och hur var maten?ÄNGLAVINGE: tack, du kanske har rätt, det kanske blir FÖR lugnt... Oj, vad svårt det är att välja...
    Vi flög med THai till bankok sen inrikes till Koh Samui. Tar en timme. Sedan åkte vi båt i tre timmar för att komma till Koh Tao. I hamnen på Koh Tao möter hotellets båttaxi. Lite bilder här
    mijjaohenke.blogspot.com/2008/08/long-road-home.html
    Hotellets hemsida
    www.goislandtoday.com/index.php&ac=article&Id=509677&Ntype=15

Vi bodde första dagarna lite lyxigare på Koh Samui och NJÖT men vi ville dyka och vara ute i naturen mer så Au moung resort var perfekt för oss :)
    Där bodde vi på Rocky resort
    rockyresort.com/
  • clin

Hej

Vi har också funderat jättemycket på att åka till Zanzibar på bröllopsresa. Har sett bilder och det verkar helt klart vara ett paradis man vill åka till. Det jag är lite orolig för är att allt ska vara ett paradis på hotellet och så fort man kommer utanför området så är det jättefattigt?

• Dolly2009

Jag har själv bott på Zanzibar i två månader när jag skrev uppsats. Själv bodde jag hemma hos en afrikansk kvinna och det var väldigt fattigt och spartanskt. Men på din beskrivning så tycker jag det verkar som att Zanzibar är det perfekta stället. I Stone Town är det väl lite liv och rörelse, men åker man ut till någon strand, kan jag garantera att ni nog för det mesta är helt själva. Ett hotell som jag hörde mycket om under min tid där var Breezes Beach Club (www.breezes-zanzibar.com/). Det är nog precis det ni letar efter. Däremot kan jag ju upplysa att det är ju ett paradis när man är på hotellet, men allt annat runt omkring kan nog uppfattas som väldigt fattigt. Så upplevde iallafall jag det. Det är dessutom bra om man flyger direkt till Zanzibar, så slipper ni den otrevliga båtresan över och eventuella taxichaufförer, säljare och annat som bokstavligen hoppar på en. Båtresan mellan Tanzania och Zanizibar är något jag inte är så sugen att prova på igen....

• E11a

Vi är också båda mycket resvana genom jobbet och vi brukar säga att det krävs mer än lite snygga tvålar och en stor frukostbuffe för att man ska gå igång på ett hotell.

På Zanzibar bodde vi ett tag på Chumbe Island som var helt fantstiskt och vill ni ha en egen vit strand är det stället för er. Det är ett naturreservar med bara 7 bungalows så det blir inte trångt. Men om det är vita dukar och kandelabrar ni är ute efter kanske det är lit för mycket eko-känsla. Dom har tex inte en så snygg hemsida men det är mycket vackert på ön.
    www.chumbeisland.com/

Ett av de mysigaste hotellen jag varit på är Alila Ubud på Bali. Men Bali kanske inte fanns med alls på eran lista. Ganska långt att ta sig dit från Europa. Vi var i Hong Kong när vi var på semester dit så då var det inte så långt. Alila var väldigt classy. Vackra rum, området upplyst av bara levande ljus på kvällen samt underbar frukost (inte buffe utan bordsservering av hemgjorda bakverk och färska frukter). Mycket bra resturang. Fint Spa.
    www.alilahotels.com/ubud/

Bästa service ever har vi haft på denna safari camp. Mycket mycket bra in i minsta detalj utan att vara det minsta påträngande.
    www.sand-rivers-selous.com/
    Bästa stälet jag bott på utan tvekan. Första bilden på hemsidan beskriver bra hur det känns hela tiden där.

Dom har en systerlodge som jag gärna vill åka till vid tillfälle som ska vara mycket bra också
    www.greystoke-mahale.com/

Jag gillar denna resebyrå! Dom har lite finare/äventyrligare ställen och är supretrevliga att prata med och kan verkligen skräddarsy något som passar. Titta för att få inspiration!
    www.blacktomato.co.uk/

Hoppas ni får en trevlig resa!

• Höstbrud-07

Vi var på Zanzibar sep -07, perfekt för bröllopsresa. Vi bodde på Breezes som Dolly2009 skriver om, hur fint som helst. Jättebra boende, vackert område som sköttes perfekt och jättebra personal och service, mat osv. Inga barn eller stök någonstans och generellt väldigt lugnt, typiskt ställe för bröllopsresa.

Dock, är ni ute efter vackra omgivningar utanför resorten så är Zanzibar fel, vi tyckte övriga delen av ön som man såg när man åkte mellan flygplatsen/Stone Town och hotellet kändes väldigt ledsam och fattig. Vi rörde oss inte på egen hand utanför hotellområdet förutom när vi blev körda upp till Stone town dagen innan hemresan.

Stone town bodde vi i en natt och hade inte velat vara där mer, kändes inte särskilt tryggt faktiskt men det kanske bara var vår känsla, ingenting negativt hände där eller så. Inte särskilt romantisk plats och väldigt, väldigt annorlunda bara helt enkelt.

Det är väldigt vacker vit strand där på Breezes, dock ganska "skräpig" av allt som blåser från träd och naturen. Det är ju en konstant vind så folk låg inte och solade på stranden utan mer vid poolen osv som dock var superfin. Dessutom är det otroligt långgrunt ända ut till revet med mycket olika koraller mm så det är svårbadat i havet när det är ebb och utanför revet var det för strömt. Dock var vi på en fantastisk snorkeltur en bit ifrån hotellet, vi åkte med båt dit och simmade i fantastiskt vatten och bland korallrev.

Vi åkte med den här resebyrån (kombinationsresa safari i Kenya plus Zanzibar) som vi bara kan ge våra bästa rekommendationer, allt funkade helt perfekt.
    www.africansafari.se/

Svar på tråden Maldiverna, Zanzibar eller annan ö? Vill gärna ha råd!