• fidar

bidrag

hur många är det av er som har fått bidrag från eran familj?? hur vanligt är det att man får det??

• Svar på tråden bidrag
  • JBB

Jag tror inte vi kommer få några "bidrag", inget vi önskar heller, men däremot brukar min pappa vara lite för generös ibland, min bror fick 25000kr i "bröllopspresent" för ex antal år sedan. Så jag vet inte, bidragen är inget som vi förväntar oss, så länge våra nära och kära är där på vår dag så har vi allt vi någonsin drömt om

• ElinPierre

Jag skäms nästan när jag säger att mina föräldrar kommer att betala halva bröllopet. De erbjöd sig själva så då tog vi emot det...

• didis

Min mamma har sagt att hon bidrar med 10.000 men det är högst oklart huruvida hon kommer att göra det eller ej, känns inte riktigt bra att ta emot pengar.

Annars betalar vi allt själva, svärföräldrarna, syskon etc kommer att fixa lite mingeltilltugg och kankse hjälpa till med förrätten och lite annat så de bidrar på sitt sätt. Dvs mer med arbetstid än ekonomiskt.

• passionsblomman

Har iofs inte bokat dag och så än, men vet bestämt att detta lär vi få stå för själva. Skulle det komma ngt bidrag är det nog ifrån svärföräldrarna och isåfall efteråt. Däremot hjälper flera säkert gärna till praktiskt och det kan ju vara värt ännu mer i slutänden.

• J D

Vi får inga bidrag såvitt jag vet. Har sagt att vi planerar att klara det själva. (80 000 utan resa, 120 000 med).

• socker86

Vi får sammanlagt 10000 kr från bådas föräldrar. och det är evigt tacksamt och en mycket fin gest utav dom.

• Lissdaniels

Vi får inte bidrag i form av pengar som vi får strö fritt utan vi får saker betalda men vi står ändå för majoriteten av alla utgifter

Hur vanligt det är vet jag dock inte

• pandis81

Vi kommer att stå för allt själva.
    Däremot så har jag fått tiaran av min mamma som present.
    Men annars så kommer vi betala allt. Och det känns bra så.Sen att man får en större summa i present efteråt det är liksom en gåva men det betalar ju inte bröllopet för det.
    Känns mycket bättre.

• avil

bet. allt själva!!
    fick efteråt 2000 kr av svärmor i present.......

• fidar

vi kommer också betala allt själva, hoppas vi har råd med allt bara... :)

• pandis81

Det har varit ett dilemma för oss också.
    Men vi har sparat så mycket vi kan varje månad och så köper jag små saker hela tiden som man kan spara så blir det inte så mycket på en och samma gång.
    Det känns lite lättare då att man börjar samla och spara och så tar man dom stora posterna sen när det närmar sig.

Små sakerna jag köper är saker jag hittar som är billiga som vi kan tänkas använda.

mayasofie skrev 2008-10-15 21:41:19 följande:
    vi kommer också betala allt själva, hoppas vi har råd med allt bara... :)
  • 040409

Våra föräldrar delar på kostnaden för själva festen (mat, dricka, lokal mm) resten står vi för själva. Är väldigt tacksamma för den hjälpen, fast annars så skulle vi inte kunna bjuda så många, vi har begge många släktningar som "ska" bjudas. Och vi är begge studenter så vi har inte så stor inkomst.
    Så har vi av erfaranhet från min systers bröllop valt att få lite mer saker ordnade som serveringspersonal hela kvällen, köpa tårta (mamma bakade sist och det tog upp hela veckan innan med alla provbakningar mm, var väldig stressigt för henne) städning efter mm. Det blir ju lite dyrare, men mer avslappnat och skönt för familjerna!

• Emblingen

För mig är det ofattbart att vissa skämt för att ta imot bidrag av sin familj. För mig är vi familj och då hjälps vi åt. Så anser min familj också. Det är inte vilt främmande människor vi får pengar av. Vi är skötsamma, ordentliga och ansvarsfulla människor med trygg ekonomi så det är inte så att vi tigger om pengar.

Min mormor & morfar har valt att ge en summa till min morbror, samma summa till mamma samt lika mycket till min syster och mig. Den summan vi fick betalade 2/3:ar av vårt bröllop. Men vi hade fått den summan även om vi ej skulle gifta oss så det var vi som valde att lägga den på just bröllopet.

Absolut inget jag skäms över att ta emot där i mot något jag är enormt tacksam och glad över. Jag är stolt över mina generösa morföräldrar som vill oss det bästa, både vad det gäller kärleksmässigt och praktiskt i livet.

Nästa gång är vi som hjälper dem med handling, trädgården eller annat...

• pandis81

jag hade inte heller skämts att ta emot ett bidrag från min mormor eller föräldrar.
    Men det är inget jag räknar med att jag ska få så än så länge betalar vi bröllopet själva. Om man sen får ett bidrag senare det säger jag inget emot.

• Opalen

Jag skäms inte heller för att ta emot "bidrag". Mina föräldrar kommer betala mat + dryck. Jag tycker att det är helt underbart snällt av dem och det gör att vi kan bjuda alla vi vill!

• zsandora

pappa betala typ allt på bröllopet, ca 60 000. Min gubbes far betalade dryck som serverades under middagen, ca 8000 kr. Egna utgifter kanske blev totalt 5000kr.

Som sagt inget ja skäms för, pappa ville stå för typ allt, men de blev ju som en present från familjen.

• MulleNuh

Jag får ca 20.000 av mina föräldrar och sambon får ca 10.000.

Svar på tråden bidrag